جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

Loading

چالش‌های بایدن در سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در عرصه جهانی با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود که از تنش‌ هسته‌ای با کره شمالی تا هماهنگی پاسخ به بیماری همه‌گیر کرونا را شامل می‌شود.

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار تحلیلی در وب‌سایتش به سیاست خارجی جو بایدن پرداخت که در زیر به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود:

 

چین

بایدن خیزش چین را یک چالش جدی می‌داند، از اقدامات تجاری چین و سوابق این کشور در عرصه حقوق بشر انتقاد کرده و هشدار داده که ممکن است چین در فن‌آوری‌های جدید از آمریکا سبقت بگیرد. او می‌گوید که با متحدان برای تحت‌فشار گذاشتن پکن همکاری نزدیک‌تری خواهد داشت.

بایدن از فاز اول توافق تجاری ترامپ با چین انتقاد کرده و پکن را «برنده بزرگ» آن دانسته است و از پاسخ ترامپ در خصوص اقدامات چین در هنگ‌کنگ و بازداشت گسترده مسلمانان در سین کیانگ انتقاد کرده است.

 

مبارزه با تروریسم

بایدن از حامیان یک راهبرد است که آن را «مبارزه تجمیعی با تروریسم» می‌نامند. این رویکرد بر مبارزه با شبکه‌های تروریستی در کشورهای خارجی با استفاده از گروه‌های کوچکی از نیروهای ویژه آمریکایی و حملات هوایی تهاجمی به‌جای استقرار گسترده سربازان تأکید دارد.

بایدن با دستور اجرایی ترامپ در خصوص ممنوعیت مسافران از هفت‌کشور مسلمان به آمریکا مخالف است.

 

دیپلماسی و کمک خارجی

بایدن تأکید دارد که آمریکا نمی‌تواند بدون روابط نزدیک با متحدان و همکاری با مؤسسات و نهادهای بین‌المللی با چالش‌های جدیدی که با آن روبه‌روست، برخورد کند و مخالف خروج ترامپ از معاهدات و تحقیر اتحادها توسط اوست. او می‌گوید که دیپلماسی را به ابزار اصلی سیاست خارجی آمریکا تبدیل و وزارت امور خارجه را بازسازی خواهد کرد.

جو بایدن وعده داده است که دوباره به اتحادها متعهد و به توافقات وارد خواهد شد؛ ازجمله از ناتو حمایت خواهد کرد، به توافق هسته‌ای ایران و توافق اقلیمی پاریس خواهد پیوست، اتحادها با استرالیا، اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی را تقویت خواهد کرد.

او بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی آمریکا را «سرمایه‌گذاری‌ها در امنیت و رفاه جمعی که با شراکت با متحدان آمریکا ایجاد شده است» می‌داند.

 

خاورمیانه

بایدن در کسوت سناتور و معاون رئیس‌جمهور در شکل دادن به دیپلماسی آمریکا و سیاست نظامی در سراسر خاورمیانه شرکت داشت. او در طول فعالیت حرفه‌ای سیاسی خود حامی جدی اسرائیل بوده است و خود را یک صهیونیست می‌نامد اما درعین‌حال وعده می‌دهد که فشار مستمری را بر اسرائیل برای حل مناقشات اعمال خواهد کرد. او از راه‌حل دو دولت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند و می‌گوید که اسرائیل باید به فعالیت شهرک‌سازی در اراضی اشغالی پایان دهد و به غزه کمک بیشتری کند.

بایدن استدلال می‌کند که خروج از توافق هسته‌ای با ایران نتوانسته مانع پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران شود و وعده داده است که به این توافق درصورتی‌که ایران به تعهداتش بازگردد، بازخواهد گشت. او اگرچه ترور سردار قاسم سلیمانی را عادلانه دانسته اما از تصمیم ترامپ برای ترور انتقاد کرده و آن را تنشی شدید بدون داشتن هرگونه برنامه برای پیامدهای احتمالی آن دانسته است. او می‌گوید که ترامپ بدون مجوز کنگره اجازه حمله به ایران را ندارد. بایدن خروج سربازان آمریکایی از شمال سوریه را محکوم کرده است. او می‌گوید که ترکیه باید بهای سنگینی را برای اقدامات نظامی در مناطق کردنشین سوریه بپردازد و در خصوص نگهداری تسلیحات هسته‌ای آمریکا در ترکیه ابراز نگرانی کرده است. بایدن سوریه را یکی از بزرگ‌ترین معماهای پیچیده آمریکا می‌داند. او درزمینهٔ سیاست آمریکا در عراق مشارکت عمیقی داشته است و از حمله جورج بوش به عراق در سال ۲۰۰۳ حمایت کرد اما حالا آن را یک اشتباه می‌خواند.

بایدن گفته است که ارزیابی مجدد حمایت آمریکا از عربستان را بعد از قتل جمال خاشقچی، جنگ عربستان در یمن و نقض حقوق بشر در داخل خواستار است.

اگرچه دولت اوباما از جنگ سعودی در یمن حمایت کرد، بایدن می‌گوید که واشنگتن باید مشارکت در این «مناقشه بدون برنده» را پایان دهد و نیز می‌گوید فروش سلاح به عربستان را متوقف خواهد کرد و با ریاض به‌عنوان «مطرود» در عرصه جهانی برخورد خواهد کرد. او از منتقدان عربستان بوده است و در سال ۲۰۱۴ از عربستان و متحدان سنی این کشور به دلیل قرار دادن منابع در اختیار داعش انتقاد کرد.

 

روسیه

بایدن هشدار می‌دهد که روسیه تحت ریاست ولادیمیر پوتین با تلاش برای تضعیف ناتو، ایجاد اختلاف در اتحادیه اروپا و تضعیف نظام الکترال آمریکا به مبانی دموکراسی غربی حمله می‌کند. او هشدار می‌دهد که روسیه از مؤسسات مالی غربی برای شستن میلیاردها دلار پول استفاده می‌کند. بایدن خواستار تحقیقاتی مستقل در خصوص تهاجم روسیه به دموکراسی آمریکا در راستای کمیسیون ۱۱ سپتامبر است تا بررسی شود که چطور می‌توان از تلاش‌های روسیه برای ایجاد اختلال جلوگیری کرد. او می‌گوید آمریکا و متحدان اروپایی‌اش باید زیرساخت‌های سایبری خود را تقویت کنند، مفرهای پولی خارجی را ببندند، شفافیت در پلتفرم‌های آنلاین را افزایش دهند و در خصوص اقدامات اطلاعاتی و اجرای قانون هماهنگ‌تر عمل کنند. آن‌ها باید در ناتو نیز بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. او گفته است که کمک نظامی آمریکا به اوکراین را افزایش خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که روسیه بهای سنگینی برای مداخله‌اش می‌پردازد.

بایدن با حمایت ترامپ از پذیرش دوباره روسیه در گروه ۷ مخالفت کرده است. او برخلاف بی‌اعتمادی در خصوص اهداف سیاسی روسیه می‌گوید که واشنگتن باید ترتیبات جدید کنترل تسلیحاتی را با مسکو دنبال کند و این کار را با تمدید پیمان استارت نو آغاز کند.

 

 کره شمالی

بایدن از دیپلماسی در قبال پیونگ‌یانگ حمایت می‌کند اما می‌گوید که گفتگوهای ترامپ و کیم جونگ اون ناموفق بود و فقط به مشروعیت بخشیدن به یک دیکتاتور خدمت کرد. او می‌گوید ادامه مذاکرات به برداشتن گام‌های ملموس در جهت برچیدن برنامه هسته‌ای کره شمالی بستگی خواهد داشت و دیپلماسی شخصی مستقیم با کیم را ادامه نخواهد داد.

 

امنیت سایبری و سیاست دیجیتال

بایدن می‌گوید که تهدیدات سایبری چالشی رو به رشد برای امنیت ملی، یکپارچگی انتخابات و سلامت دموکراسی آمریکا است. به عقیده او دولت باید شرکت‌های فناوری را تحت‌فشار بگذارد تا عملکردشان در خصوص حریم خصوصی، نظارت و نفرت پراکنی را اصلاح کنند.

 

دفاع

بایدن از برخی مداخلات نظامی آمریکا در خارج حمایت کرده و با برخی مخالف بوده است. او می‌گوید که فقط برای دفاع از منافع حیاتی و زمانی که هدف روشن و قابل‌دسترسی باشد، می‌توان به‌زور متوسل شد. بایدن وعده داده است به «جنگ‌های ابدی» در افغانستان و خاورمیانه پایان دهد. او با اقدامات یک‌جانبه گرایانه مخالف است و بر اهمیت دیپلماسی و همکاری با اتحادها و نهادهای جهانی تأکید می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *