جدیدترین مطالب

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

جنگ غزه و رویکرد نوسانی رژیم‌های عربی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چند ماه پیش، جراد کوشنر در اظهارنظری عجیب ادعا کرد: «ما شاهد آخرین درگیری‌ها بین اعراب و اسرائیل هستیم». نظر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این بود که با فشار بی‌سابقه بر فلسطینیان می‌توان موضوع فلسطین را حل کرد. البته در عمل، مشخص نبود که این هدف چگونه محقق خواهد شد. پیش‌فرض این بود که تهدید به انزوا و فشار بیشتر می‌تواند تشکیلات خودگردان فلسطین را به پذیرش درخواست‌های آمریکا مجبور ‌کند. این رویکردی جدید است، چراکه حتی باراک اوباما و جورج دبلیو بوش هم که رویکردهای سخت‌گیرانه‌ داشتند، همیشه از چماق و زور استفاده نمی‌کردند.

شادی حمید در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: اعتقاد دیگر کوشنر این بود که ملت‌های عرب باید یک‌به‌یک از فلسطینیان جدا شوند؛ به‌عبارت‌دیگر، درگیری اعراب – اسرائیل می‌تواند از مناقشه اسرائیل – فلسطین جدا شود. البته پیش‌ازاین نیز واشنگتن از صلح جداگانه میان اسرائیل و همسایگان عرب حمایت کرده بود که نتیجه آن توافق با مصر در سال 1978 و با اردن در سال 1994 بود.

ست آنزیسکای تاریخ‌دان از توافقنامه‌ کمپ دیوید، به‌عنوان دستاورد بزرگ سیاست خارجی جیمی کارتر نام برده است. اگرچه در ابتدا قرار بود موضوع فلسطین در توافق کمپ دیوید گنجانده شود اما اولویت اصلی انور سادات و شاید تنها اولویت وی، بازپس‌گیری قلمرو ازدست‌رفته مصر در سینا بود.

برخی از رژیم‌های عرب این‌گونه وانمود می‌کردند که صلح آن‌ها با اسرائیل به فلسطینیان کمک خواهد کرد. ازنظر آن‌ها روابط دیپلماتیک به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بر رفتار اسرائیل تأثیر بگذارند؛ اما در عمل، اسرائیل با توافق کمپ دیوید به آنچه می‌خواست رسید و تهدید نظامی را از سوی رقبای اصلی عرب خود خنثی کرد.

اخیراً نیز امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان از طریق «توافق آبراهام» به این لیست اضافه شدند. عربستان سعودی، حداقل تا قبل از درگیری‌های غزه یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های اضافه شدن به این لیست بود. در ماه نوامبر محمد بن سلمان مخفیانه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. کوشنر راست می‌گفت که این توافق باعث می‎شود فلسطینی‌ها منزوی شوند. اگرچه خیلی پیش از این‌ها فلسطین اولویت خود را در نزد رژیم‌های عربی ازدست‌داده بود.

تلاش‌های اخیر رهبران عرب نشان می‌دهد زمان مناسب برای نزدیک شدن به اسرائیل و بهره‌مندی از همکاری اقتصادی و امنیتی فرارسیده است. البته برای کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، به‌ویژه عربستان سعودی این اقدام تا حد زیادی حساسیت‌برانگیز است. اخیراً نیز چون فلسطین در کانون توجهات منطقه قرارگرفته است، خطر نزدیکی به اسرائیل بیشتر شده است. از همین رو ممکن است برخی کشورها حاضر به توافق با اسرائیل نشوند.

با آغاز درگیری‌ها در غزه، به‌ویژه در کشورهای عربی که رسانه‌ها، ازجمله رسانه‌های اجتماعی، تحت کنترل دولت‌ها هستند، پوشش تحولات غزه با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین که از سرکوبگرترین کشورها در منطقه هستند، برای کم‌رنگ کردن موضوع فلسطین، درصدد تقویت ملی‌گرایی، به‌ویژه در میان شهروندان جوان برآمده‌اند. به‌عنوان‌مثال، خانواده آل سعود که همواره بر اولویت مذهبی تأکید داشتند اینک ملی‌گرایی را بر مصالح اسلام مقدم می‌دانند.

در دوره محمد بن سلمان، «ملی‌گرایی سعودی» تشدید شده است. چنانکه در حوزه سیاست خارجی، او رویکرد «اول عربستان سعودی» را دنبال می‌کند. بر همین اساس، هشتگ «فلسطین مسئله من نیست» هم‌زمان با وقوع حوادث غزه رو به گسترش بود؛ اما به‌یک‌باره همه‌چیز تغییر کرد و هشتگ «فلسطین مسئله اصلی ماست» شکل گرفت. در همین حال، برخی از چهره‌های برجسته عربستان سعودی نیز یک رویکرد میانه را دنبال کرده‌اند، آن‌ها شاید احساس می‌کنند که این نقطه دلخواه دربار سلطنتی است: انتقاد شدید از اسرائیل به‌موازات انتقاد شدید از حماس. به گفته اندرو لبر، دانشجوی دکتری از دانشگاه هاروارد که به مطالعه رسانه‌های اجتماعی عربستان می‌پردازد، عدم پوشش در رسانه‌های سعودی و اماراتی به‌آرامی جای خود را به انتقاد از اسرائیل داده است. به گفته وی «هنگامی‌که اظهارات رسمی نشان داد که دولت سعودی در کنار فلسطینیان است، من توئیت‌های بیشتری از طرف طرفداران فلسطین دیدم».

تحولات اخیر فلسطین احساسات عمومی را برانگیخته است. این یکی از آخرین موضوعات باقی‌مانده است که می‌تواند حمایت گسترده و واقعی را در آن‌سوی مرزهای عربی ایجاد کند. همبستگی فراملی، چه به شکل پان‌عربیسم یا اسلام‌گرایی برای اسرائیل یک تهدید است. چراکه این موضوع به‌راحتی قابل‌کنترل نیست. در همین حال، برای رژیم‌های عربی، تجدید احساسات نسبت به فلسطینی‌ها یک چالش است. در سال گذشته، ستون نویس‌های اماراتی و سعودی توافق آبراهام را «گامی بزرگ معرفی می‌کردند که در ابتدا به مردم فلسطین و در مرحله دوم به اعراب خدمت می‌کند».

درمجموع، جنگ غزه شرکای جدید عرب اسرائیل را در «موقعیت نامناسبی» قرار می‌دهد. این موقعیت نامناسب، قابل مدیریت است. با این فرض که بتوان درگیری در غزه، بحران رهبری در کرانه باختری و خشونت میان اعراب و یهود در اسرائیل را مهار کرد؛ اما اینکه این فرض را بتوان عملی کرد یا نه‌چندان مشخص نیست.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *