جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

ابوترابی: با سلاح هایی پیشرفته و نامشخص از ایران دفاع میکنیم

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

آیا نیروهای روسی واقعا لیبی را ترک می‌کنند؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در دومین کنفرانس برلین در مورد لیبی که در 23 ژوئن برگزار شد، روسیه (و سایر شرکت‌کنندگان) بر درخواست‌های قبلی خود مبنی بر «انجام گام‌های معتبر در جهت برچیدن گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان توسط همه طرف‌ها» تأکید کردند. یکی از «گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان » حاضر در لیبی، نیروهای نظامی خصوصی روسیه، با نام واگنر است. آیا این بدان معناست که مسکو واقعاً قصد دارد واگنر را از شرق لیبی خارج کند؟

مارک کاتز در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده آمریکایی کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: اگرچه این احتمال وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مسکو حضور نظامی خود را در لیبی به هر شکل ممکن حفظ خواهد کرد.

قبل از بررسی دلایل آن، بررسی مختصری از وضعیت فعلی لیبی، ضروری است. به دنبال سقوط قذافی در سال 2011 و تجزیه لیبی در میان جناح‌های رقیب، تقسیم‌بندی اصلی قدرت در لیبی بین دولت توافق ملی (GNA) مستقر در غرب لیبی و مخالفان آن به رهبری خلیفه حفتر که خود را «ژنرال» می‌نامید، شکل گرفت. حفتر از سوی کشور همسایه، مصر و همچنین امارات متحده عربی حمایت‌شده است، درحالی‌که دولت توافق ملی موردحمایت ترکیه و قطر بوده است. نیروهای واگنر روسیه (که تصور می‌شود امارات هزینه آن را پرداخت می‌کند) در شرق لیبی از حفتر حمایت می‌کنند، اما روسیه همچنین دولت توافق ملی را به‌عنوان دولت لیبی به رسمیت شناخته و روابط خوبی با آن برقرار کرده است.

به‌عنوان بخشی از روند حل مناقشه لیبی، دولت وحدت ملی (GNU) ایجاد شد که ظاهراً دولت توافق ملی در غرب و مجلس نمایندگان تحت حمایت حفتر در شرق را که قبلاً در ایجاد روابط با دولت توافق ملی شکست‌خورده بود، متحد می‌کرد. بر اساس توافق کنفرانس برلین، نیروهای کارآمد شبه‌نظامیان لیبی که قرار است منحل شوند باید در نهادهای غیرنظامی، امنیتی و نظامی دولتی به‌صورت ادغام شوند؛ اما به‌هیچ‌وجه مشخص نیست که حفتر تسلیم ارتش رسمی لیبی مستقر در غرب می‌شود و یا اینکه در مقابل، آن‌ها از او و نیروهایش استقبال کنند.

روسیه از روند حل مناقشه لیبی تحت حمایت سازمان ملل متحد حمایت کرده است. در این خصوص، مسکو با برچیدن گروه‌ها و شبه‌نظامیان مسلح در لیبی موافقت کرد. بااین‌حال، ترکیه قبلاً به‌وضوح اعلام کرده است که قصد ندارد نیروهای مسلح خود را از غرب لیبی خارج کند، زیرا آن‌ها از سوی دولت توافق ملی به آنجا دعوت‌شده‌اند. اگر نیروهای ترکیه در غرب لیبی باقی بمانند، بعید به نظر می‌رسد که مسکو نیروهای واگنر را از شرق لیبی خارج کند.

اما آیا مسکو می‌تواند حضور نظامی خود را در لیبی حفظ کند، درحالی‌که موافقت کرده است گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان در لیبی باید برچیده شوند؟ پاسخ آری است.

اگرچه پوتین ادعا کرده بود روسیه به‌نوعی از سوریه خارج می‌شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین، توافق روسیه مبنی بر برچیدن گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان در لیبی ممکن است نشان دهنده قصد واقعی روسیه برای خروج نیروهای واگنر از لیبی نباشد.

علاوه بر این، خود پوتین اعلام کرده است که واگنر با دولت روسیه ارتباطی ندارد و دولت روسیه هیچ هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کند. در این صورت، مسکو می‌تواند استدلال کند که هیچ مسئولیتی در قبال اقدامات واگنر در لیبی ندارد. تا زمانی هم که حفتر می‌خواهد واگنر بماند، بعید است که دولت توافق ملی بتواند حتی با حمایت ترکیه آن‌ها را مجبور به ترک لیبی کند.

به‌علاوه، این احتمال وجود دارد که روسیه بتواند دولت توافق ملی را متقاعد کند که رسماً از ارتش روسیه برای حضور در لیبی – مانند توافق دولت توافق ملی با ترکیه – دعوت کند و دولت توافق ملی نیز ممکن است مایل به انجام این کار باشد، زیرا این اقدام امنیت بیشتری به آن‌ها در برابر حفتر می‌دهد. اگر دولت توافق ملی رسماً نیروهای مسلح روسیه را برای داشتن یک یا چند پایگاه در لیبی دعوت کند، ممکن است مسکو مایل به خروج واگنر از لیبی باشد. البته روسیه می‌تواند نیروهای مسلح رسمی خود را تحت دعوت دولت توافق ملی به لیبی بفرستد و نیروهای واگنر را برای کمک به حفتر در آنجا نگه دارد.

 

سیاست حمایتی مسکو از طرف‌های مخالف یکدیگر در مناطق مورد مناقشه و درگیری در جهان

این اقدامات ممکن است برای برخی غیرقابل‌قبول به نظر برسد، اما رویکرد پوتین در درگیری بین طرف‌های مخالف در دیگر مناطق این‌گونه بوده است که از هر دو طرف با هدف نفوذ بر آن‌ها حمایت کند. حتی در سوریه، جایی که مسکو به‌شدت از نظام اسد حمایت می‌کند، روسیه به دنبال ایجاد توازن بین دو گروه متضاد ایران و اسرائیل، ترکیه و کردهای سوریه بوده است. در یمن، مسکو روابط خوبی با حوثی‌های موردحمایت ایران، دولت هادی تحت حمایت عربستان سعودی و جدایی‌طلبان جنوبی تحت حمایت امارات دارد. در افغانستان، مسکو روابط خوبی با دولت کابل و طالبان داشت؛ بنابراین، حمایت مسکو از طرف‌های مخالف در لیبی غیرمعمول نخواهد بود.

روند حل مناقشه لیبی می‌تواند به‌کلی از بین برود، در این صورت نه روس‌ها و نه هیچ طرف خارجی دیگری که در حال حاضر ازیک‌طرف در لیبی حمایت می‌کند، به‌احتمال‌زیاد به دخالت خود در آنجا پایان نمی‌دهند. درواقع، به نظر می‌رسد که این نتیجه چیزی بیش از جواب منفی به خروج نباشد. بااین‌حال، حتی اگر این روند ادامه پیدا کند، به نظر می‌رسد که روسیه برخلاف پایان دادن به آن، نوعی حضور نظامی خود را در لیبی حفظ کند و مهم هم نیست که مسکو پیش‌تر با چه چیزی موافقت کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *