جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

امیرعبداللهیان: مبنای قضاوت ما رفتار آمریکاست؛ پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

اهمیت نقش‌آفرینی دولت‌های بی‌طرف در صحنه بین‌الملل

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ارزیابی مجدد مفهوم بی‌طرفی ضروری است. مفهوم قدیمی سوئیسی «آرام نشستن» باید کنار گذاشته شود. در یک جهان قطبی‌شده، دولت‌های بی‌طرف اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

هاینس گِرتنر، استاد علوم سیاسی دانشگاه وین در یادداشتی که وب سایت اتریشی آی گلوب نیوز منتشر کرد، نوشت: مفهوم بی‌طرفی بارها و بارها ثابت کرده که می‌تواند با شرایط جدید بین‌الملل سازگار شود. در دوره جنگ سرد، دولت‌های بی‌طرف موفق شدند از حوزه‌های نفوذ ایجاد شده توسط دو ابرقدرت نظامی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی دور بمانند. اما اینک، دولت‌های بی‌طرف برای مشارکت در حل و فصل چالش‌های جدید دوران پساجنگ سرد کاملا مناسب هستند.

در طول جنگ سرد، کشورهای بی‌طرف از نقش میانجی‌گرایانه خود برای کاهش تنش‌ها بهره بردند. پس از پایان جنگ سرد نیز، کشورهای بی‌طرف در عملیات‌های صلح فعال شدند. از بسیاری جهات، دولتهای بی‌طرف نسبت به اعضای اتحادها یا قدرتهای بزرگ، فضای بیشتری برای مانور دارند. چرا که آن‌ها منافع ژئوپلیتیک کمتری دارند. در قرن بیست و یکم نیز، اگرچه دولت‌های بی‌طرف وارد درگیری‌ها نمی‌شوند، اما نقش بیشتری در مدیریت بحران‌ها خواهند داشت. «بی طرفی فعال» مستلزم مشارکت بیشتر در سیاست‌های امنیتی بین‌المللی به طور کلی و در عملیات‌های صلح بین‌المللی به طور خاص است. «بی طرفی فعال» به معنای مشارکت در هر زمان ممکن و خارج شدن از لاک خود در صورت لزوم است.

همواره باید بین تعامل و انزوا، توازن برقرار شود. اینکه یک دولت بی‌طرف چگونه باید در یک بحران وارد شود یا از آن فاصله بگیرد، بسیار حائز اهمیت است. اگرچه برقراری چنین توازنی در یک محیط امنیتی پیچیده و ناپایدار بسیار دشوار است. در مجموع ارزیابی مجدد مفهوم بی‌طرفی ضروری است. مفهوم قدیمی سوئیسی «آرام نشستن» باید کنار گذاشته شود و حمایت قوی و شجاعانه از ارزش‌های بدیهی باید جایگزین احتیاط دیپلماتیک کاذب شود. اتریش نمونه خوبی است که چگونه دولت‌های بی‌طرف باید از موقعیت ویژه خود برای مدیریت بحران‌های بین‌المللی استفاده کنند. در یک جهان قطبی‌شده، دولت‌های بی‌طرف اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

الگوی اتریش

بی طرفی اتریش نمی‌تواند به معنای دور ماندن این کشور از بحران‌ها باشد، بلکه مستلزم مشارکت بیشتر در مدیریت بحران‌های بین‌المللی است. کمک برای بازسازی و تلاش‌های بشردوستانه در کشورهای جنگ زده می‌تواند در چارچوب سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا یا ناتو انجام شود. همچنانکه امکان مشارکت در سیاست خارجی و مدیریت بحران اتحادیه اروپا برای اتریش فراهم است. “بی طرفی فعال” اتریش به معنای مشارکت پویا در سیاست امنیتی بین‌المللی به طور کلی و در عملیات صلح بین‌المللی به طور خاص است. عملیات‌های صلح کاملا با رویکرد بی‌طرفی سازگار هستند.

بی طرفی اتریش یک مزیت مهم دارد. اتریش را از ملاحظات ژئوپلیتیک و ائتلاف‌ها رها می‌کند. حال آنکه قدرت‌های غربی باید بارها و بارها به دلیل ملاحظات واقع گرایانه از ارزش‌های خود منحرف شوند. اتریش هیچ منافع ژئوپلیتیکی جهانی ندارد که بتواند این کشور را به ایجاد پایگاه‌های نظامی در سایر کشورها یا ارسال سلاح برای طرف‌های متخاصم یا کشورهای اقتدارگرا سوق دهد. اتریش همچنین مجبور به همکاری با قدرت‌ها در جنگ برای دموکراسی یا حقوق بشر نیست. اتریش باید از این مزایا و امکانات ناشی از سیاست بی‌طرفی فعال خود استفاده کند. حالت بی‌طرفی به خودی خود نشان می‌دهد که اتریش در هنگام بحران‌ها نگرش خصمانه ای ندارد.

به لطف این سیاست بی‌طرفی، وین به عنوان سومین مقر سازمان ملل متحد، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد و دبیرخانه اوپک و… انتخاب شد. علاوه بر این، مقر کمیته اداری نظارت بر معاهده منع جامع آزمایش هسته ای (CTBT) ، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های فعال بین‌المللی در اتریش قرار دارند. وین همچنین محل مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های 2015 – 2014 و 2021 بوده است. در سال 2015 یک دیپلمات اتریشی به عنوان نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین منصوب شد.

اتریش به عنوان یک کشور بی‌طرف در سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا مشارکت می‌کند. با این حال، کشورهای عضو بی‌طرف مجبور نیستند در دفاع جمعی یا سرزمینی شرکت کنند، بلکه تنها باید در مدیریت بحران و امنیت جمعی مشارکت داشته باشند. پیمان لیسبون نیز زمینه را برای مدیریت بحران فراهم می‌کند.

البته بین دموکراسی و دیکتاتوری، بین دولت مشروطه و مستبد، بین پایبندی به حقوق بشر و نقض آن، هیچ بی‌طرفی وجود ندارد. قانون بی‌طرفی اتریش به این موارد مربوط نمی‌شود. بی‌طرفی اتریش به عنوان عدم عضویت در اتحاد نظامی، عدم مشارکت در جنگ‌های خارجی و عدم استقرار نیروهای خارجی در خاک اتریش تعریف می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *