جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم

تهران- ایرنا- «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت: از آنجایی که آموزش سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بخشی از جنگ ترکیبی آن علیه روسیه است، مسکو از نزدیک تمام رزمایش‌های این ائتلاف را زیر نظر دارد.

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

تهران – ایرنا – «زیپی لیونی» وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی با اذعان به تأثیر شدید عملیات طوفان الاقصی بر رژیم صهیونیستی و ناکامی ارتش و کابینه این رژیم در مقابله با مقاومت فلسطین گفت: ما از هفتم اکتبر (15 مهرماه 1402) تاکنون به دلیل اقدامات کابینه بنیامین نتانیاهو، در حال سقوط آزاد هستیم.

وال‌استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند پوتین احتمالاً دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است

نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز شنبه هشتم اردیبهشت، گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «احتمالاً» دستور قتل الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف مسکو، را صادر نکرده است. این گزارش تأکید می‌کند که واشنگتن رهبر روسیه را از مسئولیت کلی قتل ناوالنی مبرا نکرده است، زیرا این سیاستمدار مخالف با توجه به سوابق خود، چندین بار از سوی مقامات روسی هدف قرار گرفته بود.

احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه

پس از اینکه آمریکا اعلام کرد هیچ یک از نیروهای زمینی خود را به غزه اعزام نخواهد کرد، رسانه انگلیسی تلگراف نوشت احتمالا نیروهای این کشور جهت آنچه «کمک‌رسانی در ارسال محموله‌های بشردوستانه به غزه» خوانده شده، در این باریکه مستقر خواهند شد.

واکنش کنگره به جنبش دانشجویی حامی فلسطین؛ تمرکز بر یهودستیزی بجای جنایات صهیونیسم

تهران- ایرنا- جنبش دانشجویی حمایت از مردم غزه در حالی دانشگاه‌های آمریکا را فراگرفته و در حال تسری به دیگر کشورهای جهان است که قانونگذاران کنگره بجای اعتنا به نگرانی دانشجویان و تمرکز بر جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در صدد تدوین سازوکارهایی نظارتی بر رفتارهای ضدیهودی برآمده اند.

Loading

نگرانی روسیه از بی‌ثباتی افغانستان در دوران حکمرانی طالبان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه روسیه از خروج سربازان آمریکایی از افغانستان خوشحال است، اما کرملین از چشم‌انداز یک افغانستان بی‌ثبات نیز نگران است.

پائول استرانسکی در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: آیا روسیه برای پر کردن خلأ ناشی از خروج شتابان آمریکا از افغانستان و تقویت نفوذ خود در آسیای مرکزی آماده است؟ باوجوداینکه مسکو آشکارا خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از منطقه را تشویق کرده است، اما مقامات روسی از پیامدهای منفی خروج آن‌ها آگاه هستند.

 

روسیه به دنبال ثبات و نفوذ در آسیای مرکزی

روسیه از افغانستان تحت سلطه طالبان، انتظار چندانی ندارد. تنها هدف کرملین این است که اطمینان حاصل کند طالبان از افراط‌گرایان در تاجیکستان و دیگر مناطق آسیای مرکزی حمایت نخواهد کرد. اگر داعش یا سایر گروه‌های افراطی سازمان‌دهی شده از خاک افغانستان به‌عنوان پایگاهی برای هدف قرار دادن آسیای مرکزی یا روسیه استفاده کنند، رهبران روسیه با چالشی سخت مواجه خواهند شد. این دقیقاً همان سناریویی است که سیاستمداران روسی همواره نگران آن بوده و سعی در مقابله با آن داشته‌اند. به همین دلیل نیز روسیه در مقطعی به ناتو اجازه می‌داد تجهیزات خود را از طریق خاک روسیه به افغانستان منتقل کند.

بنابراین روس‌ها از افغانستان پساطالبان خواسته و توقع کمی داشته و هدف بلندمدت آن‌ها حفظ نفوذ مسکو در آسیای مرکزی خواهد بود، زیرا ظهور مجدد طالبان و بنیادگرایی مذهبی به‌طور بالقوه توازن قدرت و پویایی امنیت منطقه‌ای را متزلزل می‌کند. از همین رو، ارتش روسیه تمرینات نظامی مشترکی را به‌صورت چندجانبه و در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در قرقیزستان، تاجیکستان و حتی ازبکستان انجام داده است تا به نحوی نگرانی‌های امنیتی خود و متحدانش را برطرف کند.

 

چالش‌های روسیه

بااین‌حال، سابقه روسیه در برآورده کردن نیازهای امنیتی همسایگان و شرکای منطقه‌ای‌اش بسیار کم است. برخلاف ارتش آمریکا که طی دو دهه گذشته به همراه شرکای خارجی خود در مأموریت‌های ضدتروریسم متعدد مشارکت داشته است، ارتش روسیه با روشی کاملاً متفاوت عمل می‌کند. بررسی عملکرد روس‌ها در سراسر مناطق تحت سلطه شوروی سابق از اوکراین تا آسیای مرکزی نشان می‌دهد که مسکو عمدتاً یک شریک غیرقابل‌اعتماد، غیرقابل‌پیش‌بینی یا ناکارآمد است. روسیه در جنگ 2020 و متعاقب آن رویارویی مرزی 2021 آذربایجان با ارمنستان (متحد مسکو در سازمان پیمان امنیت جمعی) بی‌طرف ماند. یا هنگامی‌که دولت قرقیزستان در سال 2010 برای مهار شورش‌های قومی از روسیه درخواست کمک کرد، مسکو تمایلی به مداخله نداشت.

سایر بازیگران ازجمله چین و ترکیه احتمالاً بازیگرانی فعال‌تر و تأثیرگذارتر از روسیه در افغانستان و مناطقی از آسیای مرکزی خواهند بود. ازنظر مالی، روسیه نمی‌تواند با چین در آن بخش‌هایی از آسیای مرکزی رقابت کند که نیاز به توسعه اقتصادهای محلی و ایجاد شغل دارند، درحالی‌که این اقدام برای ثبات بلندمدت منطقه ضروری است. مسکو همچنین خواهان حفظ روابط خوب با پاکستان به‌عنوان حامی اصلی طالبان است، درحالی‌که نمی‌خواهد روابطش با هند نیز دچار چالش شود. اگرچه مسکو با الهام از تجربیات خود در سوریه و سایر مناطق بر این باور است که می‌توان با اقدامات متعادل و متوازن تحولات افغانستان و آسیای مرکزی را مدیریت کرد، اما روس‌ها نباید فراموش کنند که دیگر به‌اندازه دوره شوروی سابق بر آسیای مرکزی کنترل ندارند.

 

نگرانی‌های روسیه

درحالی‌که روس‌ها با غرور و افتخار شکست آمریکا در افغانستان را تحقیر کرده و در موضع‌گیری‌های رسمی خود، هیچ نگرانی از تهدیدهای ناشی از سقوط اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان و دولت تحت رهبری او بروز نمی‌دهند، اما در واقعیت آن‌ها برای حفاظت از منافع روسیه در افغانستان و آسیای مرکزی در حال سرمایه‌گذاری بوده و از تهدیدات ناشی از دسترسی زیاد طالبان به تسلیحات نظامی، نفوذ تروریست‌ها در بین مهاجران افغانی که به آسیای مرکزی می‌روند و نیز توسعه تجارت مواد مخدر نگران هستند. عمده تریاک و هروئین مصرفی در روسیه از افغانستان و از طریق آسیای مرکزی تأمین می‌شود که یک چالش بزرگ برای بهداشت عمومی این کشور ایجاد می‌کند.

درعین‌حال، کرملین و دستگاه رسانه‌ای آن، پیام‌های یکدیگر را تقویت می‌کنند، مبنی بر اینکه اگر تسلط طالبان در افغانستان زمینه‌ساز تهدیدات امنیتی برای آسیای مرکزی یا روسیه شود، مقصر اصلی آن ایالات‌متحده خواهد بود. کرملین با تکرار چنین ادعاهایی سعی دارد تا در صورت نیاز به انجام حملات برون‌مرزی در داخل خاک افغانستان، بهانه‌ای برای خود فراهم کند.

یک کارشناس روسی با کنایه گفته است، انکار مکرر مقامات روسی درباره قصد مسکو برای اعزام نیروی نظامی به افغانستان یا توسل به‌زور در این کشور، این شبهه را ایجاد می‌کند که دقیقاً چنین احتمال و امکانی وجود دارد، به‌ویژه که روس‌ها برای به فراموشی سپردن شکست تلخ خود در افغانستان در دوره شوروی سابق، به دنبال بهانه‌ای برای حمله به این کشور هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *