جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

احیای کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه در دولت بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ریاست جمهوری بایدن که از ژانویه آغاز می‌شود، در سیاست خارجی مسیرهای کاملاً متفاوتی از رئیس‌جمهور قبلی اتخاذ خواهد کرد. یکی از این حوزه‌ها، کنترل تسلیحات و به‌ویژه کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه است، کشوری که از قابلیت هسته‌ای برای نابودی آمریکا برخوردار است.

استیون پیفر در یادداشتی که وب‌سایت کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، بایدن، می‌داند که کنترل تسلیحات می‌تواند به امنیت آمریکا کمک کند، چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ ظاهراً به آن اعتقاد نداشت. بایدن با تمدید پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی (استارت نو) موافقت خواهد کرد که تنها توافق باقیمانده میان آمریکا و روسیه برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای است. دولت وی باید به دنبال مذاکراتی فراتر از این پیمان و کاهش هرچه بیشتر تسلیحات هسته‌ای باشد. چنین هدفی ساده نیست اما این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز موافقت‌نامه‌هایی باشد که امنیت آمریکا را افزایش داده و خطر هسته‌ای را کاهش دهد.

دولت در حال اتمام آمریکا سابقه غیرقابل قبولی در کنترل تسلیحات برجای می‌گذارد. ترامپ از پیمان سلاح‌های هسته‌ای میان برد (آی ان اف) خارج شد بدون اینکه اقداماتی سیاسی و نظامی برای وادار کردن کرملین به پایبندی به این پیمان انجام دهد. همچنین، دولت ترامپ به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد که انزوای آمریکا در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران را در پی داشت. از سوی دیگر، کره شمالی نیز در عین تبادل نامه‌های «زیبا» بین کیم جونگ اون و ترامپ، تسلیحات هسته‌ای خود را افزایش داده و موشک‌های بزرگ‌تری ساخته است.

تنها خبر خوش این است که دولت ترامپ از استارت نو خارج نشده است، هرچند که نتوانست آن را تمدید کند. این پیمان برای پنج سال دیگر قابل تمدید بوده و روسیه خواهان تمدید کلی آن بود اما دولت ترامپ به‌جای موافقت با خواسته روسیه، در مورد میزان تمایل مسکو دچار اشتباه محاسباتی شد و شرایطی برای تمدید یک‌ساله مطرح کرد؛ اما روسیه نپذیرفت و مذاکرات در اواخر اکتبر 2020 با شکست پایان یافت.

 

فرصت دو هفته‌ای بایدن برای تمدید پیمان استارت جدید با روسیه

با توجه به سطح پایین روابط آمریکا – روسیه، کنترل تسلیحات ابزاری برای کاهش برخی جوانب خصمانه این روابط در اختیار می‌گذارد. بایدن به‌محض ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه باید فوراً به دنبال تمدید استارت نو باشد زیرا تا زمان انقضای این پیمان تنها دوهفته فرصت خواهد داشت. استارت نو، موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای مستقر شده، موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی و بمب‌افکن‌های دارای قابلیت حمل بمب هسته‌ای آمریکا و روسیه را تا سقف 700 و همچنین، کلاهک‌های راهبردی مستقرشده را تا سقف 1550 محدود می‌سازد که پایین‌ترین میزان از دهه 1960 محسوب می‌شود.

دولت بایدن باید به بازبینی در موضع هسته‌ای آمریکا بپردازد. این بازبینی باید هدف آمریکا از بازدارندگی هسته‌ای و بررسی سلاح‌های راهبردی فعلی و برنامه‌ریزی‌شده را شامل شود. هم‌زمان با این بازبینی، دولت بایدن باید گفتگوهای ثبات راهبردی با روسیه را آغاز کند. این گفتگوها، دستور کار وسیعی ازجمله دکترین نظامی، سلاح‌های هسته‌ای راهبردی، سلاح‌های هسته‌ای غیر راهبردی، دفاع موشکی، سامانه‌های متعارف تهاجمی دوربرد هدایت‌شونده دقیق، سلاح‌های فراصوت و سلاح‌های هسته‌ای کشور ثالث را دربرخواهد گرفت. این گفتگوها دستور کار مفیدی در اختیار مقامات آمریکا و روسیه برای بررسی دکترین نظامی در اختیار خواهد گذاشت.

تمدید استارت نو به مدت پنج سال فرصتی در اختیار مقامات آمریکا و روسیه می‌گذارد تا به موارد بعدی بپردازند. دولت بایدن باید به دنبال توافقی باشد که همه تسلیحات هسته‌ای، راهبردی یا غیر راهبردی مستقرشده یا نشده‌ی آمریکا و روسیه را محدود سازد. مذاکره برای دست‌یابی به چنین توافقی مستلزم طرح مسائل دشواری به‌ویژه در مورد دفاع موشکی خواهد شد. ازیک‌طرف، دفاع موشکی نگرانی قدیمی روسیه بشمار می‌رود و از طرف دیگر، حزب جمهوری‌خواه آمریکا با محدودیت دفاع موشکی مخالف است.

 

مخالفت حزب جمهوری‌خواه با محدودیت دفاع موشکی

دولت ترامپ بیشتر سال 2020 را صرف مذاکرات سه‌جانبه تسلیحات هسته‌ای با روسیه و چین کرده است؛ اما چینی‌ها که زرادخانه هسته‌ای‌شان کمتر از یک‌پنجم زرادخانه روسیه و آمریکاست، قاطعانه این درخواست را رد کرده‌اند. مقامات روسیه نیز سلاح‌های فرانسه و انگلیس را پیش کشیده و اظهار کرده‌اند که نمی‌توانند پکن را تحت‌فشار بگذارند. زرادخانه انگلیس و فرانسه نیز کمتر از یک‌پنجم زرادخانه روسیه و آمریکاست.

تا جایی که به کاهش تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شود، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نمی‌توانند خود را برای همیشه کنار بکشند. روسیه و آمریکا هیچ‌کدام نمی‌خواهند زرادخانه خود را تا سطح سه کشور دیگر کاهش دهند یا این سه کشور دیگر، زرادخانه خود را به سطح آن‌ها برسانند. ازاین‌رو، دولت بایدن باید رویکرد متفاوتی در پیش‌گرفته و با روسیه، چین، انگلیس و فرانسه در مورد اقدامات کاهش خطر هسته‌ای (نظیر توافق آمریکا-روسیه در مورد پیش اطلاع‌رسانی حین آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی) و شفافیت هرچه بیشتر در مورد سلاح‌های هسته‌ای به بحث بنشیند.

واشنگتن از دیرباز به دنبال تعامل با پکن برای دست‌یابی به ثبات راهبردی بوده است. دولت بایدن نیز باید این راه را دنبال کند. آمادگی آمریکا در پذیرش برخی محدودیت‌های دفاع موشکی (در تعامل با روسیه) شانس گفتگوهای سازنده را بیشتر خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *