جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

بیش از چهار ماه از حمله حماس به اسرائیل می‌گذرد و چین یکی از کشورهایی که اقتصادش تحت‌تأثیر درگیری‌ها در دریای سرخ قرار گرفته؛ اما تاکنون به حوثی‌ها حمله نظامی انجام نداده است. چرا چین با وجود ضررهای اقتصادی تاکنون در برابر حوثی‌ها صبور بوده و چه گزینه‌هایی در برابر چینی‌ها در صورت استمرار وضع فعلی وجود دارد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

Loading

شرط خلاصی عربستان و امارات از باتلاق یمن؛ خروج از المهره، میون و سقطری

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هم‌زمان با توقف مذاکرات صلح بین انصار الله و ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها در یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تسلط خود را بر مناطق استراتژیک این کشور حفظ کرده‌اند. بعید است ریاض و ابوظبی بدون تشدید فشارهای بین‌المللی از این مناطق خارج شوند.

بروس ریدل در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده آمریکایی بروکینگز (BROOKINGS) آن را منتشر کرد؛ نوشت: سعودی‌ها بیشتر توجه خود را به استان المهره، دومین استان بزرگ یمن که با عمان همسایه است، معطوف کرده‌اند. المهره از قلمرو تحت کنترل انصارالله در شمال یمن فاصله دارد و مسلمانان سنی مذهب، اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. المهره احتمالاً حدود 300000 نفر جمعیت دارد، هرچند تخمین جمعیت در یمن با حدس و گمان بسیاری همراه است.

با آغاز سال 2017، سعودی‌ها به‌تدریج کنترل المهره را در دست گرفتند. آن‌ها مرکز این استان را اشغال کرده و پست‌های مرزی با عمان را نیز در اختیار گرفتند. دیده‌بان حقوق بشر گزارش کرده است که سعودی‌ها و قبایل متحد آن‌ها برای سرکوب هرگونه مخالفت با اشغال خود از زور، شکنجه و بازداشت خودسرانه استفاده کرده‌‌اند. سعودی‌‌ها در خلال حضور خود در استان المهره 20 پایگاه و مرکز نظامی احداث کرده‌اند تصاحب المهره دسترسی مستقیم به اقیانوس هند را برای عربستان سعودی فراهم می‌کند. بر اساس برخی گزارش‌ها، سعودی‌‌ها به دنبال ایجاد خطوط لوله نفتی از شرق عربستان در اقیانوس هند از طریق استان المهره یمن هستند. این اقدام موجب کاهش وابستگی عربستان به تنگه هرمز برای صادرات نفت و کاهش اهرم فشار احتمالی ایران بر ریاض می‌‌شود. عمانی‌ها از نزدیک نقش سعودی‌ها در المهره را زیر نظر دارند. عمان تنها رژیم پادشاهی خلیج‌(فارس) است که به ائتلاف سعودی نپیوست و در مسئله یمن بی‌طرف ماند و اغلب میزبان گفتگوهای خارجی با انصارالله در مسقط بود. سلطان قابوس در سال 2016 اظهار داشت که تصمیم عربستان برای مداخله در یمن اشتباه بوده است. جانشین وی نیز به‌درستی نگران آینده یمن، به‌ویژه در المهره و حضرموت است.

از طرف دیگر، امارات نیز هم‌زمان با کاهش نقش خود در جنگ در سال گذشته از بیم انتقادهای بین‌المللی، بر جزایر راهبردی یمن تمرکز کرده است. اماراتی‌ها در «المخا»، «شبوه» و برخی مناطق حاضر هستند؛ اما در برخی جزایر حضوری فعال‌تر دارند. اماراتی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا آنجا که ممکن است بی‌سروصدا از باتلاق یمن خارج شوند و حضور خود را در عدن کاهش دهند. البته آن‌ها هنوز هم دسته‌های کوچکی از نیروها را در برخی از شهر‌های یمن مستقر کرده‌اند.

اما درمجموع اماراتی‌ها بر چندین جزیره کلیدی یمن متمرکز هستند. اخیراً تصاویر ماهواره‌ای نشان داده است که امارات متحده عربی در حال ساخت یک پایگاه هوایی در جزیره میون است که در تنگه باب المندب واقع‌شده و دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند. این جزیره، کلید کنترل باب المندب است.

میون که به آن پریم نیز گفته می‌شود، از دوران باستان هدف امپراتوری‌های بزرگ بوده است. پرتغال و امپراتوری عثمانی در دهه 1600 بر سر آن جنگیدند. انگلیسی‌ها در زمان ساخت کانال سوئز در سال 1857 آن را از عثمانی‌ها گرفتند. جمهوری دموکراتیک خلق یمن (PDRY) در سال 1968 کنترل آن را به دست گرفت و اینک نیز در اختیار اماراتی‌ها قرار دارد.

ابوظبی کنترل جزیره سقطری در خلیج عدن را نیز در دست دارد. سقطری که بسیار بزرگ‌تر از میون است، 60 هزار نفر سکنه دارد و بزرگ‌ترین جزیره در مجمع‌الجزایری است که به نام سقطری شناخته می‌شود. اماراتی‌ها در این جزیره دارای یک پایگاه نظامی هستند که از آن برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به رفت‌وآمد دریایی در باب المندب و خلیج عدن استفاده می‌‌شود.

اخیراً گزارش‌های مطبوعاتی در مورد بازدید گردشگران اسرائیلی از سقطری به‌عنوان بخشی از توافق آبراهام بین اسرائیل و امارات منتشرشده است. هزاران اسرائیلی از دبی و ابوظبی بازدید کرده‌اند و ظاهراً برخی از آن‌ها از پروازهای هفتگی برای سفر به این جزیره استفاده می‌کنند.

ریاض و ابوظبی در تلاش‌اند تا از باتلاق پرهزینه‌ای که در سال 2015 در آن گرفتار شده‌اند، برای خود منافعی کسب کنند. چرا که دستیابی به مناطق استراتژیک ممکن است تنها سود ممکن برای این دو کشور باشد. اگرچه بعید است حاکمیت آن‌ها بر این مناطق توسط هیچ دولت یمنی پذیرفته شود. درحالی‌که ابوظبی و ریاض در برهه کنونی از حالت رکود سیاسی نهایت استفاده را می‌کنند، ایالات‌متحده نباید یکی از طرفین تجزیه یمن باشد. اگر آتش‌بس در یمن برقرار شود، سعودی‌ها و اماراتی‌ها باید المهره، میون و سقطری را تخلیه و کنترل آن‌ها را به یمنی‌‌ها بازگردانند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *