جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

Loading

معمای پیچیده خروج آمریکا از افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از اعلام خبر کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان به 2500 نفر تا 15 ژانویه، تاکتیک طالبان برای وقت‌کشی تا زمان خروج این نیروها احتمالاً نتیجه‌بخش خواهد بود. دولت ترامپ به‌طور موفقیت‌آمیزی به تعامل مستقیم با طالبان پرداخته و از آرزوی مهم آن‌ها برای خروج آمریکا به‌عنوان اهرمی برای مذاکرات صلح واقعی و تضمین‌های ضد تروریستی بهره برده است. این راهبرد، مذاکرات بی‌سابقه‌ای بین نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه به ارمغان آورده است.

وب‌سایت موسسه صلح آمریکا در یادداشتی نوشت: بااین‌حال، در همه این مراحل، دولت آمریکا امتیازاتی به شکل تسریع کاهش حضور نیروها واگذار کرده و ظاهراً به چیز ارزشمندی در ازای آن دست نیافته است. با پایان دوره دولت فعلی آمریکا، برنامه خروج نیروها نیز شتاب گرفته و رؤیای طالبان برای وقت‌کشی تا خروج آمریکا، به واقعیت نزدیک‌تر شده است. اگر مسیر فعلی ادامه یابد، طالبان می‌تواند حفظ توانایی نظامی خود برای تداوم جنگ با دولت افغانستان را در سر بپرورانند، بدون اینکه گام‌های دشوار برای از بین بردن پناهگاه‌های القاعده بردارند.

بررسی شرایط توافق آمریکا- طالبان (که اساس خروج نیروهای نظامی آمریکاست) نشان می‌دهد که چند شرط اساسی رعایت نشده است. این توافق تصریح می‌کند که چهار مؤلفه آن به‌هم‌پیوسته هستند: جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا، تعهدات ضد تروریستی طالبان، آغاز گفتگوهای مستقیم با مشارکت دولت افغانستان و کاهش خشونت. این توافق در مورد تأثیر دو مؤلفه آخر بر جدول زمانی خروج نیروها واضح نیست. بااین‌حال، فرض کلی بر این است که حل‌وفصل جنگ با راه‌حل‌های سیاسی انجام شود که متضمن حقوق مردم افغانستان و حاکمیت دولت باشد. چنین امری با خروج شتاب‌زده و بدون شرط نیروهای آمریکا به مخاطره می‌افتد.

درعین‌حال، طالبان گفتگو با نمایندگان مشتمل بر دولت افغانستان و جامعه سیاسی و مدنی (ازجمله چهار زن) را به‌طور فنی آغاز کرده است. همچنین، طالبان از حمله به نیروهای آمریکا خودداری کرده و حملات انتحاری در مراکز شهری کاهش‌یافته است.

از طرف دیگر، طالبان استفاده از خشونت علیه نیروهای افغان را تشدید کرده و جدایی آن از القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی خطرناک مشهود نبوده است. علاوه بر این، سرعت کند گفتگوها باعث ابهام در این امر شده است که آیا طالبان می‌خواهد با دولت و دیگر فعالان سیاسی به مصالح سیاسی برسد یا اینکه راهبرد آن‌ها ازسرگیری جنگ پس از خروج نیروهای آمریکایی است.

توافق آمریکا-طالبان مستقیماً به حملات طالبان به نیروهای افغان نپرداخته است؛ اما این گروه شبه‌نظامی موافقت کرده است تا شرایط آتش‌بس جامع را در اولین دستور کار گفتگوهای صلح به بحث بگذارد و نماینده آمریکا در این مذاکرات تصریح کرده است که با آغاز مذاکرات، خشونت‌ها کاهش خواهد یافت.

ارزیابی میزان پایبندی طالبان به تعهدات ضد تروریستی مقرر در توافق با آمریکا دشوار است زیرا اطلاعات در این رابطه محرمانه است. بااین‌حال، گزارش شورای امنیت سازمان ملل در ماه می مدعی است که القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد. همچنین، دیوید هلوی، نماینده وزارت دفاع آمریکا در امور امنیت هند-اقیانوسیه، 22 سپتامبر در کنگره آمریکا شهادت داد که طالبان به توافق «کاملاً پایبند نبوده و کار آمریکا در افغانستان تمام نشده است». طالبان به داعش حمله کرده است اما داعش در افغانستان همچنان از توانایی حملات تروریستی برخوردار بوده (همان‌طور که اخیراً حمله‌ای وحشتناک علیه دانشجویان دانشگاه کابل انجام داد) و تهدیدی است که طالبان و نیروهای افغان قادر به رفع آن نیستند.

زلمای خلیل زاد، نماینده و مذاکره‌کننده آمریکا 9 اوت اهداف اصلی آمریکا در افغانستان را این‌گونه تصریح کرده است: «ایجاد افغانستان مستقل، متحد و دموکرات به‌طوری‌که در داخل و با همسایگان خود در صلح بوده و تهدیدی برای جهان نباشد». آمریکا برای دست‌یابی به این اهداف هنوز باید به تقویت برخی شالوده‌ها بپردازد. نخست آنکه، دولت بایدن باید تصریح کند که از تداوم فرایند صلح برای دست‌یابی به حل‌وفصل سیاسی پایدار و فراگیر حمایت می‌کند. دوم آنکه، دولت بعدی آمریکا باید تصریح کند که حفظ افغانستان از حملات تروریستی آتی برای واشنگتن حائز اهمیت است و آمریکا تا زمان دست‌یابی به تعهدات ضد تروریستی کافی، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج نخواهد کرد. سوم آنکه، حمایت از دولت افغانستان و حفاظت از دستاوردهای 20 سال گذشته (ازجمله حقوق زنان) و فشار بر همه طرفین برای مصالحه و صلح پایدار، کار دشوار و ظریفی است. آمریکا ازیک‌طرف از سقوط دولت افغانستان جلوگیری می‌کند اما از طرف دیگر مانع از دست‌یابی این دولت به مصالحه سیاسی شده و دلیلی در اختیار طالبان قرار می‌دهد تا با دولت بجنگد. دست‌یابی به توازن و تعادل سیاسی برای منافع امنیتی آمریکا ضروری است زیرا جنگ داخلی یا پیروزی طالبان احتمالاً افغانستان را به بهشتی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد. درنهایت، ایجاد دولتی فراگیر و پلورالیستی در افغانستان که طالبان را نیز در برگرفته و حق همه شهروندان در انتخاب رهبران خود را تضمین کند، آرزوی مشترک اکثریت شهروندان افغانستان است.

و در آخر اینکه، دولت بایدن باید با کشورهای منطقه‌ای تعامل داشته باشد تا آن‌ها از فرایند صلح حمایت کرده و همه طرفین را برای دست‌یابی به سازگاری سیاسی تحت‌فشار بگذارند. اگرچه واشنگتن در مورد طیفی از مسائل سیاست خارجی با چین، روسیه و ایران اختلاف دارد، اما فصل مشترک هدف همه آن‌ها در افغانستان این است که افغانستان دارای صلح و ثبات باشد، تحت حاکمیت طالبان قرار نگیرد و پناهگاه تروریسم و مقرر نیروهای آمریکا نباشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *