جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

فایننشال تایمز: اسراییل باید به خواست متحدانش درباره پاسخ ندادن به ایران توجه کند

یک رسانه انگلیسی در یادداشتی اشاره کرد که با توجه به این که امنیت رژیم صهیونیستی در گرو کمک‌های متحدان آن است و اخیرا به دلیل شدت یافتن فجایع انسانی در جنگ غزه انتقادات متحدانش از اقدامات جنگی آن افزایش یافته، این رژیم باید به خواست تامین‌کنندگان امنیت خود عمل کرده و از پاسخ نظامی به ایران خودداری کند.

خبرنگاران نیویورک‌تایمز اجازه استفاده از عبارات «سرزمین اشغالی» و «نسل‌کشی» در غزه ندارند

تهران-ایرنا- تارنمای «اینترسپت» افشا کرد که روزنامه «نیویورک‌تایمز» به خبرنگارانی که اخبار جنگ رژیم اسرائیل در نوار غزه را پوشش می‌دهند، دستور داده است که استفاده از عبارات «نسل‌کشی» و «پاکسازی قومی» را محدود و از به کارگیری عبارت «سرزمین اشغالی» در توصیف سرزمین فلسطین خودداری کنند.

گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم / سعی داریم با همکاری آمریکا ائتلافی جهانی و منطقه‌ای علیه تهران تشکیل دهیم

مقام اسرائیلی با بیان اینکه تل آویو سعی دارد با همکاری آمریکا ائتلافی جهانی و منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهد، گفت اسرائیل تصمیم خواهد گرفت که در چه زمانی، در چه مکانی و به چه شیوه‌ای به حمله اخیر ایران پاسخ دهد.

گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

مقام صهیونیست با بیان اینکه رژیم صهیونیستی سعی دارد با همکاری آمریکا ائتلافی جهانی و منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهد، گفت اسرائیل تصمیم خواهد گرفت که در چه زمانی، در چه مکانی و به چه شیوه‌ای به حمله اخیر ایران پاسخ دهد.

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

سیاست منفعت‌طلبانه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه کابینه رژیم صهیونیستی کمک به اوکراین را ضرورتی اخلاقی می‌پندارد، اما در عین حال، اذعان می‌دارد که همکاری با روسیه برای اهداف امنیتی آن حیاتی است.

وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی که الیوت آبرامز آن را تنظیم کرده است، به سیاست رژیم صهیونیستی در قبال جنگ اوکراین پرداخته است که گزیده‌ای از آن در پی از نظرتان می‌گذرد.

 

واکنش اسرائیل به حمله روسیه به اوکراین چگونه بوده است؟

اسرائیل تلاش می‌کند خود را به عنوان یک میانجی بالقوه میان روسیه و اوکراین معرفی کند. نفتالی بنت یکی از معدود رهبران متحد غرب است که همزمان با مسکو و کی‌یف در تماس است و چندین مرتبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت‌و‌گو کرده است. اسرائیل ارتباطات فرهنگی قوی با هر دو کشور دارد. تقریباً 15 درصد از جمعیت اسرائیل، مهاجرانی با ریشه روسی و اوکراینی هستند.

پیام‌های دولت اسرائیل عمدا مبهم بوده است. در حالی که بنت از هرگونه محکوم کردن پوتین یا روسیه اجتناب می‌کند، یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، مواضع تندتری در قبال مسکو داشته است. اگرچه اسرائیل به اوکراین پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه داده است، اما از ارسال کمک‌های نظامی به این کشور یا پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه خودداری می‌کند. تعداد ریادی از الیگارش روس، اعم از دو تابعیتی یا یهودی غیراسرائیلی، به اسرائیل پناه برده‌اند. دولت اسرائیل تلاش کرده است تا جایگاه خود به عنوان پناهگاه امن یهودیان، البته بدون تضعیف تحریم‌های متحدان و شرکای خود را حفظ کند. در ماه مارس، اسرائیل به همراه140 عضو دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای رسماً روسیه را محکوم کرد.

 

آیا اسرائیل برای حمایت شدیدتر از اوکراین تحت فشار است؟

اسرائیل با فشارهای داخلی و خارجی برای حمایت بیشتر از اوکراین مواجه است. اکثریت اسرائیلی‌ها (76 درصد) از اوکراین حمایت می‌کنند. اسرائیل شاهد تظاهرات متعدد طرفداران اوکراین بوده است، از جمله تجمع اوایل ماه مارس در تل آویو که هزاران نفر در آن شرکت داشتند. تظاهرکنندگان همچنین مقابل سفارت روسیه و اقامتگاه نخست وزیر بنت تظاهرات کردند.

در همین حال، زلنسکی از دولت اسرائیل خواسته است برای حمایت از اوکراین اقدامات بیشتری انجام دهد. دولت جو بایدن از تلاش‌های میانجی‌گرانه اسرائیل حمایت کرده است. آمریکا به رغم درک نگرانی‌های امنیتی دولت اسرائیل، آن‌ها را به اتخاذ مواضع قوی‌تر تشویق کرده است. ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، درباره الیگارش‌های یهودی – روسی که به اسرائیل پناهنده شده‌اند، گفت: «شما نمی‌خواهید به آخرین پناهگاه پول‌های کثیف تبدیل شوید که به جنگ‌های پوتین دامن می‌زنند.»

 

وضعیت روابط اسرائیل با روسیه و اوکراین قبل از جنگ چگونه بود؟

اسرائیل نزدیکترین روابط با روسیه را در میان کشورهای همسو با غرب دارد. از اواخر دهه 1990، اسرائیل روابط دیپلماتیک و اقتصادی قوی با فدراسیون روسیه ایجاد کرد. آریل شارون و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیران اسرائیل، روابط کاری ویژه‌ای با پوتین برقرار کردند. در تبلیغات انتخاب مجدد نتانیاهو در سال 2019 از تصاویر مشترک نتانیاهو و پوتین استفاده می‌شد.

شاید دلیل اصلی عدم تمایل رسمی اسرائیل به انتقاد شدید از پوتین، حمایت روسیه از نظام سوریه باشد، جایی که نیروهای روسیه و ایران در آنجا حضور دارند. اسرائیل تفاهمی با ارتش روسیه داشته است که نیروهای اسرائیلی را قادر می‌سازد با نیروهای روسی درگیری نداشته باشند و بتوانند به مواضع سوری حمله کنند.

دهه گذشته شاهد تقویت روابط اسرائیل و اوکراین و افزایش تجارت دو طرف بود که مهم‌ترین آن به دوران ریاست جمهوری پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین بازمی گردد. انتخاب زلنسکی به عنوان اولین رئیس جمهور یهودی اوکراین، روابط دوجانبه را تقویت کرد.

 

چرا سخنرانی اخیر زلنسکی در پارلمان اسرائیل با واکنش‌های منفی مواجه شد؟

سخنرانی زلنسکی در کنست تلاشی برای جلب حمایت مادی و صریح‌تر از اوکراین و خارج کردن اسرائیل از بی‌طرفی رسمی بود. سخنرانی زلنسکی در 20 مارس که از یک الگوی تشبیهی پیروی می‌کرد به دنبال تشبیه هولوکاست با اقدامات پوتین در جنگ اوکراین بود. به نحوی که زلنسکی تلاش‌های روسیه برای از بین بردن جمعیت اوکراین از طریق بمباران بی‌رویه را به راه حل نهایی هیتلر تشبیه کرده بود.

اما بسیاری از اعضای کنست از مقایسه هولوکاست او خشمگین شدند، چرا که از نظر آن‌ها، تاریخچه همکاری اوکراین با نازی‌ها آسیب بیشتری را برای یهودیان به همراه داشته است. با همه این احوال، حمایت افکار عمومی اسرائیل از اوکراین و ضدیت با پوتین همچنان باقی مانده است و احتمالاً با ادامه درگیری‌ها تقویت خواهد شد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *