جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از به‌رسمیت شناختن بیت‌کوین در السالوادور تا تقویت روابط سئول با جنوب شرق آسیا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سیاست خارجی بایدن، به رسمیت شناختن بیت کوین به‌عنوان پول قانونی در السالوادور، تقویت روابط کره جنوبی با هند و کشورهای جنوب شرق آسیا، آمریکا و چین و آزمون اقلیمی، ترکیه به‌عنوان یک متحد طرفدار روسیه و دوست با طالبان در ناتو، مسئله هسته‌ای آزاردهنده پاکستان ازجمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بلفر

آیا سیاست خارجی بایدن در حال شکست است؟: شاید نیات رئیس جمهور آمریکا خوب باشد، اما نتایج به‌دست‌آمده تاکنون این طور نیست. وقتی جو بایدن رئیس‌جمهور شد، بسیاری تصور کردند که دولت او روابط آمریکا با دیگر کشورها را به شکلی منضبط، قابل پیش‌بینی و پیچیده مدیریت خواهد کرد. عصر تکبر منجر به شکست و دیپلماسی توییتری به سرآمده و مسئولانی مسئولیت‌پذیر دوباره بر سر کار خواهند آمد. «آمریکا برگشته است» شعار بایدن بود که نشان می‌داد دیپلماسی به‌عنوان یک ابزار مطلوب سیاست خارجی که دقیقاً خواسته مردم آمریکا است، جایگزین قدرت نظامی خواهد شد.

تصویب بیت کوین به عنوان ارز قانونی در السالوادور حماقت محض است: السالوادور در این ماه اولین کشوری بود که ارز رمزنگاری‌شده ، در این مورد بیت کوین ، را به‌عنوان ارز قانونی تصویب کرد. گفتم «اولین» چون ممکن است دیگران نیز این روند را دنبال کنند. اما آن‌ها باید دراین‌باره خوب فکر کنند زیرا این ایده بسیار جای تردید دارد  و احتمالاً ازنظر اقتصادی به‌ویژه برای کشورهای درحال‌توسعه کاری خطرناک خواهد بود.

 

کارنگی

میراث مرکل در قبال چین: رویکرد مرکل در قبال چین چندوجهی و برآمده از چشم‌انداز اقتصاد ژئوپلیتیکی و اعتقاد به تعامل چند جانبه است. با این حال، نظر او با شک و تردید فزاینده‌ای که در آمریکا و اتحادیه اروپا (در قبال چین) وجود دارد، متفاوت بوده است.

چرا کره جنوبی روابطش را با هند و جنوب شرق آسیا تقویت می‌کند؟: کره جنوبی در دوران ریاست جمهوری مون جائه این، از طریق سیاستی جدید در قبال جنوب، روابطی نزدیک‌تر با آسیای جنوب شرقی و هند را دنبال کرده است. اولویت‌های سئول در منطقه چگونه با اولویت دیگر بازیگران همگرایی دارد؟

 

چتم هاوس

جنبه تاریک پنل های خورشیدی: میزان کمی از برق خورشیدی می‌تواند زندگی مردمی را که در نواحی فقیر و بدون دسترسی به برق زندگی می‌کنند، تغییر بدهد. انرژی خورشیدی، برق تولید می‌کند، کودکان قادر می‌شوند در شب مطالعه ‌کنند، مغازه‌ها می‌توانند شب‌ها ساعات بیشتری فعالیت داشته باشند… در حال حاضر رقابت برای تولید برق پاک و مقرون‌به‌صرفه برای 940 میلیون تن که به برق دسترسی ندارند آغازشده است. اما در حالی که تامین برق پاک برای نواحی فقیر یک مشکل را حل می‌کند، مشکلی دیگر را به بار می آورد و آن اپیدمی آلودگی زباله‌های سمی است. اما چرا باید این مشکل را جدی گرفت؟

آسیا: از رقیب خود یک متحد بسازید: از سفر جان کری، نماینده آمریکا در امور اقلیمی به چین در ماه آوریل، تا صحبت‌های وندی شرمن، معاون وزیر خارجه در تیانجین در ماه ژوئیه، چگونگی تعمیق همکاری در بحبوحه رقابتی سالم، مظهر روابط چین و آمریکا بوده است. و این امر اقدامات اقلیمی را شامل می‌شود.

آمریکا، چین و آزمون اقلیمی: آیا می توان همزمان برای تسلط بر جهان رقابت و برای نجات آن نیز همکاری کرد؟ تغییرات اقلیمی آزمون نهایی برای قدرت‌های بزرگی است که برای تسلط بر جهان رقابت و درعین حال برای نجات آن همکاری می‌کنند.

 

فارین پالیسی این فوکوس

سفر نارندرا مودی به آمریکا: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اخیراً از آمریکا دیدن کرد و علاوه بر شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با جو بایدن دیدار کرد. باوجود حکمرانی ترس و وحشت در دولت او علیه اقلیت‌های مذهبی، قومی و مخالفان، میزبانان آمریکایی او به طرز عجیبی دراین‌باره سکوت اختیار کردند.

 

میدل ایست فوروم

ترکیه: یک متحد طرفدار روسیه و دوست با طالبان در ناتو: یک حلقه جدید ضد غرب در اطراف طالبان از جمله با حضور یک عضو ناتو در حال شکل‌گیری است. ترکیه با اشتیاق رابطه‌ای گرم با طالبان را دنبال می‌کند.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

مشت آهنین زنگ زده پوتین: تقلب در انتخابات مقدماتی روسیه باعث ایجاد پارلمانی بسیار شبیه به پارلمان سال 2016 شد، با این تفاوت که روسیه، امروز با نارضایتی بیشتری مواجه و بی‌ثبات‌تر است. باوجود پویشی قابل توجه برای تحریف انتخابات دوما، هیچ اعتراض گسترده‌ای صورت نگرفت.

 

بگین سادات

داعش و جنگش علیه طالبان: حمله داعش به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل در پایان ماه اوت هم آمریکایی‌های مسیحی و هم طالبان را هدف گرفت . این امر نشان‌دهنده عدم تمایل این گروه برای همکاری با شرکای احتمالی اسلام‌گرا و عزمش برای پیشبرد اهداف جهانی داعش است.

 

رند

مداخلات نظامی چین: قدرت‌های بزرگ اغلب در عملیات‌های مختلف در خارج از کشور از نیروهای نظامی استفاده کرده‌‌اند. برخی برای دفاع از متصرفات استعماری می‌جنگند، در حالی که برخی دیگر به همراه متحدان، درگیر جنگ هایی تلخ می‌شوند یا ماموریت های دیگری را در سراسر جهان به عهده می‌گیرند. در حالی که چین قدرت گرفته است، ناظران دراین‌باره بحث کرده‌اند که آیا ممکن است این کشور نیز مسیری مشابه را دنبال کند.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

مصاحبه با برهم صالح: برهم صالح، رئیس جمهور عراق در گفت‌و‌گو با شورای روابط خارجی آمریکا از نقش عراق در مناقشات منطقه‌ای و روابطش با آمریکا می‌گوید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *