جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

Loading

أحدث المقالات

مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟

مهندسی معکوس ابزاری قدرتمند در زمینه جنگ و درگیری است، زیرا می‌توان از آن برای تحلیل و درک فناوری‌های پیچیده دشمن و استراتژی‌های آن استفاده کرد.

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

در پی توطئه جدیدی که اشغالگران صهیونیست علیه مسجدالاقصی طراحی کرده‌اند، شورای اوقاف و مقدسات اسلامی در قدس اشغالی نسبت به تغییر وضعیت مسجدالاقصی هشدار داده و بر هویت اسلامی و غیرقابل تقسیم بودن این مکان مقدس تاکید کرد.

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده، نشست شورای امنیت فرصتی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

Loading

برندگان و بازندگان بزرگ شکست ترامپ در خاورمیانه

شورای راهبردی آنلاین - رصد: رئیس‌جمهور آمریکا که به پایان دوره خود نزدیک می‌شود با رفتار دمدمی‌مزاج و علاقه شدیدش به دیکتاتور‌ها موجب شده است تا منطقه خاورمیانه در وضعیت بدتری نسبت به زمانی که او بر سر کار آمد، قرار گیرد.

پایگاه اینترنتی آمریکایی میدل ایست‌آی در تحلیلی نوشت: بعید به نظر می‌رسد انتقال قدرت در آمریکا به‌سادگی انجام گیرد؛ آن‌هم درحالی‌که مجلس نمایندگان در کنترل دموکرات‌ها خواهد بود و احتمالاً جمهوری‌خواهان در سنا دست برتر را خواهند داشت.

دولت بعدی آمریکا ممکن است فضای چندانی برای مانور نداشته باشد. ترامپ و ترامپیسم شکست ننگ‌آور و مفتضحانه‌ای را که بسیاری از لیبرال‌ها به آن امید بسته بودند، متحمل نشده است. هم ترامپ و هم ایدئولوژی او در آمریکا پابرجا خواهد ماند و اختلاف عمیقی که در داخل آمریکا ایجادشده، بر عملکرد خارجی این کشور تأثیرگذار خواهد بود.

سیاست خارجی اتخاذشده از سوی کاخ سفید در چهار سال گذشته به‌راحتی برگشت‌پذیر نیست.

ازجمله این مواضع و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواضع آمریکا در قبال عربستان سعودی و اسرائیل اشاره کرد. این دو هم‌پیمان آمریکا در مقایسه با دیگر دولت‌ها، در دوران ترامپ بیشترین حمایت دیپلماتیک و سیاسی را از کاخ سفید دریافت کردند. علاوه بر این حمایت‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا روابط شخصی‌اش را با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان تعمیق کرد؛ این در حالی بود که ولیعهد سعودی به‌صورت مستقیم در شماری از موارد نقض حقوق بشر ازجمله قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی نقش داشت.

قابل‌توجه آنکه دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود علاقه‌مند بود که مترسک یا مهره دست‌نشانده یک سلسله از مشاوران سیاست خارجی باشد که دیدگاه‌هایشان پیش‌ازاین به‌صورت افراطی با استانداردهای واشنگتن تناقض داشت. ترامپ به‌مرورزمان این مشاوران را کنار گذاشت و آن‌ها پس از ترک کاخ سفید دراین‌باره کتاب نوشتند که چگونه یک فرد احمق رئیس‌شان بوده است. آن‌ها در این روند تلاش کردند شهرت خود را از ننگ ترامپ پاک کنند.

خصومت با ایران در حمایت از اسرائیل، علاقه گزینشی به دموکراسی‌ها و اشتیاق به حاکمان مستبد از ویژگی‌های همیشگی سیاست خارجی آمریکا بوده است، اما این روند در زمان ریاست جمهوری ترامپ، شکل جدی‌تری به خود گرفت و قربانیان آن یعنی فلسطینی‌ها، چپ‌گرایان، دموکراسی خواهان و مسلمانان در وضعیتی بسیار بدتر از چهار سال قبل قرارگرفته‌اند. باید گفت خاورمیانه اکنون در بدترین وضعیت خود به سر می‌برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *