جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

رویکرد بایدن در قبال کره شمالی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اوایل ژانویه، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در گردهمایی کنگره حزبی که به‌طور دوره‌ای برای هدایت حکومت و سیاست تشکیل می‌شود، آمریکا را مهم‌ترین دشمن رهبر کره شمالی معرفی کرد.

اسکات اسنایدر در یادداشتی که شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: وی اظهار کرد که کره شمالی «قدرت را با قدرت و حسن نیت را با حسن نیت» پاسخ می‌دهد و آمریکا برای بهبود روابط با کره شمالی، باید «سیاست خصمانه» خود را کنار بگذارد. این اظهارات بازتابی از موضع کره شمالی در دو سال آخر ترامپ است. از زمانی که دیدار رهبران آمریکا-کره شمالی در هانوی شکست خورد، کیم آشکارا این درخواست دیرینه کره شمالی را مطرح کرد که آمریکا باید «سیاست خصمانه» خود را کنار بگذارد.

در کنار این اظهارات، کنگره حزب کارگران کره شمالی بر اقداماتی برای احیای همه‌جانبه اقتصاد بحران‌زده این کشور و تعیین اهداف برای نوسازی تعدادی از سامانه‌های تسلیحاتی ازجمله موشکی با برد 15 هزار کیلومتر و همچنین، توانمندی موشک بالستیک پرتاب از زیردریایی متمرکز شده است. پیام کلی این است که کره شمالی به اتکای هرچه بیشتر خود بر توسعه هسته‌ای به‌عنوان بازدارندگی در برابر تهاجم آمریکا ادامه خواهد داد. توسعه نظامی کره شمالی می‌تواند در مذاکرات آتی با آمریکا در خصوص کنترل تسلیحات (و نه خلع سلاح هسته‌ای)، به‌عنوان یک اهرم به کار رود.

 

وضعیت سلامت کیم؟

چند بار غیبت طولانی از انظار عمومی در سال 2020 گمانه‌هایی در مورد سلامت کیم مطرح کرد، هرچند که وی کنگره حزبی اخیر را فعالانه رهبری کرد. ناظران خارجی با بررسی تصاویر اخیر از کیم حدس می‌زنند که وزن وی در طول اولین دهه زمامداری خود حدود 25 تا 35 کیلوگرم افزایش‌یافته است. ظاهراً وی شدیداً سیگار می‌کشد، احتمالاً از نقرس دوره‌ای رنج‌برده و بحران سلامتی وی در سال 2021 احتمالی واقعی است.

 

آیا تغییر و تحولی در رهبری کره شمالی وجود داشته است؟

بر اساس تصویب کنگره حزب و با تائید کیم، یکی از اعضای هیئت پنج‌نفره دفتر سیاسی حزب کارگران کره شمالی می‌تواند به‌جای رهبری انحصاری کیم جونگ اون، کشور را رهبری کند. همچنین، در این گردهمایی عنوان دبیر کلی حزب به کیم جونگ اون اعطا شد درحالی‌که این عنوان از زمان مرگ پدر او از یک دهه پیش به کسی داده نشده بود، اکنون سطح اختیارات وی به سطح اختیارات پدرش رسیده است.

یو جونگ، خواهر کوچک‌تر کیم، اولین بار به‌عنوان نماینده برادر خود در المپیک 2018 ظاهرشده و به نظر می‌رسد که مهم‌ترین شخص برای تداوم حکمرانی خانواده کیم در صورت وقوع اتفاق برای کیم باشد. بااین‌حال، یو جونگ جزو اعضای اصلی یا اعضای علی‌البدل دفتر سیاسی حزب کارگران نیست و به‌عنوان مهم‌ترین چهره خانواده کیم پس از برادر وی، گمانه‌های زیادی در مورد تنزل ظاهری وی وجود دارد. بااین‌حال، انتشار بیانیه عمومی وی در انتقاد از کره جنوبی به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش نفوذ وی پایان داد.

 

دولت جو بایدن چه اقداماتی باید در قبال کره شمالی اتخاذ کند؟

دولت بایدن باید برای برقراری کانال‌های محرمانه گفتگو با رهبر کره شمالی برای موارد بحرانی اقدام کند. در قبال کره شمالی، دولت بایدن باید در همکاری نزدیک با کره جنوبی اهداف و پارامترهایی برای سیاست‌های پیگیری صلح و خلع سلاح ارائه کرده و بر وعده‌های کیم برای «تکمیل خلع سلاح هسته‌ای» و تعهدات آمریکا برای برقراری روابط عادی یعنی محتوای بیانیه 2018 سنگاپور تأکید کند. اگر بایدن بیانیه سنگاپور را تائید کند، کره شمالی هم باید لحن خود در مورد سیاست خصمانه آمریکا را نرم‌تر نماید و بر تمایل خود برای اجرای این بیانیه صحه بگذارد.

بر اساس این چهارچوب، دولت بایدن باید پیشنهادهایی برای مذاکرات با کره شمالی مطرح کند که برای کنترل و مدیریت تهدیدات متقابل و کاهش تنش‌های نظامی به‌صورت گام‌به‌گام طراحی شده باشد. این مذاکرات باید به دنبال کنترل و کاهش تدریجی تهدید هسته‌ای کره شمالی و تعریف گام‌هایی عملی برای روابط صلح‌آمیز آمریکا-کره شمالی باشد. یکی از درس‌های چهار سال گذشته این است که دیپلماسی شخصی به سبک ترامپ باید به‌جای اهداف سیاسی شخصی، بخشی از یک راهبرد برای دستیابی به اهداف امنیت ملی باشد.

دولت بایدن باید ثبات در شبه‌جزیره کره را از طریق همکاری با کره جنوبی برای حفظ بازدارندگی مؤثر متعارف و هسته‌ای، ازجمله با رزمایش‌های مشترک لازم برای تضمین آمادگی، حفظ کند. همچنین، دولت بایدن باید به دنبال اقداماتی برای کاهش ریسک رویارویی نظامی در امتداد منطقه غیرنظامی حدفاصل بین دو کره باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *