جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

مقاومت اسلامی عراق: حمله دیشب به پایگاه «کالسو» کار اسرائیل بود / به یک هدف کلیدی در جنوب اسرائیل حمله کردیم

این گروه‌های مسلح در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم کرده و اعلام کردند که حمله پهپادی روز شنبه «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی‌» به‌دست اسرائیل و «تجاوز دشمن صهیونیستی به حاکمیت عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های حشد شعبی» صورت گرفت.

کانال ۱۳ اسرائیل: مشاجره بین نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان / نتانیاهو صدایش را بالا برد و به بربوک گفت ما مثل نازی‌ها نیستیم

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به فلسطین اشغالی مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است.

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به طور علنی صحبت نکنید

تهران-ایرنا- «واشنگتن‌پست» گزارش داد که مقام‌های ایالات متحده در چندین ارگان دولتی به این روزنامه گفتند که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به آنها دستور داده است که درباره ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان، به طور علنی صحبت نکنند.

آمادگی پاکستان برای استقبال از رئیس جمهور ایران

اسلام آباد-ایرنا- رئیس جمهور ایران در دوشنبه پیش رو تهران را به مقصد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان ترک خواهد کرد.در آستانه این سفر گزارش خبرنگار ایرنا حاکی از تزئین خیابان‌های پایتخت پاکستان با پرچم جمهوری اسلامی ایران است. به طوری که در میادین اصلی شهر و مقابل کاخ ریاست جمهوری پاکستان این تزئینات به چشم می‌خورد.

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از تاثیر انزوای چین بر روابط آمریکا با روسیه تا تاثیر تحریم‌ها بر فروش تسلیحات روسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نشست دموکراسی دولت جو بایدن، تاثیر انزوای چین بر روابط آمریکا با روسیه، بایدن و جهانی‌سازی، رهبری آمریکا در زمینه توسعه پایدار، مشکل تحریم کره‌شمالی، تحرکات روسیه در ارتباط با اوکراین، تاثیر تحریم‌های آمریکا و متحدانش بر فروش تسلیحات روسی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

انزوای چین چه معنایی برای روابط با روسیه دارد؟: انزوای جدید چین مشکلات فراوانی را برای روابط چین-روسیه ایجاد کرده است اما درباره تاثیر آن بر روابط راهبردی نباید زیاد مبالغه شود: مشکلات ایجاد شده را به زحمت می‌توان یک بحران جدی توصیف کرد.

چه کسانی در نشست دموکراسی بایدن حضور دارند؟: تیم بایدن فهرست مدعوین نشست دموکراسی را اعلام کرده است، اما چه کسانی در این نشست حضور دارند و این امر چه چیزی را در رابطه با اولویت‌های راهبردی آمریکا نشان می‌دهد؟

بایدن باید به همکاری جهانی، “بله” و به جهانی‌سازی، “نه” بگوید: دکترین سیاست خارجی بایدن همچنان مبهم است، اما چارچوبی که اخیرا پیشنهاد شده؛ یعنی جهانی‌سازی، به لحاظ راهبردی ناقص و به لحاظ سیاسی خطرناک است.

ارزیابی مجدد راهبرد اروپا در افغانستان: افغانستان با بازگشت طالبان به قدرت وارد مارپیچی از خشونت شده است. احتمال زیادی وجود دارد که هم درون طالبان و هم میان طالبان و دیگر سازمان‌های افراطی درگیری جدی صورت گیرد.

 

بروکینگز

نشست دموکراسی بایدن باید بر حقوق متمرکز باشد، نه اقتصاد و ژئوپلیتیک: اولین نشست دموکراسی در دولت بایدن فرصتی است برای آن که آمریکا بر آزادی‌های مدنی، آزادی بیان و مخالفت مسالمت‌آمیز در زمانی تأکید کند که دموکراسی در جهان در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد.

ارتقای رهبری آمریکا در زمینه توسعه پایدار: مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2021 در زمانی برگزار شد که جهان و آمریکا نگران تغییرات اقلیمی، نابرابری رو به رشد درون و میان کشورها و نیاز فوری به اطمینان از پاسخ برابر و پایدار جهانی به پاندمی کووید-19 بودند. این مسائل از موضوعات محوری اهداف توسعه پایدار است؛ مجموعه‌ای از اهداف جاه‌طلبانه برای سال 2030 که در سال 2015 کشورها برای مقابله با فقر، تغییرات اقلیمی و نابرابری‌ها با آن موافقت کردند.

کره شمالی به روش خود به پاندمی پاسخ می‌دهد: کره شمالی در ژانویه 2020 مرزهایش را بست و این یکی از مواردی بود که با محدودیت‌های شدیدی روبرو بود. گزارش‌هایی از صدور دستور شلیک برای اجرای این محدودیت نیز وجود داشت. اگرچه آزمایش‌های اخیر موشکی و ادعای نبود موردی از بیماری کرونا در این کشور نشان می‌دهد که امور کشور به روال عادی پیش می‌رود، اما این کشور در حال حاضر با یک بحران بزرگ انسانی روبروست.

 

فارین پالسی این فوکوس

مشکل اعمال تحریم علیه کره‌شمالی: تحریم‌های بین‌المللی نتوانسته است رفتار کره‌شمالی را تغییر دهد. با توجه به این امر جهان چه‌وقت می‌خواهد روندی جدید را در رابطه با این کشور امتحان کند. کره‌شمالی یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تحریم قرار دارد. این کشور در بیش از 70 سال گذشته تحت تحریم آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته‌است.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

اوکراین: نیازی به خیانت مونیخ نیست: مماشات با روسیه دقیقاً همان نتیجه خیانت چکسلواکی در مونیخ، یعنی رسوایی و فاجعه را به همراه خواهد داشت. ولادیمیر پوتین برای بار دوم در سال جاری خطر جنگ با اوکراین با هدف تخریب استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را مطرح ساخته است. روسیه در بهار سال جاری حدود 100 هزار سرباز را راهی مرز با اوکراین کرد و در مدت زمانی کوتاه آن‌ها را به کمی عقب‌تر بازگرداند در حالی که تجهیزات این نیروها همان‌جا باقی ماند.

آیا پوتین اروپا را به آتش خواهد کشید؟: روسیه بار دیگر بازی با همسایگانش و با غرب را آغاز کرده است. مقامات آمریکایی زنگ خطر را در خصوص تقویت نیروهای روسی در مرز اوکراین به صدا درآورده‌اند. نزدیک به 100 هزار نیرو و مقادیر زیادی از تجهیزات متعلق به نیروهای روسی در این مناطق توسط تجهیزات ماهواره‌ای مشاهده شده است.

روسیه: همسایه‌ای جهنمی: وجود سه بحران در مرزهای روسیه چگونگی تلاش روسیه را برای تبدیل آشفتگی‌ها به نفع ژئوپلیتیک برای خودش نشان می‌دهد. کمانی از بی‌ثباتی از بلاروس تا اوکراین و گرجستان ظاهر شده که فرصت‌هایی را برای فعالیت‌های بدخواهانه قدرت‌های خارجی فراهم می‌کند. این امر برای روسیه که آشکارا سیاست خارجی فعالی را برای کسب دستاورد به نفع کرملین دنبال می‌کند، بسیار وسوسه برانگیز بوده است.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

روسیه با کارت یهودستیزی در اوکراین بازی می‌کند: خشم روسیه از اوکراین کاملا قابل مشاهده است. در تاریخ 11 اکتبر دمیتری مدودف، رییس‌جمهور سابق و معاون رئیس شورای امنیت ملی این کشور مقاله‌ای را منتشر کرد که اوکراین و زلنسکی رییس‌جمهور این کشور را هدف گرفت و آن را حکومتی دست نشانده آمریکا دانست که مذاکره با آن غیرممکن است.

 

رند

تاثیر تحریم‌های آمریکا و متحدانش بر فروش تسلیحات روسیه: در این گزارش نویسندگان صادرات تسلیحات روسیه و تاثیر تحریم‌هایی را بررسی می‌کنند که برای منصرف کردن کشورهای ثالث از خرید این تسلیحات و بالا بردن هزینه مداخلات آتی و بدخواهانه روسیه در دیگر کشورها طراحی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *