أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از قواعد مالی اتحادیه اروپا تا لزوم بازگشت سریع دولت بایدن به برجام

شورای راهبردی آنلاین – رصد: قواعد مالی اتحادیه اروپا، اعلام آمادگی بایدن برای ازسرگیری گفتگوهای هسته‌ای با ایران، رهبری جدید در سازمان تجارت جهانی، چگونگی آغاز جنگ‌های داخلی و دیپلماسی واکسن پکن ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

پترسون

با قواعد مالی اتحادیه اروپا چه باید کرد؟: سیاست‌های مالی اعضای اتحادیه اروپا برای مدت بیش از سه دهه با قواعد پیچیده در خصوص بدهی و کسری بودجه محدودشده بود. در مواجهه با شیوع کرونا، اروپا این قواعد را دست‌کم تا پایان سال 2021 معلق کرد. اکنون توافقی گسترده وجود دارد که این قواعد قبل از اجرای مجدد نیازمند اصلاحات هستند.

بروکینگز

بایدن آماده از سرگیری گفتگوهای هسته‌ای با ایران، آن‌ها چطور پاسخ می‌دهند؟: دولت بایدن برای ملحق شدن دوباره به گفتگوها با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور اعلام آمادگی کرده است. بااین‌حال هدف دولت بایدن صرفاً بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست و وقتی مسئله به سیاست ایران مربوط باشد، درست انجام دادن آن مهم‌تر از سریع‌تر انجام دادنش است.

راهبرد مدرنیزه سازی هسته ای در آمریکا: دولت بایدن مانند دولت‌های قبل از خود برای یک بازنگری اساسی در برنامه راهبردی مدرنیزه‌سازی هسته‌ای آماده می‌شود. اگرچه زرادخانه آمریکا بر اساس پیمان «استارت نو» کاهش‌یافته اما سامانه‌های جدید درحال‌توسعه هستند.

کارنگی

رهبر جدید و تاریخی سازمان تجارت جهانی: آیا رهبری یک اقتصاددان برجسته اهل نیجریه می‌تواند سازمان تجارت جهانی را به‌سوی مسیری باثبات‌تر سوق بدهد؟

بگین سادات

آمریکا اسراییل را به سنتکام می‌آورد: تصمیم پنتاگون در ماه گذشته برای واردکردن اسراییل به حوزه مسئولیت فرماندهی مرکزی نیروی نظامی آمریکا (سنتکام) رویدادی مهم و قابل‌توجه است.

فارین افرز

چرا آمریکا باید نقش جهانی‌اش را بپذیرد؟: همه قدرت‌های بزرگ یک درک عمیق از خوددارند که با توجه به تجربه تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اعتقادات و افسانه‌ها شکل‌گرفته است. امروز بسیاری از چینی‌ها آرزو دارند که به عظمت دورانی برگردند که در اوج تمدن خود و بدون چالش حکومت می‌کردند.

امریکن اینترپرایز

چالش هوآوی، گذشته و حال: از زمانی که برای اولین بار به تجزیه‌وتحلیل پیامدهای ظهور هوآوی پرداختم، یک دهه می‌گذرد. در آن زمان این شرکت تنها شرکت چینی فعال در حوزه فن‌آوری بود که به رقابت در سطح بین‌المللی رسیده بود. از آن زمان به بعد هوآوی را دنبال کردم. آنچه می‌خوانید برداشت‌های من در آن زمان و در زمان حال است.

انتخابات در دوران پاندمی: پس از انتخابات سال 2020، نظرسنجی کنندگان حرفه‌ای و دیگران به بررسی این موضوع پرداختند که در نظرسنجی‌ها چه مشکلاتی دارد و چگونه می‌توان این مشکلات را اصلاح کرد.

بلفر

جنگ‌های داخلی چگونه آغاز می‌شود؟: سه فاکتور در این زمینه نقش دارد و آمریکا هر سه فاکتور را داراست. تا همین اواخر وقوع یک جنگ داخلی در آمریکا غیرممکن به نظر می‌رسید و موضوعی بود که برای اغلب شهروندان به گذشته مربوط می‌شد و نه آینده. اما در حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه و افزایش افراط‌گرایی خشن داخلی زنگ خطر درباره احتمال وقوع یک جنگ داخلی دیگر به صدا درآمد.

هوور

ترکیه و آمریکا: گفتگو با مایکل دوران: روابط آمریکا و ترکیه در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. به گفته مایکل دوران آمریکا و ترکیه باید دوباره منافع مشترکشان را کشف کنند. منابع درگیری میان دو کشور چیست؟ نگاه آمریکا به ترکیه در تدوین راهبرد خاورمیانه چه باید باشد؟ چشم‌اندازهای روابط آمریکا-ترکیه در دوران بایدن چیست؟

فارین پالسی این فوکوس

بایدن باید به وعده‌اش عمل کند و به برجام برگردد؛ قبل از آنکه خیلی دیر شود: بایدن در حال حاضر اصرار دارد که قبل از بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، این کشور باید امتیازات جدیدی بدهد. این یک اشتباه بزرگ است.

آیا سیاست اقلیمی بایدن به نظامی گرایی بیشتر منجر می‌شود؟: تغییرات اقلیمی تهدیدی موجودیتی است اما این بدان معنا نیست که باید پنتاگون را تقویت کرد.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

پیام هایی از مونیخ: آمریکا برگشته است. این پیام جو بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ بود. منصفانه نگاه کنیم. آمریکا خیلی هم دور نرفته بود. در حال حاضر تعداد سربازان آمریکایی در اروپا بیشتر از زمانی است که بایدن معاون رئیس‌جمهور بود.

چتم هاوس

دیپلماسی واکسن پکن، فراتر از رقابت سیاسی: توزیع واکسن در حال تبدیل‌شدن به یک ویژگی راهبردی مهم در روابط خارجی چین است؛ اما منتقدین گفته‌اند که دیپلماسی معروف به دیپلماسی واکسن راهی برای گسترش نفوذ پکن در کشورهایی است که در آن‌ها به دنبال نفوذ دیپلماتیک و اقتصادی و گرفتن جای رقبای غربی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *