جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از آزمون زودهنگام سیاست خارجی بایدن تا لزوم حفظ خودمختاری ذهنی با پیشرفت در فن‌آوری

شورای راهبردی آنلاین – رصد: آزمون زودهنگام سیاست خارجی دولت بایدن و برنامه هسته‌ای ایران، خطرات جنگ آمریکا با روسیه و چین، تاب‌آوری در برابر تهدیدات سایبری کره شمالی، بازآفرینی روابط ترانس‌آتلانتیک در خصوص اقلیم، دموکراسی و فن‌آوری، دینامیک‌های داخلی و نقش در حال تغییر پاکستان در جهان، اروپا و وعده‌های بایدن، لزوم حفظ خودمختاری ذهنی با پیشرفت در فن‌آوری و چگونگی جلوگیری از حملات سایبری به سامانه‌های تسلیحات هسته‌ای ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه

تسریع در برنامه هسته‌ای ایران و آزمون زودهنگام سیاست خارجی بایدن: ساموئل هایکی، تحلیلگر مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که دولت بایدن که به‌زودی سرکار می‌آید می‌تواند در همان روز اول لغو تحریم‌ها را آغاز کند. درعین‌حال تهران می‌تواند گام‌هایی را برای پایبندی به محدودیت‌های توافق هسته‌ای بردارد.

بگین سادات

تهدید ترکیه به تحریم نامعقول است: آنکارا اولین بار در سال 1998 وقتی رم از استرداد عبدالله اوجالان خودداری کرد، کوشید تا از تحریم تجاری به‌عنوان سلاح سیاست خارجی استفاده کند. ترکیه از آن به بعد امتیازاتی از تحریم ملی به دست آورد اما این تحریم‌ها خیلی زود قدرت خود را از دست داد.

هوور

هدف: آمریکا: چین مشتاق رفتن ترامپ است تا بتواند به موقعیتی جهانی برگردد که در آن سوءاستفاده‌های بی‌شماری که به آمریکا آسیب می‌رساند، تحمل شود.

بروکینگز

ایجاد تاب‌آوری در برابر تهدید سایبری کره شمالی: مرکز مطالعات سیاسی شرق آسیا در موسسه بروکینگز میزگردی را درباره امنیت سایبری و تاب‌آوری، با تمرکز بر تهدیدهای سایبری کره شمالی و تأثیر فن‌آوری‌های دیجیتال بر دینامیک‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی برگزار کرد. نظرات کارشناسان را می‌توان در این گزارش مطالعه کرد.

بازگرداندن قرن 21 به مسیر درست: خاویر سولانا در یادداشتی برای اندیشکده بروکینگز نوشت اغلب خوانندگان اشتیاقی را که با آن به قرن بیست و یکم وارد شدیم به یاد دارند. آن زمان، زمان امیدهای فراوان، سرمقاله‌های پرطمطراق و جسارت‌های بی‌بدیل غرب بود.

روسیه، چین و خطرات جنگ: گفتگو با ژنرال مارک میلی: بروکینگز در تاریخ دوم دسامبر میزبان ژنرال مارک مایلی بیستمین رئیس ستاد مشترک آمریکا بود. آنچه او درباره چگونگی نگاه به روابط پردردسر آمریکا با روسیه و چین گفت حائز اهمیت و اصلاحیه‌ای مفید برای نظامیان و غیرنظامیانی است که معتقدند آمریکا روزی به‌سوی رویارویی خشن با یک یا هر دوی این قدرت‌های غیردوستانه می‌رود.

تردید سیاسی چطور به اقتصاد آمریکا صدمه می‌زند: درس‌هایی از ایتالیا: ناظران بیرونی سیاست‌های آمریکا از میزان خصومت سیاسی داخلی در آمریکا و مشروعیت زدایی خودساخته از نهادهای دموکراتیک آن در دو دهه گذشته گیج و مشوش شده‌اند.

دینامیک‌های داخلی و نقش در حال تغییر پاکستان در جهان: مذاکرات درباره پاکستان در دو دهه گذشته بر جنگ آمریکا در افغانستان و مشاجرات پاکستان با افراط‌گرایان متمرکز بوده است، درحالی‌که تاریخ غنی، دینامیک‌های داخلی پیچیده و آرمان‌های شهروندان پاکستان از این روایت‌ها حذف شده بود.

فارن پالسی

رویکرد بایدن در قبال کره شمالی و گزینه ان.پی.تی: جو بایدن وعده می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا را به دوران قبل از ترامپ بازمی‌گرداند. رویکرد بایدن روابط با متحدان را احیا می‌کند، رویکردهای چندجانبه را در قبال مشکلات جهانی دنبال می‌کند، بر هنجارهای حقوق بشری و دموکراتیک دوباره تأکید می‌کند و تعامل گزینشی با دشمنان مهم مانند چین و روسیه را ارتقاء می‌دهد.

کارنگی

بازآفرینی روابط ترانس‌آتلانتیک در خصوص اقلیم، دموکراسی و فن‌آوری: برای بازگرداندن روابط ترانس آتلانتیک به مسیر قبلی خود و اطمینان از این‌که این روابط در آینده مناسب باقی می‌ماند، آمریکا و اتحادیه اروپا باید مطرح کردن ایده‌های ملموس و برداشتن گام‌های قابل‌اجرا در خصوص مسائل اقلیم و انرژی، دموکراسی و حقوق بشر و فن‌آوری دیجیتال را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

بروگل

وعده بایدن: ازنظر اروپایی‌ها، پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا نوید تغییری اساسی با اهمیتی جهانی را می‌دهد.

چتم هاوس

چگونگی جلوگیری از حملات سایبری به سیستم‌های تسلیحات هسته‌ای: حملات سایبری به سامانه‌های فرماندهی، کنترل و ارتباطات یا حتی دیگر سامانه‌های مرتبط با دارایی‌های هسته‌ای می‌تواند مناقشات را به شکل خطرناکی تشدید کند.

لزوم حفظ خودمختاری ذهنی با پیشرفت فن‌آوری: حقوق دیرینه آزادیِ فکر و عقیده باید در طراحی، استفاده و تنظیم مقررات مربوط به فن‌آوری و هوش مصنوعی حفظ شود.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *