جدیدترین مطالب

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

آلمان کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه آلمان در پی انتشار گزارش تحقیقاتی که ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا را رد می‌کند، اعلام کرد که کمک‌های خود به این سازمان بین‌المللی را از سر می‌گیرد.

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

تهران– ایرنا- نیروی هوایی کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد سئول و واشنگتن رزمایش فضایی مشترکی را برای آنچه که «دفع حملات مختل کننده سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و سایر تهدیدات فضایی کره شمالی» عنوان شد، برگزار کردند.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از امنیت جمعی در خلیج‌فارس تا اروپایی که مرکل برجای می‌گذارد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تأثیر سفر پادشاه اردن به واشنگتن بر بیت‌المقدس، امکانات و مخاطرات روابط اسرائیل-اردن، امنیت جمعی در خلیج‌فارس، روابط آمریکا-ترکیه در شش ماه اول دولت بایدن، منشأ کووید-19 و تأثیراتش بر روابط آمریکا – چین و چگونگی مبارزه اتحادیه اروپا با جنگ اطلاعاتی در بالکان ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بگین سادات

خواسته‌های محمود عباس: حکم تسلیم شدن اسرائیل: درخواست‌های اعلام‌شده از طرف محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نشان‌دهنده قصد واضح او برای برگرداندن شرایط به روال سابق است؛ اما اسراییل نمی‌تواند این دستورات را که اسحاق رابین بلافاصله رد کرده بود، بپذیرد.

تاثیرات سفر پادشاه اردن به واشنگتن بر بیت المقدس: دولت آمریکا با دادن این امکان به پادشاه اردن که به‌عنوان اولین رهبر عرب با رئیس‌جمهور جدید آمریکا دیدار کند، به اردن که برای کنار زدن ادعاهای عربستان برای تولیت اماکن مقدس مسلمانان در بیت‌المقدس در تلاش است، انگیزه داد.

فن آوری‌های هسته‌ای و حمایت از سازگاری اقلیمی و احیای پسا کرونا: علم و فن‌آوری هسته‌ای می‌تواند یک توانمند ساز مهم برای کشورها در جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی باشد، زندگی مردم را بهبود بخشد، پیامدهای تغییرات اقلیمی را رفع کند و از جنبه‌های مختلف احیای پسا کرونا حمایت کند.

روابط اسرائیل-اردن: امکانات و مخاطرات: حتی اگر روابط در حال بهبود میان اردن و اسراییل برای اسرائیل نفع خاص دیپلماتیک داشته باشد، می‌تواند نشان‌گر یک مسیر نگران‌کننده در راستای منافع دولتی اسراییل باشد.

مدیترانه شرقی بعد از نشست بایدن-پوتین: نشست جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ماه گذشته مهم‌ترین رویداد سفر اروپایی بایدن بود. درحالی‌که واشنگتن امیدوار است پکن را مهار کند، مسکو به دنبال جایگاه بهتری در جهان است. این امر می‌تواند بر مدیترانه شرقی، منطقه‌ای که در سفر اروپایی بایدن خیلی خلاصه به آن اشاره شد، تأثیرگذار باشد.

کارنگی

آیا روابط دوستانه مالزی-چین به آخر رسیده است؟: مالزی فعلاً درحالی‌که در سکوت اختلافات را رفع می‌کند، به حفظ نمایش عمومی روابط دوستانه با چین متعهد است. اما مشکلات و فشارهای حفظ این روابط دوستانه به شکلی واقعی، زنده و اساسی، بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

امنیت جمعی در خلیج فارس: آمادگی برای یک فرصت: اروپا باید آماده حمایت از ایجاد یک سازوکار منطقه‌ای برای امنیت جمعی در خلیج‌فارس در زمانی باشد که فرصت آن فراهم شود. انجام گفتگوهای مقدماتی درباره مسائلی ملموس نظیر امنیت دریایی و امنیت هسته‌ای اولین گام خوب در جهت تنش‌زدایی و اعتمادسازی خواهد بود.

اروپایی که مرکل برجای می‌گذارد: آخرین سفر رسمی مرکل به کاخ سفید از اهمیت سیاسی خاصی برخوردار است. جو بایدن حقوق بشر و حکومت قانون را در رأس دستور کارش قرار داده و این در حالی‌ است که این ارزش‌ها درون و بیرون از اروپا مورد هجمه قرار می‌گیرند.

متحد دوجانبه: چطور سئول با واشنگتن و مسکو دوست می‌ماند: تنش در روابط امریکا-روسیه در سال‌های اخیر آن‌قدر تشدید شده است که دیگر کشورها حفظ هم‌زمان روابط خوب با هر دو طرف را تقریباً غیرممکن می‌دانند. کره جنوبی ازجمله کشورهایی است که توانسته این مسئله را مدیریت کند.

بروکینگز

سیاستگذاران غرب و خارج نشینان جدید عربی: از زمان شروع ناآرامی‌های کشورهای عربی از 10 سال قبل، مردم بسیاری از بحرین، مصر، لیبی، سوریه، یمن و دیگر کشورها گریختند یا مجبور شدند از وطنشان دور شوند. جمعیت‌شناسی این خارج نشینان جدید مسئله‌ای است که سیاست‌گذاران در غرب هنوز به شکلی مناسب به آن نپرداخته‌اند.

یک آرامش خوب و محتاطانه: روابط آمریکا-ترکیه در شش ماه اول دولت بایدن: جو بایدن تاکنون شش ماه را بدون بحرانی جدید در روابط آمریکا و ترکیه پشت سر گذاشته است. در بحبوحه تنش‌ها، اختلافات راهبردی و نقاط اشتعال احتمالی، حتی این آرامش نسبی هم یک دستاورد محسوب می‌شود. این آرامش محصول رویکرد جدید کاخ سفید در قبال ترکیه و اشتیاق ترکیه برای حفظ ظاهر روابط خوب در مواجهه با مشکلات سخت‌تر است.

بلفر

آیا آمریکا می‌تواند همچنان رهبری دنیا را به دست بگیرد؟: پاسخ این سؤال بله است اما رسیدن به آن خیلی سخت‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید. اگر درون جامعه سیاست خارجی امریکا درباره فقط یک ایده همچنان اجماع گسترده‌ای وجود داشته باشد، آن ایده این است که آمریکا باید رهبر جهان آزاد باشد.

بروگل

جهانی تقسیم شده: تجارت و تولید جهانی واکسن: شاید این مسئله تعجب‌برانگیز باشد که در مورد ظرفیت کشورهای مختلف برای تولید واکسن اطلاعات کمی در دست است. اطلاعاتی رسمی در مورد حجم تولید جهانی در دسترس نیست و داده‌های تجاری فقط تصویری ناقص از ظرفیت تولید را ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، آمریکا و چین، نسبت به‌اندازه جمعیت خود مقادیر کمی از واکسن را وارد و صادر می‌کنند که این امر نشان می‌دهد بخش عمده تولید واکسن در داده‌های تجاری منعکس نشده است.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

چگونگی مبارزه اتحادیه اروپا با جنگ اطلاعاتی در بالکان: اتحادیه اروپا اطلاعات گمراه‌کننده را تهدیدی مهم برای زندگی دموکراتیک می‌داند ولی همچنان فاقد ابزارهای مناسب برای مقابله با آن است.

شورای روابط خارجی آمریکا

منشا کووید-19 و تاثیراتش بر روابط آمریکا – چین: کارشناسان در یک نشست شورای روابط خارجی آمریکا درباره منشأهای احتمالی کووید-19 ازجمله نگرانی رو به افزایش از این‌ موضوع که این ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان و نه از طریق طبیعت منتشرشده باشد، پیامدهای مرتبط با این نوع تحقیقات و پیامدهای آن برای روابط آمریکا و چین بحث و گفتگو کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *