أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

آرزو و تلاش مکرون برای بازسازی روابط آمریکا-اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، «اولویت نخست در قبال دولت جدید آمریکا» واضح است: تقویت «چندجانبه‌گرایی نتیجه‌گرا».

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: این محور اول دستور کار سه محوری برای بازتقویت روابط فرا آتلانتیک است که مکرون در صفحه نخست «شورای آتلانتیک» در مراسم گرامیداشت آغاز رسمی مرکز اروپایی جدید این شورا از آن خبر داده است. دو محور دیگر وی شامل هماهنگ‌سازی هرچه بیشتر آمریکا و اروپا برای حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای در خاورمیانه، هند-اقیانوسیه و آفریقا و همچنین، ایجاد شراکت جدید و خلاقانه برای مقابله با چالش‌های مهم حال حاضر جهان ازجمله نابرابری، کنترل تسلیحات و تغییرات اقلیمی است.

در این مراسم، مکرون به طیفی از موضوعات از چگونگی استقلال راهبردی اروپا گرفته تا بهترین شیوه تنظیم مقررات بحث‌های رسانه‌های اجتماعی پرداخته است.

 

 بازسازی بهینه روابط آمریکا-اروپا

مکرون اظهار داشته است که طی چند سال اخیر، آمریکا و اروپا شاهد تضعیف سازمان‌های چندجانبه بوده‌اند، هرچند که اروپا برای حفظ آن‌ها «سخت تلاش» کرده است. ازنظر مکرون، امروز مقابله با چالش‌های عمده فراروی جامعه فراآتلانتیک (ازجمله همه‌گیری، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، نابرابری‌های جدید، تغییرات اقلیمی و مسائل دموکراتیک) همکاری بیشتری می‌طلبد. وی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، توصیه کرده است تا آمریکا را به سازمان بهداشت جهانی و توافق اقلیمی پاریس بازگرداند. مکرون می‌افزاید که خروج بازیگر اصلی قبل از دیگران از یک سازمان چندجانبه به‌وضوح مایه تضعیف چندجانبه‌گرایی می‌شود و کشورهایی که از این شرایط سود می‌برند، به پیشبرد نوع دیگری از چندجانبه گرایی خواهند پرداخت که بر ارزش‌های مشترک آمریکا-اروپا استوار نیست.

مکرون اشاره‌کرده است که بعضی از بازیگران اروپا احتمالاً معتقدند که تنظیم مجدد دستور کار با دولت جدید آمریکا مایه تضعیف استقلال راهبردی اروپا خواهد شد. وی افزوده است که تلاش برای بازسازی و برقراری استقلال واقعی اروپا یکی از اولویت‌های وی بوده است، اما برخلاف حرکت برخی از کشورهای اروپایی در مسیر ملی‌گرایی، استقلال واقعی اروپا یعنی تصمیم‌گیری برای خود و قدرت ارائه قوانین و مقررات خود و انتخاب گزینه‌های خود، تنها در مقیاس اروپا معنادار است و می‌تواند به پیشبرد دستور کار مشترک در چالش‌های مشترک دفاعی، اقتصادی و فناوری کمک کند.

مکرون تأکید کرده است که استقلال راهبردی اروپا قطعاً در راستای منافع آمریکاست، زیرا با نگاهی به دهه‌های گذشته در ناتو، آمریکا به‌تنهایی مسئول امنیت اروپا بوده و تقسیم مسئولیت‌ها و هزینه‌ها عادلانه نبوده است. هرقدر که اروپا در حفاظت از پیرامون خود و در دفاع و سرمایه‌گذاری مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرد، بار بیشتری از دوش آمریکا برداشته خواهد شد و این امر برای آمریکا حائز اهمیت است.

 

چالش‌های بی‌سابقه کنونی

دموکراسی در معرض تهدید است. مکرون در حوادثی نظیر آشوب 6 ژانویه در کنگره آمریکا، تغییرات بزرگ مردم شناختی را می‌بیند که در کشورهای دموکراتیک روی می‌دهد. تشدید خشونت، نفرت و بیگانه‌ستیزی در جامعه ما تهدیدی بزرگ برای جوامع دموکراتیک است.

مکرون معتقد است که بخشی از این آشوب‌ها و این روند نگران‌کننده در دموکراسی‌ها قطعاً از شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرد.

 

متحدان، رقیبان دشمنان و شرکا

مکرون توضیح داده است که آمریکا و اروپا باید روابط پیچیده با چین را مدیریت کنند. به‌طورکلی، چین در تغییرات اقلیمی یک شریک، در تجارت یک رقیب و در مسائل حقوق بشر و راهبردهای ژئوپلیتیکی یک حریف است؛ اما اگر آمریکا و اتحادیه اروپا در همه این موارد در برابر چین قرار گیرند، این سناریو به‌احتمال‌زیاد نتیجه معکوس خواهد داشت. اتحادیه اروپا نباید چین را «شریکی قابل‌اعتماد» قلمداد کرده و یا اینکه به‌اندازه آمریکا از چین فاصله بگیرد. اگر چین مشارکت بیشتری در نهادهای چندجانبه داشته باشد و آمریکا هم‌بار دیگر به تعامل روی بیاورد، انگیزه‌ی تلاش برای کار با همدیگر ایجاد خواهد شد. مکرون افزوده است که اروپا باید در فناوری، هوش مصنوعی، 5G، فضا و موارد دیگر با چین همکاری کند، اما نباید به چین وابستگی صددرصدی داشته باشد.

مکرون اظهار کرده است که با وجود اقدامات روسیه علیه ناوالنی و دیگر منتقدان، تضمین صلح و امنیت قاره اروپا مستلزم گفتگوی فراگیر آمریکا و اروپا با روسیه است؛ زیرا ایجاد صلح و ثبات در اروپا بدون گفتگو با روسیه امکان‌پذیر نیست. همچنین، با توجه به مداخله گسترده روسیه در خاورمیانه و عقب‌نشینی آمریکا و اروپا از این منطقه، هر نوع تعامل غرب در خاورمیانه نیازمند گفتگو با روسیه است.

مکرون ایران را چالشی مشترک خوانده و قول داده است که در حمایت از طرح تعامل دوباره از طرف امریکا برای گفتگو با تهران از هیچ تلاشی دریغ نورزد. وی معتقد است که مذاکرات جدید با ایران باید فوراً نهایی شود و بایدن در این کار نقش حیاتی دارد. اکنون وقت آن است که به یک دستور کار جامع پرداخته شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *