جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

تأثیر جنگ اوکراین بر تعمیق روابط راهبردی ژاپن و اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در ماه‌های پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، ژاپن روابط خود را با اوکراین و همسایگان اروپایی آن عمیق‌تر کرده است.

وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) در یادداشتی نوشت: در دوره جنگ اوکراین، دیپلماسی ژاپن با گروه 7 همسوتر شده و کابینه نخست‌وزیر کیشیدا نیز روابط خود را با اوکراین و همسایگان اروپایی این کشور بهبود بخشیده است.

تهاجم روسیه به اوکراین باعث ایجاد هماهنگی راهبردی بسیار بیشتری میان ژاپن و کشورهای اروپایی شده است. دیپلماسی اروپایی ژاپن از دهه 1990 به‌طور قابل‌توجهی توسعه‌یافته و در آوریل 2013، ناتو و ژاپن توافق‌نامه‌ای برای تعمیق مشارکت راهبردی خود منعقد کردند. این همکاری شامل حمایت از منافع مشترک طرفین در حوزه‌های امنیت دریایی، سایبری، منع اشاعه و… است. توکیو از توجه اروپا به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی استقبال کرده و از نگرانی اروپا درباره اهمیت ظهور چین و تغییر موازنه قدرت در اقیانوس هند و اقیانوس آرام قدردانی کرده است. اتحادیه اروپا استراتژی اقیانوس هند و آرام خود را توسعه داده و حتی آلمان نیز علاقه خود را به افزایش روابط با این منطقه دریایی «آزاد و باز» نشان داده است.

درمجموع، بحران اوکراین ابعاد جدیدی از تعامل ژاپن با اروپا را به ارمغان آورده است. ژاپن به‌عنوان یکی از اعضای گروه 7 به‌طور کامل از فهرست رو به رشد تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کرده است. تا 12 آوریل، ژاپن 499 نفر و 38 نهاد روسیه را تحریم کرده است. اگرچه ژاپن در ابتدا تمایلی به قطع روابط انرژی با روسیه نداشت، بااین‌وجود، پس از گزارش‌هایی مبنی بر جنایات جنگی روس‌ها در اوکراین، نخست‌وزیر کیشیدا رفتار روسیه را محکوم کرد و به واردات زغال‌سنگ ژاپن از روسیه پایان داد.

ژاپن همچنین به بحران انسانی اوکراین واکنش نشان داده است. ژاپن 200 میلیون دلار کمک بشردوستانه برای حوزه‌های بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی، کمک‌های غذایی و امنیت غذایی و حفاظت از آوارگان و 300 میلیون دلار نیز در قالب وام به اوکراین کمک کرده است. ژاپن همچنین تجهیزات نظامی را برای کمک به نیروهای دفاعی اوکراین ارائه کرد. اگرچه عمده این تجهیزات، حفاظتی و پزشکی بود، نه سلاح‌های کشنده، اما این نخستین بار بود که ژاپن به کشوری در حال جنگ کمک نظامی می‌کرد. ژاپن پیشنهاد اسکان مجدد اوکراینی‌های آواره جنگ را داده است و تا به امروز، بیش از 600 نفر از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند. درنهایت، ژاپن به کشورهایی که از اوکراینی‌های فراری از جنگ میزبانی کنند، کمک کرده است.

اما در این میان، شاید مهم‌ترین تغییر، همسویی نزدیک‌تر ژاپن با ناتو باشد. زمانی که هایاشی یوشیماسا، وزیر امور خارجه ژاپن در نشست ناتو در ماه آوریل شرکت کرد، در مورد ارتباط بین جنگ در اروپا و امنیت اقیانوس هند و اقیانوس آرام به وضوح صحبت کرد و در ادامه، هایاشی مستقیماً از منافع ژاپن سخن گفت.

حضور نخست‌وزیر ژاپن در نشست آتی ناتو در ماه ژوئن نیز نشان‌دهنده این است که این گفت‌وگوهای بین منطقه‌ای میان متحدان آمریکا درراستای تلاش‌های ژاپن برای همسویی بیشتر با کشورهای همفکر خود است. درواقع، دیپلمات‌های ژاپنی مدت‌هاست که از کانال ناتو برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها در مورد امنیت جهانی و ارزیابی‌های ژاپن در مورد بهترین روش دفاع در برابر تلاش‌های روسیه و چین برای تغییر وضع موجود از طریق قدرت نظامی استفاده می‌کنند.

ازآنجایی‌که ژاپن از تلاش‌های جمعی برای مقابله با تجاوز روسیه به اروپا حمایت می‌کند، هم‌زمان در حال سرمایه‌گذاری برای افزایش نقش آینده اروپا در منطقه پیرامونی خود است. تجاوز روسیه، متحدان آمریکایی را گرد هم آورده است و علاوه بر ژاپن، کشورهای کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند نیز به‌طور فعال در تحریم روسیه و کمک به اوکراین شرکت داشته‌اند. این تهاجم بزرگ، دولت‌ها و عموم مردم این کشورها را شوکه کرده است و رهبران سیاسی آن‌ها نیاز تقویت قدرت دفاعی خود و تقویت روابط با ایالات‌متحده را دنبال می‌کنند؛ اما فقط دفاع از خودشان نیست که آن‌ها را نگران می‌کند، چراکه جنگ اوکراین، نظم به رهبری ایالات‌متحده را به‌طورجدی در معرض تهدید قرار داده است، از همین رو رهبران قدرت‌های بزرگ نباید به چالش‌های امنیتی سایر مناطق بی‌توجه باشند. همچنانکه اخیراً، لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا خاطرنشان کرد که اگر تجاوز چین به تایوان شکل بگیرد، اروپایی‌ها باید وارد عمل شوند. بدون شک این ابراز حمایت بالقوه در صورت بروز بحران مشابه در هند و اقیانوس آرام مورد استقبال فراوان ژاپن قرار خواهد گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *