جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

Loading

روسیه – آلمان: بحران اعتماد سیاسی، عاملی در روابط نامتقارن

شورای راهبردی آنلاین- رصد: آلمان و روسیه در سال ۲۰۲۰ چندین سالگرد مهم را در روابط دوجانبه با یکدیگر جشن گرفتند و وقایعی را گرامی داشتند که برای ایجاد بنیان همکاری کنونی دو کشور اهمیت زیادی داشتند: شصت و پنجمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک میان جمهوری فدرال آلمان و اتحادیه جماهیر شوروی، پنجاهمین سالروز پیمان مسکو، سی‌امین سالگرد اتحاد مجدد دو آلمان و امضای توافقات بنیادین مربوط به آن و غیره. در این سالگردها در سال جاری روابط دوجانبه روسیه و آلمان با آزمون‌هایی بزرگ روبروست.

ولادیسلاو ولوف در یادداشتی که اندیشکده شورای امور بین‌الملل روسیه منتشر کرد، نوشت: در ۲۷ ماه مه سال جاری صدراعظم آلمان در بنیاد کنراد آدناور در برلین یک سخنرانی ارائه کرد که بخش عمده آن بر روسیه متمرکز بود. صدراعظم ضمن تأکید بر اهمیت روابط دوجانبه به مخاطبانش یادآوری کرد که از ابتدا، در قبال گفت‌وگوی دوجانبه و اهمیت احترام به ارزش‌ها و به رسمیت شناختن قواعد بین‌المللی که ازنظر او روسیه بارها آن را «نقض» کرده، یک رویکرد سازنده انتقادی داشته است. برلین متعاقباً نیز در خصوص نقض این قواعد توسط مسکو صحبت کرد. آلمان درعین‌حال در چارچوب رویکرد ارزش محور خود، فرصت‌ها را به‌عنوان محرکی جدید در توسعه روابط دوجانبه ازجمله در حوزه‌هایی مانند حفاظت از اقلیم و مراقبت‌های بهداشتی جهانی می‌بیند.

حادثه بیستم اوت در رابطه با الکسی ناوالنی سنگ محکی برای بررسی سطح دقیق احساسات ضد روسی در برخی بخش‌های جامعه سیاسی آلمان بود. مسکو در تلاش‌هایش برای تبدیل درخواست‌ها و اتهامات بی‌اساس و تند به مذاکرات سازنده موفق نبود. برلین شاهد نقض آشکار ارزش‌ها و قواعدی حقوقی خود بود. درعین‌حال ولادیمیر پوتین در پیام خود به آنگلا مرکل و فرانک والتر اشتاین مایر در سی‌امین سالروز اتحاد دو آلمان بر تعهد روسیه به گفت‌وگو و تعامل متقابل با شرکای آلمانی در خصوص مسائل مهم دستور کار دوجانبه و بین‌المللی تأکید کرد.

در هفدهم اکتبر، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا تحریم‌های مناسبی را برای پاسخ بروکسل به اقدامات غیرقابل‌پذیرش روسیه تصویب کرده است و درعین‌حال اذعان کرد که هیچ‌کس به قطع گفت‌وگو با روسیه تمایلی ندارد زیرا این گفتگو برای حل مناقشات ازجمله مناقشات در لیبی، اوکراین، ناگورنو قره‌باغ و دیگر مناطق موردنیاز است.

حالا در نوامبر ۲۰۲۰ روابط میان روسیه، آلمان و اتحادیه اروپا همچنان بر اصل «تعامل گزینشی» مبتنی است، شرکت‌کنندگان اروپایی رویکرد راهبردی تعریف‌شده و واضحی برای توسعه این روابط ندارند. آلمان ظاهراً چارچوبی مفهومی برای کار کردن در این حوزه ندارد و در ریاستش بر شورای اتحادیه اروپا فرصت خود را برای پیشبرد مذاکرات درباره محتوای تعامل آینده که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد، کنار گذاشت.

مسکو و برلین به تماس‌های کاری در خصوص موضوعات سیاسی ادامه خواهند داد؛ اگرچه این تماس‌ها با بحران عمیق اعتماد و سطح پایینی از درک در خصوص مجموعه‌ای از مسائل جنجالی (حملات سایبری، الکسی ناوالنی، زلیم خان خانگوشویلی) همراه خواهد بود. بااین‌حال آن شرایط تأثیر قابل‌توجهی بر «فرمت نرماندی» یا همکاری در خصوص مسائل مربوط به سوریه، لیبی، ایران و دیگر مسائل نخواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *