جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading

راهبرد فرابرجامی آمریکا در قبال ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تمرکز کنونی دولت بایدن بر ایران، به عنوان یکی از تهدیدات اصلی امنیت ملی آمریکا در راستای تلاش برای احیای برجام و تبدیل آن به یک توافق عملیاتی فراگیر است.

وب سایت مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا (CSIS)، تحلیل جدیدی را درباره راهبرد آمریکا در قبال ایران منتشر کرده که نشان می‌دهد آمریکا باید طیف وسیعی از مسائل مهم را در نظر بگیرد که با احیای برجام قابل حل نخواهند بود. مبنای این تحلیل بر ارزیابی تسلیحات نظامی متعارف کنونی ایران، مقایسه نیروهای هوایی ایران و کشورهای عربی خلیج‌فارس و ارزیابی بانک جهانی از وضعیت اقتصادی ایران استوار است.

این تحلیل، همچنین محدودیت‌های مهم ساختار فعلی مذاکره در مورد برجام و برنامه هسته‌ای ایران را برجسته می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که توانایی‌های روزافزون ایران در درگیری‌های منطقه خاکستری به این معنی است که واشنگتن باید راهبرد خود را به گونه‌ای تغییر دهد که مدیریت همه جانبه ایران به فراتر از برجام گسترش یابد.

تمرکز کنونی دولت بایدن بر ایران، به عنوان یکی از تهدیدات اصلی امنیت ملی آمریکا در راستای تلاش‌ برای احیای برجام و تبدیل آن به یک توافق عملیاتی فراگیر است.

به نظر می‌رسد تمرکز بر مذاکرات برجام، توجه به دیگر موضوعات اساسی را تحت الشعاع قرار داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحولات جاری در سیاست و استراتژی ایران، تحولات در نیروهای نظامی آن و نقش و تأثیر آن بر روی قدرت‌های متحد آن شامل سوریه، لبنان، عراق و یمن اشاره کرد. به نظر می‌رسد تنها توافق جدید ایران با چین بویژه در حوزه تجارت نفت که باعث وابستگی استراتژیک چین به واردات نفت خلیج (فارس) خواهد شد، تا حدی توجهات را به خود جلب کرده است.

در یک سطح وسیع‌تر، دولت بایدن به دلیل «شکست» داعش و نیاز به انتقال منابع به آسیا، از رویکرد دولت ترامپ برای کاهش حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا پیروی می‌کند.

به نظر می‌رسد آمریکا از نوعی مشارکت استراتژیک با عراق، البته به گونه‌ای مبهم و مردد، حمایت می‌کند. در عین حال، استراتژی آمریکا در بقیه مناطق، از جمله در خلیج (فارس) شام و آفریقای شمالی نیز چندان روشن نیست.

اگر آمریکا می‌خواهد برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و به ایجاد نوعی ثبات فراگیر در خلیج (فارس) و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کمک کند، لازم است که راهبرد خود را به فراتر از برنامه هسته‌ای ایران توسعه دهد، بر ایجاد توازن نظامی در خلیج (فارس) تمرکز کند و همزمان برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور را متوقف کند.

آمریکا باید مقابله با تهدیدات موشکی ایران، نفوذ این کشور در همسایگان اصلی مانند سوریه و عراق و توانمندی‌های آن برای جنگ دریایی نامتوازن در خلیج (فارس) را هم در مذاکرات احیای برجام پیگیری و هم آن را برای رسیدن به نوعی توازن نظامی پایدار در منطقه مهم تلقی کند.

1 Comment

  1. باسلام
    غرب دنبال باج است ودلسوزمردم ایران نیست

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *