جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

ضرورت پیوستن کره شمالی به فرایندهای امنیت منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – رصد: امنیت کره جنوبی، آمریکا و منطقه از طریق اقدامات منتهی به کاهش ریسک- مانند پیوستن مجدد کره شمالی به فرآیندهای امنیتی منطقه‌ای - بهبود می‌یابد.

وب‌سایت اندیشکده آمریکایی کارنگی در یادداشتی نوشت: آرامش نسبی در شبه‌جزیره کره می‌تواند بار دیگر به بحران تبدیل شود. رژه نظامی اخیر کره شمالی و آزمایش یک سیستم موشکی جدید، هشدار دیگری درباره توسعه فزاینده تسلیحات هسته‌ای این کشور بود. باوجوداین، دولت‌های سئول و واشنگتن هیچ تغییری در سیاست‌های خود در قبال پیونگ‌یانگ ایجاد نکرده‌اند.

در همین حال، حمله روسیه به اوکراین که با تهدیدهای هسته‌ای پوتین در برابر هرگونه مداخله خارجی همراه بود، نگرانی‌ها از انجام یک عملیات مشابه توسط کیم جونگ اون را افزایش داده است. به‌عنوان‌مثال، آندری لانکوف، کارشناس مسائل کره شمالی، احتمال می‌دهد که پیونگ‌یانگ بتواند «از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود برای از بین بردن برتری توان نظامی متعارف کره جنوبی استفاده کند.» با توجه به این نگرانی‌ها، جای تعجب نیست که حدود 70 درصد از مردم کره جنوبی، طرفدار دستیابی به بازدارندگی هسته‌ای هستند.

درحالی‌که رویکرد بازدارندگی کره جنوبی در برابر کره شمالی به یک رقابت در حال رشد تسلیحاتی تکیه می‌کند که می‌تواند پیونگ‌یانگ را برای توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود بیش‌ازپیش تحریک کند؛ اما در واقعیت، بازدارندگی نظامی با اهداف دیپلماسی در تضاد هستند. تلاش کره جنوبی برای تقویت بازدارندگی نظامی نه‌تنها کره شمالی را به سمت افزایش اعتماد به سلاح‌های هسته‌ای سوق می‌دهد، بلکه باعث می‌شود تا هسته‌ای شدن این کشور از مشروعیت داخلی بیشتری برخوردار شود؛ و در نهایت اینکه، امنیت کره جنوبی، ایالات‌متحده و منطقه تنها از طریق اقدامات منتهی به کاهش ریسک بهبود خواهد یافت که بتوانند پتانسیل‌های تحریک‌کننده مناقشات فاجعه‌بار منطقه‌ای را کاهش دهند.

تلاش دولت کره جنوبی برای تدوین پیش‌نویس اعلام رسمی پایان جنگ کره، به دنبال تحقق چنین هدفی بود. اگرچه این ابتکار عمل نتوانست نتیجه موردنظر را به دست آورد، اما انگیزه‌ای برای اندیشیدن درباره چگونگی بهبود امنیت در شبه‌جزیره کره و پیرامون آن است. هرگونه ابتکاری باید به دنبال راه‌هایی برای پیوستن مجدد کره شمالی به فرآیندهای امنیتی منطقه‌ای به‌عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای ایجاد یک معماری امنیتی جدید در شمال شرقی آسیا باشد.

در میان این نگرانی‌ها، کره شمالی مرزهای خود را بسته است، اگرچه در نهایت، این انزوای خودخواسته می‌تواند جای خود را به فرصت‌های دیپلماتیک بدهد. وقتی این اتفاق بیفتد، سئول و واشنگتن باید تلاش‌های منطقه‌ای که می‌تواند منجر به کاهش خطرات در شبه‌جزیره کره شود را آزمایش کنند. اخیراً، گروهی از محققان و اندیشمندان منطقه که توسط شبکه رهبری آسیا پاسیفیک تشکیل شده‌اند، فهرستی از پیشنهاد‌ها را باهدف ساختن منطقه‌ای با امنیت بهتر ارائه کرده‌اند. در این میان، سه پیشنهاد درباره کره شمالی مستحق توجه جدی‌تری هستند:

اول، همه‌گیر شدن کرونا در کره شمالی از اوایل ژانویه سال 2020 که پیونگ‌یانگ آن را تهدیدی برای بقای ملی خود تلقی می‌کند، زمینه‌ساز توجه بیشتر به بهداشت عمومی در داخل این کشور شده است. بهبود همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه زیرساخت‌های بهداشت عمومی و به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌های پیشگیرانه می‌تواند باعث ایجاد اعتماد گسترده‌تر در کره شمالی شود. دوم، کره شمالی به‌طور فزاینده‌ای مستعد باران شدید و ایجاد سیل شده است، از همین رو باید فرصت‌های همکاری منطقه‌ای در مورد امدادرسانی در برابر بلایای احتمالی، موردتوجه جدی قرار گیرد.

سوم، پیشنهادی که برای دیپلمات‌های منطقه‌ای مهم‌تر است اینکه از طریق گفتگوهای دوجانبه به موضوع کاهش خطرات تسلیحات هسته‌ای و توسعه آن در منطقه پرداخته شود؛ اما فراتر از شبه‌جزیره کره، خود منطقه شرق آسیا نیز با چالش‌های متعدد مواجه است. گفتگوهای منطقه‌ای می‌تواند به ارتقاء درک متقابل رهبران منطقه کمک کند که صلح و امنیت در شبه‌جزیره می‌تواند نتایج مثبتی برای شرق آسیا داشته باشد.

هر یک از این اقدامات می‌تواند به پیوستن مجدد کره شمالی به فرایندهای امنیتی منطقه‌ای کمک کند و رهبران این کشور را متقاعد کند که صلح و سعادت برای مردم کره شمالی را می‌توان با خطرات کمتری به دست آورد؛ اما تا زمانی که کیم جونگ اون دولت خود را به‌طور هدفمند از جامعه بین‌المللی دور نگه دارد، محدودیت‌های زیادی پیش روی این همکاری‌ها وجود خواهد داشت. علیرغم پیش‌بینی‌های ضعیف درباره تحقق پیشرفت در کوتاه‌مدت، این وظیفه بر رهبران منطقه‌ای- به‌ویژه در سئول و واشنگتن- است که چشم‌انداز بلندمدت‌تری در خصوص ارتقاء صلح و امنیت منطقه‌ای داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *