جدیدترین مطالب

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از موضع‌گیری تاجیکستان علیه طالبان تا چگونگی گریز کره شمالی از تحریم‌ها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: موضع‌گیری تاجیکستان علیه طالبان، قدرت گرفتن نظامیان در سودان، روسیه و مشکلات گازی اروپا، مغایرت سیاست‌های اقلیمی با قواعد سازمان تجارت جهانی، راهبردهای احیای سریع آفریقا در دوران پس از کرونا و چگونگی گریز کره شمالی از تحریم‌ها ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

چرا تاجیکستان علیه طالبان موضع می‌گیرد؟: تاجیکستان اصلاً قصد ندارد به طور مستقیم با طالبان درگیر شود. اما مقامات تاجیکستان در مقایسه با همسایگانشان در این خصوص ریسک بیشتری می‌کند. آن‌ها به دنبال افزایش محبوبیت در داخل و خارج هستند.

کرملین چطور مخالفان را شکست داد: انتخابات پارلمانی سپتامبر سال جاری در روسیه نشان داد که کرملین برای سرکوب گروه‌های مخالف خود تا کجا پیش خواهد رفت. این راهبرد از کجا آمده و کرملین آن را تا کجا پیش خواهد برد؟

تداوم و تغییر در رویکردهای اجتماعی بلاروس: اعتماد به نخبگان سیاسی در میان بلاروسی‌ها همچنان پایین است. این در حالی است که کارایی مفروض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور رو به کاهش گذاشته است. اتحادیه اروپا در ارزیابی راهبردی در قبال بلاروس باید این مسئله را در نظر بگیرد.

آیا روسیه می‌تواند مصائب گاز اروپا را به تنهایی رفع کند؟: برای تثبیت بازار اروپا به چه میزان گاز بیشتر نیاز است و آیا روسیه و دیگر تأمین‌کنندگان مهم قادرند آن را فراهم کنند؟

قدرت گرفتن نظامیان در سودان و انحلال دولت سنتی: در 25 اکتبر سال جاری، فرمانده نیروهای مسلح سودان اعلام کرد که دولت سنتی این کشور را منحل و در کشور وضعیت اضطراری اعلام می‌کند.

پترسون

کدام سیاست‌های اقلیمی با قواعد سازمان تجارت جهانی سازگار است؟: ازجمله مشکلاتی که سیاست‌گذاران در حوزه تغییرات اقلیمی با آن روبرو هستند، خطر نقض قواعد بلندمدت سازمان تجارت جهانی به واسطه اقداماتی است که برای محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان صورت می‌گیرد.

بروکینگز

راهبردهای مهم برای تسریع احیای آفریقا در دوران پساکرونا: پاندمی کرونا اختلالاتی بی‌سابقه را در آفریقا به بار آورد، درآمدها را کاهش و فقر را افزایش داد، ناامنی غذایی ایجاد کرد و منطقه را به‌سوی اولین رکود در طول 25 سال گذشته کشاند. اگرچه با بهبود اوضاع کشورهای غربی و آسیایی تاثیرات این پاندمی بر اقتصاد جهانی رو به کاهش گذاشته، اما سال 2021 برای آفریقا سال دشواری است.

سیاست اقلیمی واقع‌بینانه برای آفریقا: درحالی‌که کشورهای جهان برای بیست و ششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی در گلاسکو دورهم جمع می‌شوند، زمان آن رسیده است که به نقش آفریقا در جلوگیری از فاجعه اقلیمی بدون مصالحه درباره رشد این قاره و کاهش فقر در آن توجه شود.

تعهدات برای تولید نکردن کربن کافی نیست: گزارش هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی به این نکته اشاره داشت که باید تا سال 2050 به تولید کربن خاتمه داده شود تا متوسط دمای جهان زیر 1.5 درجه سانتی‌گراد حفظ شود. تعدادی از کشورها حتی پیش از آن‌که سازمان ملل این گزارش را منتشر کند، تعهدشان به تولید «کربن صفر» را اعلام کرده بودند. این تعهدات قدرتمند، ملموس، ساده اما کاملاً ناکافی است.

برندگان و بازندگان تحقق آرمان‌های ملی در زمینه هوش مصنوعی: تلاش برای موفقیت ملی در عرصه هوش مصنوعی جهان را به هیجان آورده است . طبق آخرین آمار تاکنون 44 کشور با ایجاد راهبردهای ملی به رقابت در زمینه هوش مصنوعی واردشده‌اند. درحالی‌که انتظار می‌رود کشورهایی مانند چین، هند و آمریکا در این رقابت حضورداشته باشند، اما کشورهای دیگری که انتظار ورودشان به این عرصه را نداشته‌ایم ازجمله اوگاندا، ارمنستان و لتونی نیز برنامه‌هایی ملی را در این خصوص آماده کرده‌اند. در گزارش‌های پیشین با عنوان «نگاه کشورهای مختلف به هوش مصنوعی چیست؟» و «تجزیه‌وتحلیل برنامه‌های هوش مصنوعی در 34 کشور»، به‌تفصیل در خصوص ورود کشورها به برنامه‌های ملی هوش مصنوعی و چگونگی تفسیر آن برنامه‌ها توضیحاتی ارائه کردیم. در این گزارش با بررسی شاخصه‌های نیازهای آینده در زمینه هوش مصنوعی یک گام فراتر می‌رویم.

چتم هاوس

گروه 20 باید نابرابری‌هایی را که ایجاد کرده رفع کند: رهبران جهان باید به یاد داشته باشند که پاندمی کرونا نه‌فقط باعث ایجاد اختلال در شرایط شد بلکه ضعف جمعی جهان در دفاع در برابر تهدید بیماری‌های عفونی را آشکار کرد.

شورای روابط خارجی اروپا

رویکرد اروپا در قبال تایوان: هر دو طرف باید تلاش بیشتری برای تنظیم رابطه‌ای انجام دهند که در چند دهه پیش‌رو اهمیت رو به رشدی خواهد داشت.

رند

کره شمالی چطور از تحریم‌ها می‌گریزد؟: کنگره آمریکا در پاسخ به آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی و دیگر اقدامات متزلزل کننده این کشور در چند سال گذشته چند طرح برای تحریم کره شمالی تصویب کرده است. سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دیگر دولت‌های خارجی نیز تحریم‌هایی علیه کره شمالی وضع کرده‌اند. بااین‌حال، کره شمالی در گریز از تحریم‌هایی که جامعه بین‌المللی علیه این کشور اعمال می‌کند، مهارت پیداکرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *