جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

تاکتیک کره شمالی در مقابل دولت بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کارشناسان مسائل کره شمالی معتقدند کیم جونگ اون برای آنکه کره شمالی در صدر اولویت‌های دولت بایدن قرار گیرد و بایدن این کشور را به عنوان یک قدرت هسته‌ای در نظر بگیرد، به اقداماتی تحریک آمیز دست خواهد زد.

اسکات ای. سیندلر در یادداشتی که در وب سایت اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا منتشر شد، نوشت: در واقع، این منطقی است که کره شمالی بازگشت سیاستِ آمریکا در قبال کره به یک رویکرد متعارف‌تر، نهادینه‌تر و کمتر شخصی را با بلوف، خطرپذیری و اقدامات تحریک آمیزی پاسخ دهد که ویژگی این کشور در خوشامدگویی به رهبران جدید مانند باراک اوباما، پارک گئون ‌های و دونالد ترامپ بوده است.

در هر صورت، در نهایت به نفع کره شمالی است که از اقدامات تحریک آمیز خودداری کند و مسیر را برای گفت‌وگو با کره جنوبی و آمریکا باز بگذارد. ملاحظاتی در خصوص روند کنونی وجود دارد:

اول، کره شمالی تأکید کرده است که به عنوان یک دولت دارنده تسلیحات هسته‌ایِ دولتی مسئولیت‌پذیر خواهد بود؛ اما یک کشور مطمئن به بازدارندگی هسته‌ای نیازی به تحریکات تهاجمی ندارد. تداوم اقدامات تحریک آمیز کره شمالی مانند از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی نشان خواهد داد که کره نه به توانِ بازدارندگی هسته‌ای خود برای دفاع ملی مناسب اطمینان کامل دارد و نه تمایل دارد از خود خویشتنداری لازم را نشان دهد تا به دیگران درباره مسئولیت‌پذیر بودنش به عنوان یک بازیگر هسته‌ای اطمینان دهد.

دوم، تحریکات کره شمالی رویکرد چین در قبال کره شمالی را به چالش خواهد کشید. چین در حال حاضر پشتیبانی مادی از کره بر مبنای ملاحظات ژئوپلیتیک را به منافع خود در خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ترجیح می‌دهد. آزمایش موشک قاره‌پیما یا آزمایش هسته‌ای نشانگر غیرقابل اطمینان بودن کیم است و در عین حال این فرصت را برای دولت بایدن فراهم می‌کند که حتی حمایت چین را برای تحریم‌های جدی سازمان و تحریم‌های دوجانبه علیه کره به دست آورد.

سوم، اقدامات تحریک آمیز به انزوای جدی‌تر و فشار بیشتر بر کره شمالی در زمانی منجر می‌شود که این کشور گرفتار آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی، ناتوانی در تحقق اهداف اقتصادی برنامه پنج ساله 2016 و شیوع بیماری کرونا است. افزایش فشار بین‌المللی به دلیل تجدید اقدامات تحریک آمیز می‌تواند مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی را تشدید و ظرفیت کیم جونگ اون برای غلبه بر این وضعیت را محدود کند. در این شرایط توان کیم برای آماده کردن یک طناب نجات دیپلماتیک به منظور خنثی کردن آثار انزوای سیاسی و اقتصادی در حالی محدود خواهد شد که او به تلاش‌ها برای برقراری همکاری بین دو کره پشت پا زده و کانال‌های ارتباطی بین دو کره را از بین برده است، در کاخ سفید دوستی که با او مکاتبه کند را نخواهد داشت و وابستگی اقتصادی به چین را افزایش داده است.

کارشناسان می‌گویند که گرایش کره شمالی برای بازگشت به اقدامات تحریک آمیز آن قدر عمیق است که مانند بخشی از دی.اِن.اِی این کشور است. مطمئنا ذهنیت پیش فرضِ کره شمالی این است که نظام بین‌الملل این کشور را محدود نمی‌کند و کره در برابر این نظام پاسخگو نیست. اما اگر کیم در مواجهه با شرایط وخیم داخلی، واقعا بخواهد تصویری از اعتماد به قابلیت‌های هسته‌ای خود را به نمایش درآورد، گزینه زیرکانه این خواهد بود که منتظر موقع مناسب باشد و از دولت بایدن برای برقراری دوباره ارتباطات بحران در سطح عالی‌رتبه با کره شمالی، به عنوان یک دولت هسته‌ای مستحکم، با شروط خودش دعوت کند. اینکه کیم چنین کاری انجام دهد یا خیر، آزمونی روشن برای این امر خواهد بود که آیا تحریک بخشی از طبیعت کیم است یا این که در واقع می‌تواند راهبردی را آغاز کند که چالشی برای دولت بایدن و با صلابت‌تر از اقدامات تحریک آمیز باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *