جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سازمان امدادرسانی غزه خبر داد که با کشف پیکر 51 شهید دیگر در شهر خان یونس، تعداد شهدای تفحص شده در بیمارستان الناصر و دیگر مناطق این شهر به 324 مورد رسید.

برنامه‌های آیت الله رئیسی در کراچی به روایت تصویر

کراچی- ایرنا- ادای احترام به بنیانگذار فقید پاکستان، دیدار با مقامات ارشد دولت ایالتی، دریافت دکترای افتخاری دانشگاه کراچی و دیدار با نخبگان علمی و اقتصادی آخرین برنامه‌های آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان بود.

ترامپ: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه رژیم صهیونیستی شرم‌آور است

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی که برای روز ششم محاکمه‌ خود در منهتن به دادگاه می‌رفت، به خبرنگاران گفت: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه (رژیم) اسرائیل شرم‌آور است.

Loading

تغییر راهبرد آلمان در قبال چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از جنگ سرد، یکی از دستاوردهای مهم جهانی‌شدن، رشد مناسبات اقتصادی چین و آلمان بود، اما سه دهه بعد، روابط بین آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای متشنج شده است. هر دو کشور علیرغم روابط نزدیک اقتصادی، بر سر نقش خود در اقیانوس هند و آرام با یکدیگر اختلاف دارند.

وب‌سایت اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس در مصاحبه با رافال اولاتوفسکی، استادیار دانشکده علوم سیاسی و مطالعات بین‌الملل دانشگاه ورشو به بررسی دلایل تشدید اختلافات آلمان و چین، تعاملات فزاینده آلمان با کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام و چشم‌انداز روابط پکن و برلین پرداخته است.

 

چرا آلمان پس از جنگ سرد به دنبال بهبود روابط با چین بود؟

سیاست آلمان در قبال چین پس از جنگ سرد، ریشه در دو تحول عمده داشت. نخست، وضعیت امنیتی آلمان که در خط مقدم درگیری احتمالی با اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد قرار داشت؛ اما پس‌ازآن، آلمان متحد شد، اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به سمت غرب روی آوردند و نیروهای نظامی آمریکا در اروپا باقی ماندند و آلمان را به کشوری امن تبدیل کردند که توسط کشورهای دوست احاطه شده بود. بهبود وضعیت امنیتی به مقامات آلمانی این امکان را داد که توجه بیشتری را به کشورهای فراتر از منطقه یورو آتلانتیک معطوف کنند.

دوم، زمانی که ایالات‌متحده تعامل خود را با چین پس از باز شدن اقتصاد این کشور در دهه 1980 افزایش داد، آلمان از سیاست واشنگتن حمایت کرد. سیاستمداران آلمانی معتقد بودند که با ادغام چین در اقتصاد جهانی، این کشور نه‌تنها ثروتمندتر می‌شود، بلکه ازنظر سیاسی نیز لیبرال‌تر خواهد شد.

این راهبرد آلمان که به دنبال «تغییر از طریق تجارت» بود در قبال کشورهایی همچون چین و روسیه اعمال شد. بااین‌حال، چین نظام سیاسی خود را مطابق با انتظارات غرب اصلاح نکرد و سیاست آن در قبال غرب به‌طور فزاینده‌ای تقابلی شده است.

 

چه عواملی باعث تغییر سیاست آلمان در قبال چین می‌شود؟

آلمان نگران رشد بی‌سابقه قدرت چین به‌موازات چالشی است که راهبرد بین‌المللی آن برای نظم بین‌المللی لیبرال کنونی ایجاد می‌کند. همچنانکه امروز دو کشور بر سر هنگ‌کنگ، تایوان و دریای چین جنوبی با هم اختلاف دارند؛ به‌عبارت‌دیگر، تمایل چین برای تغییر نظم منطقه‌ای می‌تواند آلمان را تحت تأثیر قرار دهد.

 

مؤلفه‌های کلیدی تغییرات اخیر در رویکرد آلمان در قبال چین چیست؟

از اواسط دهه 2010، دو کشور که به دلیل افزایش همکاری‌های اقتصادی در مسائل سیاسی نیز به یکدیگر نزدیک شده بودند، به‌طور فزاینده‌ای از هم دور شده‌اند. همان‌طور که محور اصلی مشارکت استراتژیک آلمان و چین روابط اقتصادی آن‌ها بود، اولین ویژگی‌های این تغییر نیز اقتصادی است. چنانکه از اواسط دهه 2010، آلمان در مورد همکاری اقتصادی با چین محتاطانه عمل کرده است. در دو سال گذشته نیز آلمان تلاش کرده است با افزایش تعامل دیپلماتیک خود با کشورهای اقیانوس هند و آرام، نفوذ چین را محدود کند. این امر باعث شده است که سیاستمداران آلمانی سطح بی‌سابقه‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک را در منطقه اقیانوس هند و آرام انجام دهند و در طول سال‌های 2020 و 2021 مکرراً با رهبران قدرت‌های منطقه‌ای ملاقات کنند.

 

این تغییرات چه معنایی برای روابط آلمان با کشورهای اقیانوس هند و آرام دارد؟

آلمان می‌خواهد روابط خود را با قدرت‌های منطقه‌ای اقیانوس هند و آرام را تقویت کند. اگرچه در طول سه دهه گذشته، آلمان حفظ روابط مثبت با چین را در اولویت قرار داده بود، اما این استراتژی به پایان رسیده است. آلمان اکنون در تلاش است تا روابط اقتصادی خود را به سمت «دموکراسی‌ها و شرکای با ارزش‌های مشترک» سوق دهد. بر این اساس، آلمان ازلحاظ سیاسی بیشتر از قبل در منطقه‌ای اقیانوس هند و آرام درگیر می‌شود و حضور نظامی خود را نیز هرچند محدود افزایش داده است. در نهایت، حضور آلمان در منطقه ظرفیت این کشور در ارائه تسلیحات مدرن به متحدانش را تقویت خواهد کرد.

 

واکنش چین به تعامل فزاینده آلمان با دیگر کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام چگونه است؟

چین در تلاش است تا از وابستگی اقتصادی آلمان به خود استفاده کند تا این کشور را از هرگونه ائتلاف آمریکایی علیه چین دور نگه دارد. همچنانکه، چین از وابستگی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در آلمان به بازار چین برای دستیابی به اهداف مطلوب اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کند.

چین همچنین در تلاش است تا آلمان را از حضور نظامی در اقیانوس هند و آرام بترساند. باوجوداینکه حضور نیروی دریایی آلمان در این منطقه تا حد زیادی نمادین است، اما با مخالفت شدید دولت چین مواجه شده است.

 

چشم‌انداز روابط آلمان با چین را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دوران طلایی روابط آلمان و چین به پایان رسیده است. رشد روابط آن‌ها درنتیجه استراتژی آمریکا برای ادغام چین در نظم جهانی لیبرال امکان‌پذیر شد و شکست این پروژه، تأثیر نامطلوبی بر روابط چین و آلمان دارد.

بااین‌حال، اگرچه منافع سیاسی چین و آلمان متفاوت از یکدیگر هستند، اما احتمالاً روابط اقتصادی آن‌ها در کوتاه‌مدت قوی خواهد ماند؛ اما اگر چین به‌تدریج نیاز خود به فناوری آلمان را کاهش دهد، این روابط می‌توانند ضعیف‌تر شود.

اختلافات سیاسی بین دو کشور ممکن است تبادلات اقتصادی آن‌ها را در بخش‌های استراتژیک اقتصادی محدود کند. اگرچه جداسازی کامل اقتصاد آلمان از چین مورد انتظار یا مطلوب نیست، اما آلمان احتمالاً افزایش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام را در اولویت قرار خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *