جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از نظم جدید در آسیای میانه تا خطر دولت جدید رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نظم جدید در آسیای میانه، آفریقا و بمب اتم، ناتو و آمادگی در برابر چین، نتایج سفر بین‌المللی بایدن، خطر واقعی دولت جدید رژیم صهیونیستی، ابزارهای روسیه برای نفوذ جهانی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

رند

مقابله با روسیه ای فعال‌تر در عرصه جهانی: روسیه در 25 سال گذشته، به دنبال کسب توانایی برای اقدامات نفوذی در فراتر از منطقه خود بوده است. شناسایی منافع جهانی روسیه می‌تواند به آمریکا در اجرای راهبرد جهانی‌اش کمک کند.

استفاده از اهرم آمریکا برای محدود کردن ثبات در دولت‌های شکننده: آمریکا با استفاده از فرصت‌ها در مواقعی که منافع شرکایش در راستای منافع آمریکا است، می‌تواند از اصلاحات حکمرانی در دولت‌هایی که در دوران پسامناقشه به سر می‌برند، به‌طور مؤثری حمایت کند.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

نظم جدید در آسیای میانه: چین و روسیه در حالی به دنبال برقراری نظمی جدید در آسیای میانه هستند که غرب سرگرم مناطق دیگر است. ماه گذشته وزیر امور خارجه چین میزبان نشست وزیران امور خارجه چین و آسیای میانه در شهر شیان چین بود. این دومین نشست از این نوع با تمرکز بر مسائل ژئوپلیتیک بود. به‌علاوه این امر نشان‌دهنده آن است که چین در خصوص چیزی که روسیه آن را منافع حیاتی اقتصادی و سیاسی خود در این منطقه می‌داند، نگرانی ندارد.

بلفر

آفریقا و بمب اتم: «آفریقا و بمب اتم» یک مجموعه گزارش سه‌قسمتی است که نقش آفریقا در نظم هسته‌ای جهان را با بررسی پیچیدگی و تنوع روابط آفریقا با تسلیحات و انرژی هسته‌ای از منظر امنیت، توسعه، تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست بررسی می‌کند.

کارنگی

نشست اتحادیه اروپا-آمریکا آزمونی برای همکاری جدید ترانس آتلانتیک: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید در برخورد با رژیم‌های خودکامه هماهنگ باشند. این چالش بزرگی است که رویاروی آنها قرار دارد.

آیا ناتو در برابر چین آمادگی دارد؟: در آخرین نشست ناتو، متحدان ناتو به‌طور مشترک چین را چالشی برای این اتحاد امنیتی معرفی کردند. اما نظرات واگرا درباره چالش چین در میان شرکای ناتو مانع اجماع در خصوص اقدام ناتو در برابر چین است.

حمایت اروپای مرکزی از دموکراسی: محرک‌ها و چالش‌های جدید: گروه ویشگراد برای آن‌که بتواند از مزایای بودن به‌عنوان یک شریک ارزشمند در ارتقای دموکراسی بهره‌مند شود، باید به رفع عقب‌ماندگی دموکراتیک در داخل، بهبود هماهنگی میان اعضا و پذیرفتن تعهدات مالی بیشتر بپردازد.

بروکینگز

آثار و نتایج اولین سفربین‌المللی بایدن: بایدن در اولین سفر بین‌المللی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به اروپا رفت و دیدارهایی با رهبران کشورهای متحد و شریک آمریکا و نیز ملاقاتی رودررو با ولادیمیر پوتین داشت؛ رقیبی که دولت بایدن می‌خواهد رابطه‌ای باثبات و قابل پیش‌بینی با آن داشته باشد. کارشناسان برنامه سیاست خارجی اندیشکده بروکینگز برداشت‌های خود از این سفر و نتایج آن را مطرح می‌کنند.

آیا بایدن در نشست با پوتین موفق شد؟: جو بایدن و ولادیمیر پوتین نشستی کوتاه در سوئیس داشتند که هر دو طرف آن را اساسی و کارآمد خواندند. آیا این نشست هدف بایدن برای ایجاد یک رابطه پایدار و قابل پیش‌بینی میان آمریکا و روسیه را پیش برد؟ پاسخ کوتاه است: خیلی زود است درباره‌اش نظر بدهیم.

پترسون

یک میلیارد دوز واکسن کرونا فقط گام اول است: هدف اعلامی گروه هفت اخیراً در خصوص اهدای یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقر و کشورهای با درآمد متوسط مطمئناً خبر خوبی بود اما اگر این واکسن‌ها با تقویت زیرساخت توزیع و کمک فنی برای کمک به کشورهای فقیر در انجام برنامه‌های گسترده واکسیناسیون هماهنگ نشود، هدف رام کردن SARS-Cov-2، ویروسی که عامل کووید-19 است، دور از دسترس خواهد بود. درعین‌حال به اصلاحات گسترده در معیارهای توزیع واکسن کوواکس نیز نیاز است.

آینده ناتو: درحالی‌که جو بایدن در تور اروپایی‌اش به دنبال جمع‌کردن دموکراسی‌های پیشرو در کنار هم بود، یک پرسش درباره نقش آینده ناتو مطرح می‌شود. درحالی‌که این اتحاد خاتمه عملیات 20 ساله‌اش در افغانستان را بررسی می‌کند، با پرسش‌هایی جدی هردوی سوی اقیانوس اطلس درباره نقش‌هایش روبرو شده است.

بروگل

پیامدهای اجتماعی-اقتصادی کووید-19 در خاورمیانه و شمال آفریقا: کشورهای با درآمد بالا در حاشیه خلیج‌فارس در مواجهه با کووید-19 در مقایسه با همسایگان کم درآمد یا با درآمد متوسط خود، عملکرد بهتری داشته‌اند. اردن و مراکش استثنائاتی مثبت هستند.

فارین پالسی این فوکوس

خطر واقعی دولت جدید رژیم صهیونیستی: ممکن است برخی در واشنگتن آن‌قدر از خلاص شدن از شر بنیامین نتانیاهو خوشحال باشند که حتی از جانشین تندروتر او استقبال کنند. دولت جدید رژیم صهیونیستی همین حالا هم فلج شده است.

رند

ابزارهای روسیه برای نفوذ جهانی: همان‌طور که کشورها برای نفوذ ژئوپلیتیک تقلا می‌کنند، روسیه نیز در دیگر کشورهای جهان مداخله کرده است تا بتواند نفوذش را اعمال کند. روسیه با نگاهی به فراتر از مرزهایش در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین از طریق فروش تسلیحات، استفاده از پیمانکاران نظامی خصوصی، مداخلات سیاسی، رسانه‌های اجتماعی و پویش‌های اطلاع‌رسانی و نیروی نظامی به دنبال اثرگذاری بر سیاست جهانی و منطقه‌ای است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *