جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از بازدارندگی هسته‌ای پس از اوکراین تا بیداری آلمان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بازدارندگی هسته‌ای پس از اوکراین، سفر هرتسوگ به آنکارا، اوکراین فرصتی برای آزمودن چشم‌انداز راهبردی چین، تاثیرات اعمال محدودیت‌های فن‌آوری علیه روسیه بر چین، رای سازمان ملل درباره تهاجم روسیه نشانگر آفریقای در حال تغییر، موانع بر سر راه آرمان‌های سیاسی جنوب یمن، رقابت و شکیبایی در فضای سایبر از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند. در عین حال بیشترین موضوع مورد تحلیل و بررسی در این اندیشکده‌ها حمله روسیه به اوکراین و بررسی جوانب مختلف و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی این رویداد بود.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بلفر

بازدارندگی هسته‌ای پس از اوکراین: جنگ روسیه بار دیگر مسائلی را در رابطه با بازدارندگی هسته‌ای مورد توجه قرار داد و به رهبران جهان یادآوری کرد که کاهش ریسک باید در راس دستور کارشان قرار داشته باشد. نتیجه جنگ اوکراین که می‌تواند به جنگی طولانی تبدیل شود، هرچه که باشد، مسائلی را زنده کرده که نیازمند توجه است.

چرا روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین حمله کرد: متیو بان، کارشناس سیاست هسته‌ای و استاد دانشگاه هاروارد معتقد است که روسیه قصد تخریب نیروگاه هسته‌ای اوکراین را ندارد، بلکه این نیروگاه یک هدف راهبردی محسوب می‌شود. این نیروگاه در کنار رودخانه‌ای قرار دارد که اوکراین را به دو بخش تقسیم می‌کند؛ بنابراین روسیه به دلیل موقعیت راهبردی آن خواستار تصرفش است.

آیا پوتین قصد دارد دکمه هسته‌ای را فشار دهد؟: رئیس جمهور روسیه نیروهای بازدارنده ارتش خود را در وضعیتی ویژه قرار داده است، اما کارشناسان در این باره که آیا او واقعاً برای عمل به تهدیدهایش علیه اوکراین آماده می‌شود یا خیر اختلاف نظر دارند.

 

بروکینگز

سفر هرتسوگ به آنکارا: اولین گام در مسیر عادی سازی روابط ترکیه-اسرائیل: اسحاق هرتسوگ، رئیس رژیم اسرائیل قرار است به آنکارا سفر و با رجب طیب اردوغان دیدار کند تا روند عادی‌سازی روابط اسرائیل و ترکیه آغاز شود. این امر پس از گذشت بیش از یک دهه روابط ناپایدار میان دو طرف صورت می‌گیرد، زیرا اردوغان در تلاش است سیاست خارجی ترکیه را به سیاستی در راستای مشارکت و همکاری تبدیل کند. در نهایت جنگ اوکراین انگیزه‌ای مضاعف را برای هر دو طرف ایجاد می‌کند تا در رابطه با هم تجدید نظر کنند و آمریکا هم باید از آن حمایت کند.

اوکراین فرصتی برای آزمودن چشم‌انداز راهبردی چین: تصمیم واشنگتن و پکن در ماه‌های آینده می‌تواند تاثیر زیادی بر روابط آمریکا-چین و در واقع نظام بین‌الملل برای مدت چندین دهه داشته باشد.

 

پترسون

تحریم‌های مالی اقتصاد روسیه را تخریب می‌کند: از آغاز حمله روسیه به اوکراین در تاریخ 24 فوریه اتفاقات زیادی در بخش مالی رخ داده و حوادث با سرعتی بالا به وقوع پیوسته است. در زمان نگارش این تحلیل، روسیه تحت فشار تحریم‌های شدید مالی که توسط ائتلاف حامیان اوکراین اعمال شده قرار دارد. نظام مالی اوکراین آسیب دیده، اما همچنان فعال است و نظام مالی اتحادیه اروپا شوک اولیه را جذب کرده، همان طور که نظام مالی جهانی این کار را کرده است.

تاثیر اعمال محدودیت‌های فن‌آوری علیه روسیه بر چین: چین تقریبا یک چهارم فن‌آوری‌های پیشرفته روسیه را تامین می‌کند. پس از اعمال محدودیت بر کنترل صادرات این فن‌آوری‌ها به روسیه توسط آمریکا، همه نگاه‌ها به چین است تا ببینند آیا به این محدودیت‌ها پایبند خواهد بود یا خیر. اگر چه مقامات چین تحریم‌ آمریکا را محکوم کرده‌اند اما ممکن است مجبور شوند برای جلوگیری از اعمال کنترل جدید بر واردات چین از آن پیروی کنند.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

جنبش مقاومت زیرزمینی برای اوکراین: اگر روسیه موفق به اشغال بخش‌های بزرگی از اوکراین شود، ممکن است یک جنبش مقاومت در این کشور شکل بگیرد، اما این رویداد فقط در صورتی رخ خواهد داد که غرب به شکل‌گیری آن کمک کند.

ظهور اوکراینی جدید: غرب معتقد است در این باره که مستقیماً با ولادیمیر پوتین در اوکراین مقابله کند یا خیر، حق انتخاب دارد، اما واقعاً اینطور نیست. روسیه فقط معنای قدرت و عمل را می‌فهمد. حقیقت این است که پوتین مناقشه مسلحانه با غرب را اجتناب‌ناپذیر کرده است. هزینه کمک به اوکراین در صورتی که پوتین موفق به اشغال این کشور شود، بالا خواهد رفت.

غرب باید درباره اوکراین قاطع‌تر باشد: تحریم‌های غربی نتوانسته مانع اقدام روسیه علیه اوکراین شود. اتحادیه اروپا و ناتو هرگز مانند امروز با هم متحد نبوده اند. اما باید اقدامات بیشتری انجام شود و این کار با ممنوعیت نفت روسیه آغاز شود.

آلمان بیدار شده است: با گذشت حدود دو هفته از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، آلمان جدیدی در حال ظهور است. آلمان پس از چندین هفته تردید و انتقاد متحدان، موضعی بسیار سخت علیه اقدامات کرملین اتخاذ کرد: این کشور قصد دارد بودجه دفاعی را دو برابر کند و رویکردی جدی تر در قبال روسیه اتحاذ کرده است.

 

چتم هاوس

رای سازمان ملل درباره تهاجم روسیه نشانگر آفریقایی در حال تغییر: با وجود حضور روسیه در سراسر آفریقا، رای سازمان ملل درباره تهاجم روسیه به اوکراین نشان می‌دهد که این قاره چنین تهاجمی را چندان تحمل نمی‌کند. سه عضو غیردائم آفریقا در شورای امنیت یعنی غنا، کنیا و گابن اقدامات روسیه را محکوم کردند.

 

مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه

تهدید، ارعاب و کنترل تسلیحات: با وجود تهدید و ارعاب هسته‌ای، بحران در حال عمیق‌تر شدن اوکراین باید مدرکی باشد که ارزشمند بودن کنترل تسلیحات و منع اشاعه را نشان دهد. اگر این کار درست انجام شود، ممکن است به عنوان ابزاری در خدمت افزایش امنیت بین‌الملل باشد و راهی را به سوی تنش زدایی، بدون جایزه دادن به پوتین در ازای ارعاب هسته‌ای فراهم کند.

تسلیحات هسته‌ای و نیروگاه‌ها: ساموئل هایکی می‌گوید جنگ اوکراین اولین جنگی است که در اطراف راکتورهای فعال هسته‌ای در گرفته است. هیچ راکتور هسته‌ای برای فعالیت در منطقه جنگی طراحی نشده و در واقع این اولین باری است که یک راکتور غیرنظامی تحت حملات نظامی قرار گرفته است.

 

کارنگی

موانع بر سر راه آرمان‌های سیاسی جنوب یمن عمدتاً در جنوب قرار دارد: در حالی که درگیری‌های یمن ادامه دارد، یکی از چالش‌های اصلی این کشور تحقق آرمان‌های سیاسی یمنی‌های جنوبی است.

 

رند

رقابت و شکیبایی در فضای سایبر: این گزارش به بررسی نقش هنجارهای بین‌المللی در ارتقای امنیت سایبری آمریکا می‌پردازد و دستورکار جدیدی را برای استفاده از هنجارهای سایبری با هدف محدود کردن رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در فضای سایبری ارائه می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *