جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

استقبال تشکیلات خودگردان از به رسمیت شناخته شدن فلسطین توسط «ترینیداد و توباگو»

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (جمعه) از اقدام جمهوری «ترینیداد و توباگو» برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد و آن را گامی مهم منطبق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی دانست.

کابل، میزبان نمایشگاه قرآن کریم

کابل- ایرنا- بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم با همکاری وزارت اطلاع رسانی و فرهنگ حکومت سرپرست، دفتر ریاست الوزرا، وزارتخانه‌های مختلف، بنیاد پیامبر اعظم(ص) و شهرداری کابل برای نخستین بار در افغانستان برگزار شد.

Loading

چالش‌ها و الزامات استفاده از فناوری‌های دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – رصد: گسترش فناوری‌های دیجیتال زمینه‌ساز تحولات عمیقی شده و الگوهای اقتصادی را نیز تغییر داده است. فن‌آوری‌های جدید در حال تغییر شکل بازارها، کسب‌وکارها و مشاغل هستند. پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی و نوآوری‌های مرتبط با آن، مرزهای انقلاب دیجیتال را جابه‌جا می‌کنند. تحول دیجیتال پس از همه گیری کرونا در حال شتاب گرفتن بوده و آینده سریعتر از حد انتظار به‌نظر می‌رسد.

وب سایت اندیشکده آمریکایی بروکینگز در یادداشتی نوشت: فناوری‌های جدید وعده‌های زیادی می‌دهند. اگرچه آن‌ها مسیرها و فرصت‌های جدیدی را برای آینده ای بهتر ایجاد می‌کنند، اما همزمان چالش‌های جدیدی را نیز ایجاد خواهند کرد. اگرچه فناوری‌های دیجیتال با عرضه کاربردهای شگفت انگیز خود خیره کننده شده‌اند، اما تاکنون به طور کامل سود مورد انتظار برای رشد بهره‌وری بالاتر را ارائه نکرده‌اند. در واقع، رشد بهره وری طی چند دهه گذشته در بسیاری از اقتصادها کند شده است. در عین حال، نابرابری درآمدی، به‌ویژه در اقتصادهای توسعه‌یافته افزایش یافته و باعث نارضایتی اجتماعی و آشوب‌های سیاسی شده است. مشارکت نابرابر در فرصت‌های جدید ایجاد شده توسط فناوری دیجیتال باعث شده است تا بسیاری از نیروهای کار صنایع و شرکت‌ها به حال خود رها شوند.

شرکت‌های فناوری از سایر صنایع جدا شده و در بازارهای متمرکز به‌طور فزاینده ای تسلط پیدا کرده‌اند، چنانکه سهم بزرگی از بازدهی فناوری‌های جدید را تصاحب کرده‌اند. اگرچه رشد بهره‌وری در این شرکت‌ها قوی است، اما در سایر شرکت‌ها راکد یا کند است و رشد بهره‌وری کل را سرکوب می‌کند. با فن آوری‌های جدید، سرمایه و درآمد نیروی کار نابرابرتر شده و درآمد از نیروی کار به سرمایه تغییر می‌کند.

سیاست‌ها و نهادها به آرامی با تحولات در حال تکامل، سازگارتر می‌شوند. برای تحقق وعده‌های ماشین‌های هوشمند امروزی، سیاست‌ها نیز باید هوشمندانه‌تر باشند. آن‌ها باید نسبت به تغییرات واکنش نشان دهند تا به طور کامل دستاوردهای بالقوه در بهره وری و رشد اقتصادی را بدست آورند و با نابرابری‌های فزاینده مقابله کنند، زیرا عدم دقت در بهره برداری از تحولات تکنولوژیکی باعث ایجاد برندگان و بازندگان می‌شود.

همانطور که فناوری دیجیتال، بازارها را تغییر می‌دهد، سیاست‌ها نیز باید تضمین کنند که بازارها به صورت فراگیر باقی خواهند ماند و دسترسی گسترده به فرصت‌های جدید برای شرکت‌ها و کارگران را حفظ می‌کنند. اقتصاد دیجیتال باید برای گسترش فناوری‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید برای شرکت‌های کوچکتر و بخش‌های وسیع‌تری از نیروی کار گسترش یابد.

مشاغل، کارگران و سیاستمداران با سؤالات متعددی مواجه هستند. در حالی که فناوری‌های دیجیتال دستاوردهای بزرگی را ارائه می‌کنند، اما با تغییر فرآیندهای تولید، مزیت رقابتی و ساختار بازار، چالش‌های جدیدی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کنند. با توجه به تغییرات سریع مشاهده شده در بازارهای مالی، چگونه می‌توان وعده نوآوری دیجیتال در امور مالی را در حین مدیریت ریسک‌ها جلب کرد؟ آیا کارگران باید از اتوماسیون جدید نگران باشند، زیرا ماهیت کار و نیاز به مهارت‌ها تغییر کرده و بسیاری از مشاغل قدیمی ناپدید می‌شوند؟ تغییرات تکنولوژیکی در کسب و کار از چه راه هایی منجر به افزایش نابرابری‌های اقتصادی می‌شود؟ و سیاست عمومی چگونه باید واکنش نشان دهد؟

 

تغییر سیاست‌ها در عصر دیجیتال

برای تغییر سیاست‌ها و نهادها با اقتصاد دیجیتال به تفکر و سازگاری‌های جدید نیاز است. حوزه‌های تمرکز تغییرات مورد نیاز نیز شامل سیاست رقابت و رژیم‌های نظارتی، اکوسیستم نوآوری، زیرساخت‌های دیجیتال، توسعه نیروی کار، چارچوب‌های حمایت اجتماعی و سیاست‌های مالیاتی است.

سیاست رقابت باید برای عصر دیجیتال بازطراحی شود. اقتصاد دیجیتال چالش‌های نظارتی جدیدی را ایجاد می‌کند که باید به آن‌ها پرداخته شود. سیاست گذاران باید اطمینان حاصل کنند که بازارهای مالی به اندازه کافی رقابتی باقی می‌مانند و به چالش‌های نظارتی ناشی از دنیای جدید محصولات مالی دیجیتال، پلت فرم‌ها و الگوریتم‌ها رسیدگی می‌کنند. چارچوب‌های جدیدی نیز برای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌هایی مانند تنظیم جریان داده‌های فرامرزی و مالیات بر تجارت دیجیتالی فرامرزی مورد نیاز است.

اکوسیستم نوآوری نیاز به بهبود دارد. سیستم‌های ثبت اختراع قدیمی باید با پویایی نوآوری جدید اقتصاد دیجیتال به‌روزرسانی شوند، منافع موجود را بهتر متوازن کنند و گسترش و انتشار گسترده‌تر فناوری را برقرار کنند. برنامه‌های تحقیق و توسعه عمومی برای ارتقای پیشرفت فناوری که به جای منافع گروه‌های محدود سرمایه‌گذاران در خدمت اهداف اقتصادی و اجتماعی گسترده‌تر است، باید احیا شوند.

اساس زیرساخت دیجیتال باید تقویت شود تا دسترسی به فرصت‌های جدید گسترش یابد. این امر مستلزم افزایش سرمایه گذاری عمومی و ایجاد چارچوب هایی برای تشویق سرمایه گذاری خصوصی بیشتر برای بهبود دسترسی دیجیتال برای گروه‌ها و مناطق محروم است. شکاف دیجیتالی به ویژه در اقتصادهای نوظهور همچنان بالاست. زیرساخت‌های دیجیتالی قوی‌تر و دانش لازم برای این اقتصادها بسیار مهم خواهد بود، زیرا تغییرات تکنولوژیکی آن‌ها را مجبور می‌کند از مدل‌های رشدی که بر تولید با مهارت کم و دستمزد پایین متکی هستند دور شوند.

سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی باید تقویت شده و مجددا بر روی تأکید بر مهارت‌هایی که مکمل فناوری‌های جدید هستند، متمرکز شود. این امر مستلزم نوآوری در محتوا، ارائه و تأمین مالی برنامه‌ها، از جمله مدل‌های جدید مشارکت عمومی و خصوصی است. با تغییر سریع تقاضا برای مهارت‌ها و نیاز روزافزون به آموزش، بازآموزی و یادگیری مادام العمر، در دسترس بودن و کیفیت آموزش مداوم باید به طور قابل توجهی افزایش یابد. از ظرفیت راه حل‌های تکنولوژیک باید به عنوان ابزاری برای یادگیری آنلاین استفاده شود. باید به نابرابری‌های مستمر در دسترسی به آموزش توجه شود. در حالی که شکاف‌ها در مهارت‌های پایه در گروه‌های درآمدی مختلف کاهش یافته است، مهارت‌های سطح بالاتری که منجر به موفقیت در اقتصاد دیجیتال می‌شود، در حال افزایش است.

سیاست‌های بازار کار و سیستم‌های حمایت اجتماعی باید تغییر اقتصاد و ماهیت کار را در نظر بگیرند. سیاست‌ها باید بر بهبود توانایی کارگران برای رفتن به مشاغل جدید و بهتر تمرکز کنند، نه اینکه به دنبال محافظت از مشاغل موجود باشند که توسط فناوری جدید منسوخ شده‌اند. طرح‌های بیمه بیکاری باید از کارگران در سازگاری با تغییرات، بازآموزی و انتقال به مشاغل جدید حمایت بیشتری کند.

امکان مشارکت بیشتر شرکت‌ها در اقتصاد نوآورانه، گسترش فناوری‌های جدید و ایجاد مهارت‌های مکمل در نیروی کار می‌تواند رشد اقتصادی قوی‌تر و فراگیرتری را فراهم کند. اصلاحات در این زمینه‌ها می‌تواند نابرابری و عدم اطمینان اقتصادی را به طور موثری کاهش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *