جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

سردرگمی آمریکا در قبال سوریه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مقایسه مداخله آمریکا در سوریه با افغانستان قیاسی ضعیف خواهد بود. بااین‌حال خروج آمریکا از افغانستان برای سوری‌ها یک واقعه قابل توجه بود. این رویداد به‌عنوان‌مثال، برای هیئت تحریر الشام نشانه پیروزی بر آمریکا و بیانگر شکست یک قدرت بزرگ بود، درحالی‌که برای کردهای سوری-از جمله شورای دموکراتیک سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه، حکایت از اتفاقاتی دارد که در صورت خروج ناگهانی آمریکا از شمال شرق سوریه ممکن است، رخ بدهد.

ریم صلاحی در تحلیلی که در وب سایت اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد، نوشت: بااین‌وجود، سوریه از برخی جهات با توجه به این که آمریکا هیچ سیاست مشخصی در قبال آن ندارد، به افغانستان شباهت دارد. اگرچه جنگ آمریکا در افغانستان 20 سال قبل باهدف از بین بردن القاعده شروع شد، اما توجیه ادامه حضورش در دو دهه گذشته در آن کشور شبیه به مغلطه در خصوص هدف نهایی بود. درواقع، عقب‌نشینی ناگهانی آمریکا از افغانستان و تسلط فوری طالبان بر این کشور روشن کرد که سیاست آمریکا در خصوص افغانستان تا چه اندازه نامشخص بوده است.

در سوریه نیز به همین شکل، آمریکا از زمان شکل‌گیری این مناقشه‌ای در بیش از یک دهه تا کنون، فاقد یک سیاست مشخص در قبال این کشور بوده است. دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ نتوانستند روشن کنند که آمریکا امیدوار بود به چه چیزی در سوریه برسد.

اگرچه اوباما به موضوع سوریه با لفاظی‌های قوی در حمایت از آرمان‌های دموکراتیک انقلاب 2011 پرداخت و برکناری بشار اسد را خواستار شد، اما برای رسیدن به آن هدف اقدامات لازم را انجام نداد.

پس از خروج آمریکا از شمال شرق سوریه در دولت ترامپ هم فقدان یک استراتژی مشخص و منسجم در این خصوص آشکارتر شد. این خروج راه را برای تصرف بخش‌هایی از شمال سوریه توسط ترکیه باز کرد.

در طول این سال‌ها، درحالی‌که مناقشه سوریه در عرصه بین‌المللی مطرح و کمرنگ شد، آمریکا همچنان برای تعریف راهبرد خود در قبال سوریه تقلا می‌کرد. دولت جو بایدن هنوز نماینده ویژه جدیدی را برای سوریه معرفی نکرده و در تعامل دیپلماتیک در روند صلح نیز نقش محدودی را ایفا کرده است. حتی اگر آمریکا به داشتن حضور نظامی و دیپلماتیک در شمال شرق سوریه ادامه دهد، به‌جز اعلامیه‌های مبهم درباره امنیت و ثبات، نمی‌تواند به روشنی مشخص کند که می‌خواهد در آنجا به چه چیزی برسد.

در حال حاضر تدوین یک سیاست کارآمد در قبال سوریه توسط آمریکا بیش از هر زمان دیگری چالش‌برانگیز است. سوریه در موقعیتی نیست که در زمان دولت اوباما و حتی دولت ترامپ در آن قرار داشت. دولت اسد بخش‌های وسیعی از سرزمین را – با کمک ایران و روسیه – باز پس گرفته و نشان داده است که برای پیروزی نظامی در برابر هیچ‌چیز متوقف نخواهد شد.

نگرانی دیگری که برای آمریکا مطرح است، احتمال توافق میان مقامات کرد و دولت اسد در شمال شرق سوریه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *