جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از شکاف‌ها در حکمرانی بر شمالگان تا تضعیف توافقات ابراهیم

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سیاست خارجی مراکش، مغایرت تعهدات اقلیمی بایدن با رویکردش در قبال چین، ناامنی شدید آبی در آفریقا، راهبرد امنیتی جدید روسیه، شکاف‌ها در حکمرانی بر شمالگان، بررسی آمادگی روسیه برای رفع تغییرات اقلیمی، بازتعریف رابطه آمریکا-ترکیه و تضعیف توافقات ابراهیم توسط آمریکا ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

اسرائیل، آفریقا و لیبی: کارت‌های سیاست خارجی مراکش: سیاست خارجی مراکش در ماه‌های اخیر در بحبوحه تنش‌ها با اتحادیه اروپا، صحبت از نزدیکی بیشتر با اسرائیل و مواضع قاطع‌تر در قبال مشارکتش درروند صلح لیبی و ادعایش بر اراضی مورد مشاجره در صحرای غربی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. برخی می‌گویند که به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی توسط آمریکا تصمیم گیران این کشور را جسورتر کرده درحالی‌که دیگران تغییر مسیر اخیر این کشور را «تهاجمی» می‌دانند. درواقع، در سیاست خارجی این کشور چه می‌گذرد؟

مغایرت تعهدات اقلیمی بایدن با رویکردش در قبال چین: دولت بایدن بعد از چندین سال تقابل و انکار صورت گرفته در دولت ترامپ، با وعده بازگشت به اقدامات اقلیمی و دیپلماسی روی کارآمد اما وقتی مسئله به چین مربوط می‌شود، این دولت هم دیپلماسی و هم اقدامات اقلیمی را به خطر انداخته است.

پاسخ دادن به ناامنی شدید آبی در آفریقا: دسترسی به آب آشامیدنی تمیز، مقرون‌به‌صرفه و ایمن از حقوق بنیادین بشر است که سازمان ملل و هدف ششم اهداف توسعه پایدار آن را به رسمیت شناخته‌اند. بااین‌حال هنوز در آفریقا دسترسی به این منبع ضروری همگانی نیست و یکی از هر سه آفریقایی و تقریباً 400 میلیون نفر از مردم جنوب صحرای آفریقا با کمبود آب روبرو هستند.

درس‌هایی که آفریقا باید از بحران کرونا در هند بیاموزد: بعید است که هند آخرین کشوری باشد که با شیوع فاجعه‌بار کرونا روبرو شد، زیرا کووید 19 همچنان در حال تداوم و تکامل است. درس‌های برگرفته از تجربه هند برای دیگر کشورهای درحال‌توسعه مانند کشورهای آفریقایی که در آینده نزدیک از سپر واکسیناسیون عمومی بهره‌مند نخواهند شد، مفید است.

راهبرد امنیتی جدید روسیه: بازدارندگی در برابر آمریکا، نادیده گرفتن اروپا، شراکت با چین و هند: ولادیمیر پوتین به‌تازگی راهبرد امنیت ملی جدید روسیه را امضا کرده است. برای شناسایی تغییرات مهم در دیدگاه کرملین در خصوص امنیت ملی روسیه، مقایسه این نسخه با نسخه پیشین آن مفید است.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

ایمن سازی جبهه شرقی دیجیتال اروپا: تأمین امنیت جبهه شرقی دیجیتال از صوفیه تا تالین امری ضروری برای رقابت بزرگ قدرت در عرصه دیجیتال در دهه پیشِ‌ِرو است.

ناتو به دماسنج نیاز دارد: تغییرات اقلیمی به‌سرعت در حال تغییر محیط نظامی است. این امر مستلزم آن است که ناتو در رویکرد عملیاتی خود بازنگری کند.

رند

بررسی شکاف‌ها در حکمرانی بر شمالگان: هشت دولت حوزه شمالگان شامل کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، روسیه، سوئد و آمریکا مدت‌ها است که در منطقه شمالگان با یکدیگر همکاری کرده‌اند؛ حتی در مواقعی که منافعشان در حوزه‌های دیگر دچار تعارض بوده است. علت این امر این بوده که هرکدام احساس می‌کنند که از این همکاری که از طریق مجموعه‌ای از سازوکارهای حاکمیت بین‌المللی، منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای انجام می‌شود، نفع می‌برند.

افغانستان در عصر فنتانیل: افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان و منبع اصلی بازارهای هروئین در سراسر اروپا و آسیا است. مواد افیونی غیرقانونی چندین دهه است به حمایت از کشاورزان و کارگران در مناطق روستایی افغانستان کمک کرده و درعین‌حال بودجه بازیگران غیردولتی و گروه‌های شورشی را نیز تأمین کرده است. اگرچه بسیاری از سیاست‌گذاران به دنبال پایان دادن به این تولید غیرقانونی بوده‌اند اما تحلیلگران سیاسی معدودی تأثیرات گسترده خاتمه ناگهانی و دائمی آن را برای افغانستان بررسی کرده‌اند. این گزارش به بررسی تأثیرات بالقوه سیاسی و اقتصادی فروپاشی تقاضا برای مواد افیونی افغانستان می‌پردازد.

کارنگی

آیا روسیه برای رفع تغییرات اقلیمی آمادگی دارد؟: به لحاظ نظری تغییرات اقلیمی و انرژی سبز حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها دامنه‌هایی برای پروژه‌های بین‌المللی مشترک، سرمایه‌گذاری جدید و انتقال فن‌آوری سبز به روسیه وجود دارد. بااین‌حال اختلافات شدید در اهداف تعیین‌شده و چارچوب‌های مقرراتی، این سناریوی خوش‌بینانه را بعید می‌سازد.

نخست وزیر عراق با بایدن دیدار کرد. بعد چه می‌شود؟: وقتی نخست‌وزیر عراق با جو بایدن دیدار کرد، باید اقدامات متعادل‌کننده پیچیده‌ای انجام می‌داد. سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن در برهه زمانی دشواری برای این نخست‌وزیر و کشورش انجام شد. حضور نیروی نظامی آمریکا در عراق در رأس دستور کارش قرار داشت.

بازتعریف رابطه آمریکا-ترکیه: آمریکا و ترکیه برای بهبود رابطه با یکدیگر باید گام‌های تدریجی و ملموسی را بردارند که اعتمادسازی کند و بر دستور کارهایی مشترک متمرکز باشد.

فصل مشترک: چرا روسیه و کانادا باید در شمالگان همکاری کنند: کانادا و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دولت‌های حوزه شمالگان بیشترین ضرر را در صورتی متحمل خواهند شد که اجازه داده شود اختلافات مانع همکاری میان آن‌ها شود.

بروگل

چرا چین باید از مالیات مرزی کربن بترسد: پاندمی کرونا مطمئناً درخواست اروپا برای نجات کره زمین از گرمایش جهانی را تضعیف نکرده است. سازوکار تنظیم مرز کربن احتمالاً جنجالی‌ترین پیشنهادی است که کمیسیون اروپا مطرح کرده است و به خارج از مرزهای اروپا کشیده می‌شود.

بگین سادات

آمریکا توافقات ابراهیم را تضعیف می‌کند: برخلاف موضع سخت دولت ترامپ در قبال ایران، اراده جو بایدن برای مذاکره با ایران و رسیدن به توافقی ضعیف با ایران منطق راهبردی عادی‌سازی توافقات میان اسرائیل و دولت‌های حاشیه خلیج (فارس) را تضعیف می‌کند.

مرکز کنترل تسلیحات

چین هنوز به شوروی جدید تبدیل نشده است: غوغایی در واشنگتن در حال شکل گرفتن است که خواستار افزایش اساسی بودجه نظامی آمریکا برای مقابله با خیزش دوباره چین است. درهرصورت، آمریکا باوجود تقویت نظامی چین، همچنان پیشتازی را در ظرفیت‌های مهم مانند تسلیحات هسته‌ای، هواپیماهای جنگی و ناوهای هواپیمابر حفظ خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *