جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

Loading

آمادگی چین برای رویارویی نظامی با آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سخنرانی شی جین پینگ در مراسم صد سالگی تاسیس حزب کمونیست چین (CCP)، رویکردهای نظامی دولت وی را از بسیاری جهات روشن کرد.

وب سایت موسسه آمریکایی هادسن (Hudson institute) در یادداشتی نوشت: در این مراسم رئیس جمهور چین گفت؛ کسانی که سعی در ایجاد شکاف بین حزب کمونیست و ملت چین دارند، با «دیواری فولادین روبه‌رو می­شوند که توسط بیش از 1.4 میلیارد نفر از مردم چین ساخته شده است». او عهد کرد که کنترل مرکزی حزب را تقویت کرده و به پاک سازی کسانی بپردازد که «همچون ویروس ­ها» می‌خواهند با اقدامات وی مخالفت کنند. او «شجاعت حزب برای جنگیدن و صبر برای پیروزی» را ستایش کرد و حزب کمونیست چین را «شکست ­ناپذیر» توصیف کرد. او متعهد شد که ارتش و نیروهای نظامی کشورش را تقویت کند و در راستای یکپارچگی و حفاظت از امنیت و حاکمیت چین گام‌های جدی بردارد. شی جین پینگ تاکید کرد که تایوان بخشی از قلمرو حاکمیت چین است و با هر اقدامی در جهت «استقلال تایوان»، به شدت برخورد خواهد شد.

سخنان شی جین پینگ همچون اعلامیه رسمی رهبری است که کشورش را برای جنگ آماده می­کند.

علی­رغم شیوع کووید – 19 در مرزهای چین، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین، در سال 2020، بیش از 380 بار به فضای هوایی تایوان تجاوز کردند. در ماه آوریل نیز، 25 طرح حمله هوایی از جمله پرواز چهار بمب افکن H-6K با توانایی حمل موشک هسته­ ای از سمت جنوب تایوان انجام شد. ناوهای جنگی نیز، تایوان را دور زده و با شبیه­ سازی حملات دوگانه آبی-خاکی، از نیروهای زمینی و تفنگداران دریایی پشتیبانی کردند.

شی جین پینگ اصرار دارد که هدف حزب کمونیست چین، «اتحاد مجدد صلح ­آمیز» است و در همین راستا از اتحاد دوباره با تایوان حمایت کرد. اما اگر جنگ بر سر تایوان آغاز شود، شی جین پینگ خط قرمز خود را مداخله آمریکایی می‌داند که البته می­ تواند ژاپن، استرالیا، احتمالاً کره جنوبی، فیلیپین، ویتنام و شاید ناتو را نیز با خود همراه کند. رئیس جمهور چین می‌داند در صورت تجاوز این کشور به تایوان، تشدید درگیری‌ها در منطقه محتمل بوده و حتی شاید ابعاد جهانی پیدا کند. از همین رو، او با صراحت کامل درباره هرگونه مداخله در تایوان هشدار داد.

با وجود وعده ­های شی جین پینگ برای اطمینان از کنترل حزب بر نیروی نظامی، وی یک نیروی مسلح حرفه­ ای مدرن بزرگ را ایجاد کرده است که می­ تواند مولفه‌های دموکراسی جامعه چین را به چالش بکشد. او افزایش آمادگی و توانایی­ های ارتش خلق چین را از ابتدای قدرت خود در سال 2012 در اولویت قرار داده است. او مجموعه­ای از افسران قدیمی را حذف کرد، تمرینات نظامی گسترده را آغاز کرد و برای ساخت یک نیروی نظامی مدرن، بر روی تکنولوژی و صنعت دفاعی پیشرفته، سرمایه­ گذاری نمود.

چین با توجه به قدرت اقتصادی، همکاری با روسیه، افزایش ظرفیت نظامی، گسترش نفوذ در شرق و تهدیدات رهبری آن، اصلی­ترین رقیب آمریکا است که شاید نسبت به اتحاد جماهیر شوروی سابق، تهدید بزرگ­تری محسوب شود.

در چنین شرایطی، امروز وظیفه ارتش آمریکا، همانطور که در دهه 1990 به شدت به آن اصرار می‌ورزید، جنگیدن و پیروزی در جنگ‌ها است، به ویژه جنگ علیه اهداف رقبای قدرت بزرگ که منافع و ارزش‌های آمریکا را تهدید می‌کنند.

به رغم تقویت روزافزون قدرت نظامی چین و تهدیدات صریح رئیس جمهور آن علیه مخالفان این کشور، که نشان از آمادگی چین برای مواجهه نظامی با قدرت‌های بزرگ دارد، ارتش آمریکا درگیر چالش‌های داخلی خود بویژه تشدید مساله نژادپرستی در میان نیروهای نظامی این کشور است.

عدم جدیت و واکنش آمریکا در برابر تهدیدات اخیر شی جین پینگ، می‌تواند رهبران این کشور را برای پیشبرد اهداف بلندپروازانه خود بویژه در تایوان جسورتر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *