جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال، این رقم با نقطه مطلوب و سطح مورد انتظار رهبران دو کشور فاصله زیادی دارد.

کی‌یف برای تامین تجهیزات دفاعی به ناتو متوسل شد

تهران-ایرنا- هیات اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: بدنبال حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های حیاتی و انرژی اوکراین، کی‌یف در نشست فوق العاده امروز (پنجشنبه) شورای ناتو و اوکراین از متحدان غربی خود خواست تجهیزات دفاعی در اختیار این کشور قرار دهند.

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading

ویژگی‌های مهم تحریم‌های بایدن علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین- رصد: پس از هفته‌ها گمانه‌زنی، اکنون می‌دانیم که دولت بایدن چگونه روسیه را در پاسخی مستقیم به محکومیت و بازداشت الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، تحریم خواهد کرد.

وب سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: این بسته تحریمی که 2 مارس اعلام شد، کاملا حساب شده است. این تحریم‌ها عبارتند از تحریم هایی علیه اشخاص دخیل در مسمومیت و بازداشت ناوالنی؛ تحریم‌هایی علیه هفت شرکت تولید کننده سلاح‌های کشتار جمعی دخیل در فعالیت‌های تسلیحات شیمیایی یا فعال در بخش دفاعی و اطلاعاتی روسیه؛ تشدید تحریم‌های صادرات مواد خاص به روسیه تحت موضوع «قانون تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی 1999»؛ تشدید محدودیت‌های صادرات تسلیحاتی و اختیارات جدید برای عدم صدور ویزا به کسانی که به برنامه تسلیحات شیمیایی کرملین کمک کرده‌اند.

برخی‌ حتی انتظار اقدامات شدیدتری ازجمله تحریم اطرافیان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشتند که «نهاد ناوالنی برای مبارزه با فساد» آن را توصیه کرده است. در عین حال، نه این تحریم‌ها و نه هیچ تحریم دیگری به تنهایی نمی‌تواند به رویکرد دولت روسیه در قبال ناوالنی پایان دهد. با این حال، برخی جوانب این بسته تحریمی برجسته است.

اول اینکه، این تحریم‌ها حاصل همگرایی همه مکانیسم‌های آمریکا بوده است، از عدم صدور ویزا و ممنوعیت صادرات تسلیحاتی در وزارت امور خارجه گرفته تا تحریم‌های مالی وزارت خزانه داری و نظام کنترل صادرات در وزارت بازرگانی، مطابق با اختیارات قوه مجریه و کنگره آمریکا برای اعمال تحریم ها. این امر نشان می‌دهد که رویکرد دولت بایدن در مسائل سیاسی پیچیده نسبت به دولت ترامپ از هماهنگی بیشتری برخوردار است. قرار است که همه این اقدامات در هماهنگی با یکدیگر انجام گیرد تا تاثیر آن‌ها افزایش یابد.

دوم اینکه، گزینه تحریم در تطابق و هماهنگی با تحریم هایی است که اتحادیه اروپا کمی بعد از مسمومیت ناوالنی اعمال کرده و پیشتر در بروکسل مورد موافقت قرار گرفته است. احیای این رویکرد چندجانبه به پوتین نشان می‌دهد که وی دیگر نمی‌تواند بین آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کند.

سوم اینکه، این تحریم‌ها معتبر و پایدار هستند. ظاهرا دولت بایدن به بررسی کلی سیاست خود در قبال روسیه مبادرت کرده است. همچنین، اگرچه تحریم‌های تنبیهی علیه میلیاردرهای ذی‌نفوذ سیاسی روسی پاسخی قابل درک محسوب می‌شد، اما چنین اقدامی می‌توانست پیامدهای ناخواسته‌ای به بار آورد. اقدام نادرست اولیه می‌تواند باعث تضعیف تلاش دولت بایدن در شکل‌دهی سیاست منسجم و قابل اجرا در قبال بسیاری از اقدامات پوتین شود.

البته این به معنای کنار گذاشتن تحریم‌ها علیه نزدیکان پوتین و «شاهزاده‌های» کرملین نیست. این تحریم‌ها هم احتمالا خواهند آمد، اما تدوین و بررسی آن‌ها به زمان نیاز دارد. سایر تحریم‌ها، احتمالا با ماهیت بیشتر مالی، در راه خواهد بود.

تحریم‌های دولت بایدن واکنشی سریع به دستگیری ناوالنی است. احتمالا این تحریم‌ها مجموعه‌ای از تحریم‌های گسترده‌ای را در پی خواهد داشت که به چالش‌های راهبردی از سوی کرملین خواهد پرداخت، همچنانکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا این اقدامات را محدود به تحریم‌ها نمی‌داند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *