جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در پاکستان

مرکز علوم زمین‌شناسی آلمان (GFZ) اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ساعات اولیه صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی مناطقی از پاکستان را لرزاند.

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد که پس از هفته‌ها اختلاف‌نظر، سرانجام اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، به یک «توافق سیاسی» دست یافتند. این توافق در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه حاصل شد.

کوبا کاردار آمریکا را احضار کرد

کوبا با متهم کردن ایالات متحده در رابطه با تظاهرات اخیر در اعتراض به مشکلات اقتصادی، کاردار سفارت ایالات متحده در این جزیره منطقه کارائیب را احضار کرد.

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

اسلام‌آباد – ایرنا – با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.

Loading

اهمیت اقتصادی و امنیتی پیمان آکوس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اخیراً از پیمان امنیتی سه‌جانبه آمریکا، استرالیا و بریتانیا موسوم به آکوس رونمایی شد که هدف آن، تقویت روابط امنیتی میان سه متحد قدیمی است.

وب‌سایت بنیاد آمریکایی هریتیج در یادداشتی نوشت: این پیمان جدید به‌عنوان یک ائتلاف امنیتی استراتژیک تعریف شده و دولت بایدن تأکید کرده که آکوس اقدامی مهم است که استرالیا را برای همیشه به ایالات‌متحده و بریتانیا وصل می‌کند.

تحقق بخش مهمی از اهداف این پیمان امنیتی منوط به ایجاد روابط اقتصادی قوی میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا است. اگر ایالات‌متحده نتواند قدرت رهبری خود را در پیشبرد تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری نشان دهد، اتحاد امنیتی آکوس به‌رغم سروصدای زیادی که پا کرده، شاید چیزی بیش از وعده‌های توخالی نباشد.

اگر قرار است آمریکا یک نیروی پیشروی قابل‌اعتماد در هند و اقیانوس آرام باشد، باید خود را در قامت یک بازیگر مثبت و قابل‌اعتماد به‌ویژه در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری نشان دهد.

آمریکا باید دایره بازی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. در همین راستا تلاش‌های واشنگتن برای مشارکت امنیتی بیشتر در منطقه هند و اقیانوس آرام با هدف جلب اعتماد متحدان و افزایش مشارکت خود در منطقه بسیار مهم خواهد بود. اگرچه اقدامات امنیتی بدون داشتن برنامه‌ای مشخص برای ایجاد یک فضای تجاری قابل پیش‌بینی به رهبری آمریکا بی‌فایده خواهد بود. آمریکا باید با افزایش فرصت‌ها و همکاری‌های اقتصادی ملموس – با از بین بردن موانع تجارت باز – اتحادهای پایدار را تقویت کرده و بر پیمان‌های نوپا تکیه کند.

آمریکا باید به میز تجارت آزاد بازگردد تا بتواند شبکه ائتلاف‌ها و مشارکت‌هایی را که آمریکا طی دهه‌ها روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و ایجاد کرده است تقویت کند.

واکنش سریع چین به اعلام رسمی پیمان آکوس میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا نیز تنها به جنبه اتحاد نظامی آن نبود، بلکه عمده نگرانی پکن از پیامدهای اقتصادی این پیمان است. به‌نحوی‌که در کمتر از 24 ساعت، پکن به‌طور رسمی برای عضویت در توافق جامع و مترقی برای مشارکت فرا اقیانوسیه (CPTPP) درخواست داد. واضح است هدف چین تغییر رقابت استراتژیک با آمریکا به نفع خود از طریق تجارت و سرمایه‌گذاری است.

برای مقابله با اقدامات چین، پیمان آکوس باید فراتر از یک پیمان امنیتی سه‌جانبه باشد تا یک شبکه مثلثی تجارت آزاد ایجاد شود.

سال 2020 پانزدهمین سالگرد توافق تجارت آزاد ایالات‌متحده و استرالیا بود. در طول سال‌های گذشته، یعنی از زمان لازم‌الاجرا شدن این توافق در سال 2005، دو متحد از تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتری برخوردار شده‌اند. این توافق، موانع تجاری گذشته را از بین برد و در نتیجه تجارت دو کشور دو برابر و سرمایه‌گذاری آن‌ها سه برابر شد.

آمریکا و انگلیس نیز پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای توسعه روابط اقتصادی و امنیتی میان دو کشور، مذاکراتی برای توافق تجارت آزاد موردنظر خود آغاز کردند؛ اما متأسفانه، این مذاکرات که از اولویت بالایی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا برخوردار بود، در مقطع فعلی از دستور کار دو کشور خارج شده است.

بدتر اینکه، نشست اخیر میان جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و بوریس جانسون، زمان‌بندی مشخصی برای آغاز مذاکرات متوقف‌شده تجارت آزاد میان واشنگتن و لندن ارائه نکرد.

درمجموع، امروز احیای مذاکرات تجارت آزاد با بریتانیا و اجرای توافق تجارت با استرالیا بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

دولت بایدن تأکید کرده بیش از 70 سال است استرالیا، بریتانیا و ایالات‌متحده با یکدیگر همکاری کرده‌اند… و امروز از طریق پیمان آکوس، برای حفظ ارزش‌های مشترک و ارتقاء امنیت و رفاه، خود را متعهد به این چشم‌انداز می‌کنند.

پیشبرد تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری برای اطمینان از این چشم‌انداز حیاتی است. بهبود روابط اقتصادی با متحدان نه‌تنها امنیت ملی را افزایش می‌دهد، بلکه به‌نوبه خود پویایی اقتصادی مضاعفی را به دنبال دارد.

اکنون زمان آن است که واشنگتن به وظایف خود در قبال متحدان عمل کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *