جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال، این رقم با نقطه مطلوب و سطح مورد انتظار رهبران دو کشور فاصله زیادی دارد.

کی‌یف برای تامین تجهیزات دفاعی به ناتو متوسل شد

تهران-ایرنا- هیات اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: بدنبال حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های حیاتی و انرژی اوکراین، کی‌یف در نشست فوق العاده امروز (پنجشنبه) شورای ناتو و اوکراین از متحدان غربی خود خواست تجهیزات دفاعی در اختیار این کشور قرار دهند.

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از امنیت سایبری اتحادیه اروپایی تا محکم‌کاری روسیه در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دستور کار تجاری و زیست‌محیطی برای سازمان تجارت جهانی، چرایی نفع بایدن از محدود کردن اختیارات جنگی، محدود شدن سیاست اقلیمی آمریکا به دلیل چالش‌های داخلی این کشور، امنیت سایبری اتحادیه اروپایی و چرایی حمله دزدان دریایی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

پترسون

دستور کار تجاری و زیست محیطی برای سازمان تجارت جهانی؟: درحالی‌که اقتصادهای مهم با برنامه‌های جاه‌طلبانه برای سبز شدن اقتصادهای خود پیش می‌روند، زمان آن فرارسیده است که پیوند میان توسعه پایدار تجاری و حفاظت و نگهداری محیط‌زیست تقویت شود.

بلفر

چرایی نفع بردن بایدن از محدود کردن اختیارات جنگی خود: اصلاح اختیارات مربوط به توسل به نیروی نظامی آن‌قدر هم که به نظر می‌رسد، نوع‌دوستانه نیست. دولت بایدن اخیراً اعلام کرد که می‌خواهد برای لغو مجوز 2001 و 2002 توسل به نیروی نظامی و جایگزین کردن آن با چارچوبی مختصر و خاص که اطمینان می‌دهد «می‌توانیم از آمریکایی‌ها در برابر تهدیدات تروریستی محافظت کنیم» با کنگره کار کند. به‌عبارت‌دیگر به نظر می‌رسد که جو بایدن می‌خواهد کنگره اختیاراتی را که در حال حاضر نیروهای آمریکایی تحت آن فعالیت می‌کنند، محدود و به‌این‌ترتیب توان خود را برای صدور دستور حمله به آن‌ها محدود کند. چرا باید چنین کاری انجام دهد؟

چالش‌های داخلی می‌تواند سیاست اقلیمی آمریکا را محدود کند: بعد از شروع به کار جو بایدن و کاملا هریس در تاریخ 20 ژانویه سال جاری میلادی، دولت جدید روند بازگشت به توافق پاریس درباره تغییرات اقلیمی را آغاز کرد. آمریکا 30 روز بعد از تهیه گزارش مقدماتی در سازمان ملل دوباره جایگاهش را به‌عنوان عضوی از این توافق به دست آورد. بلافاصله بعد از آغاز به کار دولت بایدن، دستورات اجرایی بیشتر ازجمله دستوری صادر شد که تغییرات اقلیمی را دارای نقشی محوری در سیاست خارجی و امنیت ملی معرفی می‌کرد.

کارنگی

امنیت سایبری اتحادیه اروپایی و بخش مالی: اخیراً مقررات امنیت سایبری اتحادیه اروپا بر خطرات بخش مالی متمرکزشده، بااین‌حال سیستم‌های مقرراتی پیچیده و هم پوشاننده بیانگر نیاز رو به افزایش به یک چارچوب جامع امنیت سایبری است.

چرا روسیه در افغانستان محکم کاری می‌کند: مسکو دولت فعلی افغانستان را خودمختار نمی‌داند و در تلاش است میان همه نیروهای مختلف درصحنه تعادل ایجاد کند تا بتواند نفوذش را در صورت سقوط هرکدام از آن نیروها حفظ کند.

بروگل

چهار رکن یک راهبرد دیجیتال: دایره دیجیتال کمیسیون اروپایی در تلاش است تا مبانی محکمی را ایجاد کند. این یک شروع است. بااین‌حال یک دستور کار جاه‌طلبانه دیجیتال مستلزم داشتن یک راهبرد جامع و منسجم است.

بروکینگز

چرا دزدان دریایی حمله می‌کنند: شواهد مکانی: در سال 1991 در چند مایلی سواحل سومالی یک کشتی هدف حمله سه قایق از مردان مسلحی قرار گرفت که برخی خدمه کشتی را کشتند و آن را به آتش کشیدند و غرق کردند. مهاجمان برای سرقت محموله کشتی، گروگان‌گیری یا باج گرفتن تلاشی نکردند. احتمالاً ساکنان این سواحل که با کشتی‌های خارجی خصومت داشتند تصمیم گرفته بودند خودشان کارها را به عهده بگیرند.

نگرانی از ظهور چین فقط پاسخ آمریکا را ضعیف می‌کند: آمریکایی‌ها نگرانی رو به افزایشی در این خصوص دارند که چین در حال خیزش، آمریکا را در عرصه جهانی به چالش بکشد؛ اما آمریکا هم چنان از بسیاری جهات قدرتی قوی‌تر محسوب می‌شود.

چرا ماندن در افغانستان کم ضررترین گزینه برای دولت بایدن است: آیا آمریکا می‌تواند به جنگ همیشگی خود در افغانستان به شکلی مسئولانه خاتمه دهد؟

مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه

توافق ایران: گذشته و حال: هدف توافق هسته‌ای ایران محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور بود. با پیوستن مجدد و فوری به این توافق می‌توانیم آمریکا و جهان را امن‌تر کنیم.

 تمدید استارت نو: بعدازآن که به زمان از دست رفتن محدودیت‌های دو زرادخانه هسته‌ای بزرگ جهان نزدیک شده بودیم، استارت نو تا سال 2026 تمدید شد. درحالی‌که آمریکا و روسیه زرادخانه‌های خود را مدرنیزه می‌کنند، تهدید وقوع یک رقابت تسلیحات هسته‌ای بر لزوم تداوم همکاری‌ها تأکید می‌کند.

چتم هاوس

دموکراسی، حقوق بشر و دیپلماسی: در اوت 2020 مردم بلاروس در اعتراض به باقی ماندن الکساندر لوکاشنکو در رأس قدرت به خیابان‌ها ریختند. برخی کشورها و اتحادیه اروپا در هفته‌های پس‌ازآن در پاسخ به تقلب در انتخابات، تحریم‌هایی محدود را علیه این کشور اعمال و سرمایه‌های برخی اعضای مهم حاکمیت را مسدود کردند.

میدل ایست فوروم

چرا عربستان برای اسرائیل اهمیت دارد؟: گزارش‌ها از آمادگی بن سلمان برای دیدار با بنیامین نتانیاهو در جریان سفر به ابوظبی جای تعجبی نداشت. علت این امر نه‌فقط شایعه یک ملاقات در نوامبر گذشته بلکه دینامیک‌های منطقه‌ای عمیق‌تری است که اسراییل و عربستان و نیز اسراییل و شرکای توافقات ابراهیم را در خلیج (فارس) به هم نزدیک‌تر کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *