جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

مشکلات و موانع کلیدی پیش‌روی دولت بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چشم‌انداز فضای سیاسی - اقتصادی پسا انتخابات آمریکا و رویکردهای بایدن در خصوص موضوعاتی چون مهاجرت، تجارت و خاورمیانه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مخالفت‌ها علیه بایدن ادامه خواهد داشت.

هانس کوندنانی در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده چتم هاوس آن را منتشر کرد؛ نوشت: نتیجه انتخابات نشان داد آمریکا از «ترامپیسم» عبور نکرده و جامعه آمریکا عمیقاً دوقطبی شده است. ترامپ همچنان یک شخصیت مهم در حزب جمهوری‌خواه و احتمالاً رهبر این جریان باقی خواهد ماند. برخی مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه نیز از تلاش‌های ترامپ برای اثبات تقلب در انتخابات حمایت کرده‌اند.

با فرض اینکه جو بایدن از 20 ژانویه رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد، سؤال این است که «مقاومت» در برابر دولت او به چه شکل خواهد بود؟ بسیاری از مخالفان محافظه‌کار بایدن جنبش اعتراضی خود را در قالب مقاومت در برابر یک دولت نامشروع تلقی می‌کنند.

با افزایش مبتلایان به ویروس کووید-19، بایدن مجبور است اقداماتی فوری انجام دهد که می‌تواند مخالفت محافظه‌کارانی را در پی داشته باشد که این اقدامات را سرکوب آزادی تفسیر می‌کنند. جدال بین دولت بایدن و دادگاه عالی (تحت سلطه محافظه‌کاران) بر سر مسائلی مانند سقط‌جنین، مراقبت‌های بهداشتی و… نیز تشدید خواهد داشت.

درمجموع، یکسر طیف مخالفان بایدن، جمهوری‌خواهان ارشد در کنگره و طرف دیگر آن، طیف گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در خیابان‌ها هستند.

 

توانایی بایدن برای ارائه سیاست‌های کلیدی ممکن است به چین وابسته باشد.

اگرچه انتخابات 2020 با دشواری انجام شد ولی یک انتخابات سرنوشت‌ساز بود که درنتیجه آن، بایدن با 306 رأی الکترال و 5 میلیون رأی بیشتر نسبت به ترامپ پیروز شد؛ اما نتایج انتخابات نشان می‌دهد آمریکا عمیقاً دوقطبی شده است، زیرا بیش از 71 میلیون آمریکایی به ترامپ رأی دادند. جمهوری‌خواهان همچنین موفق به کسب اکثریت نمایندگان در مجلس سنا شدند.

در این انتخابات برخی آراء کلیدی تقسیم شدند، تعدادی از آمریکایی‌هایی که به بایدن رأی دادند، در انتخابات سنا از نامزدهای جمهوری‌خواه حمایت کردند. درحالی‌که، در انتخابات 2016 در هیچ ایالتی آراء تقسیم نشد و همه 50 ایالت نامزدهای ریاست جمهوری و سناتورها را از یک حزب انتخاب کردند.

پیامدهای این تقسیم‌بندی می‌تواند برای مدیریت سیاسی بایدن بسیار مهم باشد. یکی از نتایج اصلی انتخابات، آشکار شدن وجود شکاف اقتصادی بین رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه و دموکرات بود. همچنان که با ادامه شیوع کرونا ویروس و افزایش نابرابری در آمریکا، دلایل سیاسی، اقتصادی و اخلاقی محکمی وجود دارد تا بایدن برای تحقق اهداف اصلی تلاش بیشتری کند.

یکی از موضوعات اصلی که دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و مردم آمریکا را متحد می‌کند مسئله چین است. تمرکز بر این موضوع می‌تواند به حمایت گسترده دموکرات‌ها و جمهوری خواهان از یک برنامه داخلی کمک کند که در آموزش و تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده و هدف نهایی آن تقویت صنایع خاص باشد.

 

پیشبرد سیاست‌های جدید مهاجرت آسان نخواهد بود

صرف‌نظر از اینکه دولت بایدن می‌خواهد این کار را در اولویت 100 روزه خود قرار دهد یا نه با افزایش فشار مرزها، مهاجرت تبدیل به موضوع اصلی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جنوب ایالات‌متحده به‌طور متوسط تا 8.1 درصد کاهش پیدا کند و در بهترین حالت حدود سه درصد در سال 2021 رشد ‌کند که درنتیجه آن، افراد فقیر جامعه تا 20 میلیون نفر افزایش پیداکرده و به‌تبع آن، جرم و جنایت نیز بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، طغیان‌های اخیر آب و هوایی در منطقه، مانند توفان اتا (Hurricane Eta‎) که باعث جاری شدن سیل گسترده در آمریکای مرکزی شد، هزاران شهروند را آواره کرده است. در حال حاضر شایعات زیادی درباره حضور مهاجران بی‌خانمان در مرزهای ایالات‌متحده به گوش می‌رسد که یک طعمه رسانه‌ای برای ترامپ خواهد بود.

بایدن قول داده است یک گروه ویژه برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های پناهندگی ایجاد کند و برای دیوار مرزی ایجادشده در دوره ترامپ راه‌حلی پیدا کند.

 

خاورمیانه به بایدن اطمینان ندارد

اظهارات بایدن درباره اینکه او سیاست «اول آمریکا» را دنبال نخواهد کرد، نشان‌دهنده بازگشت او به تعاملات چندجانبه و همکاری با متحدان برای مذاکره در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای ایران و حل مسائلی مانند جنگ‌های یمن و سوریه و روند صلح متوقف‌شده اسرائیل – فلسطین است.

اما دستور کار بایدن در خاورمیانه با اولویت‌های‌ داخلی اقتصادی، بهداشتی و تشدید تحولات ژئوپلیتیکی با روسیه و چین محدودشده و اهداف بایدن در خاورمیانه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پیروزی بایدن با استقبال کشورهای خاورمیانه مواجه نشده و احتمالاً روابط اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی با واشنگتن سرد خواهد شد.

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بایدن توافق هسته‌ای ایران خواهد بود. برای موفقیت در این موضوع، گروه بایدن باید راهی برای بازگشت به میز مذاکره با پشتیبانی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات و همچنین مدیریت نگرانی‌های اسرائیل، عربستان و امارات در مورد سیاست‌های منطقه‌ای ایران پیدا کند. در همین حال، آغاز گفتگوها برای پایان دادن به جنگ یمن نیز بسیار حیاتی است؛ اما پیشبرد این فرایند که شامل بازیگران متعدد است به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک قابل‌توجه نیاز داشته و درنتیجه توجه به سایر چالش‌های خاورمیانه را محدود خواهد کرد.

بایدن قول داده است گفتگوها با فلسطینیان را احیا کند؛ اما برای بازگشت به راه‌حل دو دولت که با «معامله قرن» ترامپ ضربه خورد، باید اقدامات دیپلماتیک سریعاً آغاز شود.

 

مسیر بایدن برای بهبود شرایط تجارت جهانی طولانی خواهد بود

بایدن باید رویکرد همکاری‌جویانه در سیاست‌های تجاری را دنبال کند و اولین اقدام او نیز باید نهایی کردن روند انتخاب دبیرکل بعدی سازمان تجارت جهانی باشد.

البته پیشبرد سیاست‌های تجاری به دلیل وجود اختلافات چشمگیر در حزب دموکرات و همچنین میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره با موانعی روبرو خواهد بود؛ بنابراین بسیاری از نگرانی‌های مهم تجاری به‌ویژه در قبال چین همچنان باقی خواهند ماند.

ایالات‌متحده باید طیف وسیعی از مباحث تجاری مانند تنش‌ها بر سر تعیین مالیات بر خدمات دیجیتال اروپا را اصلاح کند. تا زمانی که این چالش‌ها به‌دقت مدیریت نشوند، هرگونه تلاش مشترک برای ایجاد اهرم فشار بیشتر علیه چین بی‌نتیجه خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *