جدیدترین مطالب

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

Loading

أحدث المقالات

روایت جدید روزنامه اسرائیلی معاریو از عملیات ایران: موشک‌ها به سه پایگاه اسرائیل اصابت کرد/ درصد رهگیری ۸۴ درصد بوده نه ۹۹ درصد مورد ادعای ارتش اسرائیل

روزنامه معاریو اعلام کرد: «نرخ رهگیری موشک‌ها و پهپادهای تهاجمی ایران به اسرائیل ۸۴ درصد بوده و نه ۹۹ درصدی که ارتش ادعا کرده است همچنین به احتمال زیاد، موشک‌ها به راکتور هسته‌ای دیمونا و پایگاه‌های نواتیم و روامون اصابت کرده است.»

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

تحلیلگر عرب: نتانیاهو برای حمله به ایران به آمریکا نیاز دارد/ موضع واشنگتن محتاطانه و پایگاه های آن در تیررس ایران است

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی عرب گفت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل برای حمله به ایران از نظر لجستیکی به آمریکا نیاز دارد اما این کشور درا…

حزب‌الله: عملیات «وعده صادق» منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

یکی از مسئولان حزب‌الله با اشاره به اینکه عملیات «وعده صادق» ایران مایه افتخار و شادی مردم فلسطین و همه آزادگان و مقاومت است تاکید کرد این عملیات معادلات جدیدی را تثبیت کرد و مرحله بعد از آن در منطقه مانند مرحله قبل از این عملیات نخواهد یود.

اربعین پدیده فراملی و فرا دینی است/ معرفی ابعاد زیباشناختی اربعین + فیلم

کربلا- ایرنا- رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گفت: اربعین پدیده‌ای فراملی، فرامذهبی و فرا دینی است و برای جهانی شدن آن به عنوان یک حرکت الهی، نیازمند وحدت نخبگان، تبیین صحیح، و گفتمان‌سازی است. 

Loading

تنش ترکیه با غرب؛ فراتر از دریای اژه

شورای راهبردی آنلاین - رصد: اقدامات تحریک‌آمیز نظامی ترکیه در شرق مدیترانه پتانسیل تشدید اتحاد سیاسی میان یونان و همپیمانان غربی‌اش و همچنین پیش راندن اتحادیه اروپا از تهدید به تحریم واقعی ترکیه را تقویت کرده است.

بوراک بیکدیل در تحلیلی که اندیشکده آمریکایی میدل ایست فروم منتشر کرد، نوشت: رجب طیب اردوغان دلایل ایدئولوژیک، دیپلماتیک و پراگماتیک برای تشدید این بحران دارد. ایدئولوژی او ذاتاً ضد غربی است. او تلاش می‌کند تا سطح تنش تا حدی بالا بماند که بتواند وجهه‌ای قهرمانانه از خود برای هواداران حزب‌اش از منظر اسلام‌گرایی و ملی‌گرایی ایجاد کند.

اما این تنش‌ها آن هم در دوره‌ای که اقتصاد ترکیه با دشواری‌های متعددی مواجه است، به حدی تشدید نخواهد شد که موجب وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور شود.

از منظر پراگماتیک، اردوغان می‌داند هرگونه مواجهه با بیگانگان موجب افزایش نرخ تایید او و سیاست‌هایش در سیاست داخلی خواهد شد.

آنکارا گزینه‌های بیشتری دارد که بتواند از طریق آن با یونان دشمنی کند که از آن جمله می‌توان به تجهیز تسلیحاتی تنگه‌های ترکیه اشاره کرد.

کنوانسیون ۱۹۳۶ مونرو در خصوص رژیم تنگه‌های ترکیه، بسپوروس را به عنوان خط دریانوردی بین‌المللی به رسمیت شناخته است و به ترکیه حق داده تا عبور کشتی‌هایی غیر از کشورهای دریای سیاه را محدود سازد.

حدود سه میلیون بشکه نفت خام و ۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی هر سال از این تنگه عبور می‌کند و این آمار در آینده نزدیک احتمالاً افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۴۰ هزار شناور از این آبراه عبور کرد و حدود ۶۵۰ میلیون تن بار را جابجا کرد. این سطح از تردد تأکید دوباره‌ای بر آن است که تنگه‌های ترکیه یکی از مهم‌ترین کریدورهای دریایی تجاری در جهان محسوب می‌شوند.

در سال ۲۰۱۹ کشتی‌های تحت تملک یونان حدود ۲۱ درصد از ظرفیت ناوگان تجاری جهانی و 53 درصد کشتی‌های تجاری اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دادند؛ به‌طوریکه ۴۹۳۶ کشتی یونانی بیش از 1000 تن بار خالص و مجموعاً 389.7 میلیون تن ظرفیت بار را داشتند. کشتی‌های یونان 32 درصد مجموع ظرفیت حمل کالای خشک و ۱۵ درصد مجموع ظرفیت حمل محصولات شیمیایی و پتروشیمی را در اختیار دارند.

در سال ۲۰۱۸ درآمد حاصل از کشتیرانی برای اقتصاد یونان 16.6 میلیارد یورو بود. این آمار، مالکان کشتی‌های یونان را به بزرگ‌ترین ملت برخوردار از کشتی در سطح جهان تبدیل کرده است. بنابراین اگر ترکیه تردد کشتی‌های یونانی را در تنگه‌های ترکیه محدود سازد، ضربه جدی به اقتصاد یونان وارد خواهد شد.

به نظر می‌رسد ترکیه تلاش خواهد کرد سطح بهینه تنش را در حوزه دریای اژه حفظ کند، به‌طوری که این تنش به اندازه کافی داغ بماند تا مردم ترکیه پشتیبان رهبر خود بمانند، اما در همین حال اوضاع به حدی متنشج نشود که موجبات مقابله به مثل سنگین غرب را فراهم آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *