جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از برندگان و بازندگان در قفقاز جنوبی تا ضرورت خاتمه دادن به جنگ سعودی در یمن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برندگان و بازندگان در قفقاز جنوبی، اقدامات مصطفی الکاظمی در عراق، بایدن و اعتبار آمریکا در آسیا، جلوگیری از جنگ داخلی در اتیوپی، ضرورت خاتمه دادن به جنگ سعودی در یمن، ضرورت مجوز بیش از یک نفر برای دستور حمله هسته‌ای آمریکا و قدرت روزافزون چین در تجارت جهانی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

مسئولیت پذیری بعد از جنگ هسته‌ای: چرا از پیش برنامه ریزی نکنیم؟: دولت‌ها و کارشناسانی که دل‌نگران پیروزی (یا دست‌کم شکست نخوردن) در جنگ‌هایی هستند که امکان دارد هسته‌ای شوند، عمدتاً پرسش‌ها درباره مسئولیت‌پذیری پس از حادثه را نادیده می‌گیرند.

فرصت ترکیه برای اقدامات متفاوت در زمینه اقتصاد: ترکیه برداشتن گام‌هایی در مسیر یک سیاست اقتصادی منسجم‌تر را آغاز کرده است اما نتیجه آن در نهایت توسط رجب طیب اردوغان مشخص خواهد شد.

ترامپ برای نتانیاهو خوب بود، بایدن برای اسرائیل بهتر خواهد بود: دولت بایدن که به‌زودی روی کار می‌آید به حفظ و تقویت رابطه اسرائیل و آمریکا کمک خواهد کرد.

 برندگان و بازندگان در قفقاز جنوبی: الکساندر گابوئف، عضو ارشد مرکز کارنگی در مسکو در مصاحبه‌ای درباره مناقشه ناگورنو قره‌باغ صحبت و برندگان و بازندگان آن را معرفی می‌کند.

بروکینگز

مصطفی الکاظمی برای عراق چه کرده است؟: مصطفی الکاظمی بعد از ماه‌ها بی‌ثباتی سیاسی به نخست‌وزیری رسید. اعتراضات ضد دولتی گسترده در عراق باعث کنار رفتن عادل عبدالمهدی شد. روی کار آمدن الکاظمی بعدازآن صورت گرفت که دو نخست‌وزیر منصوب دیگر نتوانستد دولت تشکیل بدهند.

یک دستورکارِ دموکراسی برای دولت بایدن: دولت بایدن زمانی روی کار می‌آید که دموکراسی در سراسر جهان به بوته آزمایش گذاشته‌شده است. از زمانی که کرونا شیوع جهانی خود را آغاز کرد، 80 کشور عقب‌گرد دموکراتیک را تجربه کرده‌اند و دولت‌های استبدادی از این بیماری همه‌گیر برای گسترش قدرت خود استفاده کرده‌اند.

بایدن و اعتبار آمریکا در آسیا: تداوم ثبات و رشد اقتصادی آسیا مستلزم حضور آمریکای قدرتمند و اهل تعامل است که بتواند در برابر خیزش چین تعادل ایجاد کند. رایان هاس می‌نویسد که حالا پرسش اصلی این است که آمریکا چطور می‌تواند برای کمک به ایجاد منطقه‌ای مسالمت‌آمیز و مرفه، قدرت و دیپلماسی آمریکایی را به بهترین شکل اعمال کند.

جلوگیری از جنگ داخلی در اتیوپی: ارائه مولفه‌هایی برای رسیدن به راه حل از طریق مذاکره: دو هفته قبل آمریکایی‌ها و میلیون‌ها نفر از سراسر جهان درحالی‌که رأی‌گیری در پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، جورجیا و کارولینای شمالی در حال انجام بود مقابل تلویزیون نشستند. در همان زمان که جهان مشغول انتخابات آمریکا بود، جنگی در اتیوپی کشوری بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر از مجموع آن ایالت‌ها درگرفت.

ضرورت خاتمه دادن به جنگ یمن: عربستان سعودی در ظاهر جنگی را در یمن برای پیشگیری از دست‌یابی ایران به شبه‌جزیره عربی که مشرف‌به تنگه راهبردی باب المندب است، آغاز کرد. حالا بعد از گذشت شش سال درواقع این جنگ آن موقعیت را برای ایران فراهم کرده و به‌علاوه بدترین فاجعه انسانی جهان را رقم‌زده است. دولت بایدن باید هم به دلایل راهبردی و هم انسانی، خاتمه دادن به این جنگ را یک اولویت سیاسی فوری در نظر بگیرد.

پترسون

چین در تجارت جهانی روز به روز قوی‌تر می‌شود: بعد از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰، اقتصاد چین به‌سرعت جانی تازه گرفت، درحالی‌که باقی کشورهای جهان همچنان گرفتار رکود ناشی از قرنطینه بزرگ در پی شیوع کرونا هستند.

بگین سادات

انتخابات آمریکا: درس‌های مقدماتی برای متحدان آمریکا: به نظر می‌رسد که جو بایدن در ژانویه سال ۲۰۲۱ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به قدرت برسد، متحدان آمریکا باید آثار این رویداد را ارزیابی کنند. با روی کار آمدن او باید انتظار تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای بازنگری شده با ایران و تأکید دوباره بر مسئله اسرائیل و فلسطین ونیز تعامل دوباره آمریکا با سازمان‌های بین‌المللی را داشت.

هوور

یک برنامه اقلیمی بسیار جاه طلبانه برای بایدن: تیم انتقالی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به‌وضوح اعلام کرده است که تغییرات اقلیمی برای دولت او یک اولویت سیاسی مهم خواهد بود.

فارین پالسی این فوکوس

انتخابات آمریکا و مسئولیت کنگره : حتی کنگره‌ای که به آخر کارش رسیده است نیز باید به یاد داشته باشد که همچنان اقداماتش پیامدهایی جهانی به همراه خواهد داشت.

اگر بایدن به دنبال بازگرداندن دیپلماسی است باید به دنبال این انتصاب‌ها باشد: هیچ‌کس انتظار ندارد که بایدن از ضد امپریالیست‌ها برای تیم سیاست خارجی خود استفاده کند اما چند دیپلمات دوره ریاست جمهوری باراک اوباما گزینه‌های مناسبی برای او خواهند بود.

دیفنس وان

دستور حمله هسته‌ای باید با مجوز بیش از یک نفر صورت گیرد: باید برای وقتی‌که نیاز به صدور دستور حمله هسته‌ای پیش می‌آید، به مجوز شخص دومی به‌غیراز رئیس‌جمهور آمریکا نیاز باشد. دونالد ترامپ ثابت کرد که فردی دمدمی، نامنظم، انتقام‌جو و مستعد طغیان‌های عصبی است. پس‌ازآن که شمارش آرای انتخاباتی، انتخاب مجدد ترامپ را دور از تصور ساخت، خلق‌وخوی بد او جان گرفت. آن زمان و هنوز هم ترامپ تنها مجوز صدور دستور پرتاب تسلیحات هسته‌ای آمریکا را داشت، همان‌طور که در ماه اکتبر وقتی‌که داروهای دریافتی او برای کرونا عوارضی جانبی ازجمله شیدایی، سرخوشی و حس آسیب‌پذیری را به همراه داشت، نیز همچنان از چنین اختیاری برخوردار بود.

آیا ما می‌خواهیم ترامپ، یا هر رئیس‌جمهور دیگری، به‌تنهایی مهم‌ترین تصمیمی را اتخاذ کند که یک رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون گرفته است؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *