جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ابراز امیدواری «داسیلوا» از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، تصمیم مخالفان دولت ونزوئلا مبنی بر اجماع و معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را «فوق‌العاده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که انتخابات پیش‌رو نقطه عطفی برای بازگشت این کشور به شرایط عادی و پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا باشد.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد

مسکو- ایرنا- دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین

تهران – ایرنا – سازمان فضایی انسانی چین (CMSA) امروز چهارشنبه اعلام کرد: فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو-۱۸» قرار است ساعت ۲۰:۵۹ پنجشنبه (به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در شمال غربی این کشور به فضا پرتاب شود.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

Loading

تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: محاصره نظامی بنادر اوکراین، صادرات محصولات زراعی حیاتی برای جهان را متوقف کرده و جمعیت آسیب پذیر در کشورهای در حال توسعه را در معرض قحطی قرار داده است. تا پیش از آغاز جنگ، اوکراین و روسیه 100 درصد گندم وارداتی سومالی، 80 درصد واردات مصر و 75 درصد گندم مورد نیاز سودان را تامین می کردند.

وب سایت اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: قیمت جهانی مواد غذایی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، به بالاترین میزان خود رسیده و بسیاری از مردم در کشورهای سراسر جهان از پیامدهای آن رنج می برند. سازمان‌های بشردوستانه نه تنها برای دسترسی به آوارگان جنگ زده اوکراینی با مشکل مواجه هستند، بلکه برای ادامه فعالیت‌های خود در سایر نقاط جهان با چالش افزایش سرسام‌آور قیمت‌های مواد غذایی و انرژی مواجه شده اند.

تأثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهانی بدتر از قبل خواهد شد. محصولات مزارع اوکراین معمولاً در ماه های ژوئن و ژوئیه برداشت شده و در نیمه دوم سال صادر می شوند. سازمان ملل پیش بینی می کند تا 30 درصد از مزارع یا زیر کشت نرفته اند یا محصولات آن ها برداشت نخواهد شد، زیرا بسیاری از کشاورزان یا به مناطق جنگی اعزام شده اند یا زمین های کشاورزی خود را ترک کرده اند. برخی دیگر نیز برای دسترسی به کود و همچنین سوخت برای ماشین‌آلات کشاورزی با مشکل مواجه هستند.

از آنجایی که جنگ، میزان برداشت محصول در اوکراین را کاهش داده است به احتمال زیاد، بازارهای جهانی در فصول آینده با کمبود مواد غذایی مواجه خواهند شد. روسیه با محاصره نظامی اودسا – مرکز اصلی صادرات اوکراین – و بنادر اطراف آن، و همچنین با محاصره سایر شهرهای بندری بزرگ، ارتباط دریایی اوکراین با جهان را قطع کرده است.

اتحادیه اروپا (EU) در تلاش است تا مواد غذایی را از طریق مسیرهای زمینی از اوکراین خارج کند، اما برای انجام آن با موانع بزرگی مواجه است. جاده‌ها و راه‌آهن‌های اوکراین با کمبود بودجه برای تعمیر و نگهداری مواجه هستند. در حالیکه حمل و نقل کالا در سراسر اوکراین حتی قبل از جنگ یک چالش عمده بود، اکنون شریان های تجاری این کشور به هدف بمباران های روسیه تبدیل شده اند.

محموله‌هایی هم که به مرز می‌رسند، برای تخلیه و بارگیری مجدد با تأخیرهای طولانی مدت مواجه می‌شوند، چرا که بسیاری از خطوط راه‌آهن اوکراین که در دوران شوروی سابق ساخته شده اند با خطوط راه‌آهن اتحادیه اروپا سازگار نیستند.

به نظر می رسد هدف قرار دادن شهرهای بندری توسط روسیه اقدامی بسیار راهبردی باشد. این اقدام، پیام روشنی برای جامعه بین الملل است تا با درخواست های کرملین برای پایان دادن به محاصره بنادر اوکراین در ازای لغو تحریم های روسیه موافقت شود. بمباران شهرهای بندری اوکراین به امید برای بازگشت به جایگاه سابق خود به‌عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان جهانی گندم و روغن آفتاب‌گردان آسیب جدی وارد می‌کند، زیرا شرکت‌های خارجی کمی حاضر خواهند بود تا زمانی که محاصره روسیه همچنان ادامه دارد، تجارت خود در دریای سیاه را از سر بگیرند.

اگرچه برخی کشورها به دنبال واردات محصولات سایر کشورهای تولیدکننده مواد غذایی هستند تا از این طریق کمبودها را جبران کرده و قیمت مواد غذایی کاهش یابد، اما در در بسیاری از مناطق از جمله ایالات متحده، آمریکای جنوبی، اروپا و هند، کشاورزان با تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی از جمله افزایش دما و خشکسالی مواجه هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *