جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

رویکرد متفاوت بایدن به امارات و بحرین

شورای راهبردی آنلاین - رصد: تمرکز جو بایدن بر خاورمیانه متفاوت از سلف خود خواهد بود.

جاناتان فرزیگر در تحلیلی که فارن پالیسی منتشر کرد، نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده دستاورد سیاست خارجی خلف خود را که توافق‌نامه عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین است، به ارث خواهد برد.

این توافقنامه که بدون سروصدا موردحمایت عربستان سعودی قرارگرفته است، مطلوب آمریکا و اسرائیل است. گرچه این توافقنامه حاوی محدودیت‌هایی برای کشورهای خلیج‌فارس است، اما ممکن است با پذیرش نه‌چندان گرم دولت بایدن در سال آینده میلادی مواجه شود.

دولت بایدن ممکن است که جای وسوسه فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات که مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل را هموار کرد، به موضوعات ناخوشایندتری از نگاه این کشورها، همچون پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای با ایران، سابقه حقوق بشر در منطقه و قتل جمال خاشقچی توسط عوامل سعودی بپردازد.

بایدن گرچه در ماه اوت به‌عنوان نامزد انتخابات از توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت کرده است، اما گفته که روابط آمریکا و سعودی نیازمند بازنگری مجدد است؛ امری که ممکن است بزرگ‌ترین و ثروتمندترین کشور حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را از پیوستن به ترتیبات جدید دیپلماتیک با اسرائیل بازدارد.

محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی از این روند شگفت‌زده نشده است، او روز شنبه به بایدن پیروزی‌اش را تبریک گفت. محمد بن زائد از همان ابتدا مراقب شرط‌بندی خود بود، به‌طوری‌که تصدیق کرده بود ترامپ ممکن است رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای باشد. او بایدن را از زمان معاونت در دولت اوباما می‌شناسد. ولیعهد ابوظبی زیرکی به خرج داد و در مراسم امضای توافق با اسرائیل در ماه سپتامبر در کاخ سفید حضور پیدا نکرد، بلکه وزیر امور خارجه خود را به این نشست اعزام کرد تا پس از توافقنامه‌ای که احتمال می‌داد با محکومیت شدید فلسطینی‌ها مواجه شود، با بنیامین نتانیاهو دست دهد.

امارات و بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هستند، جای پای محکمی در واشنگتن دارند و به مدت چند دهه با دشواری توانسته‌اند روابط سازنده‌ای را با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کاخ سفید برقرار سازند.

درحالی‌که روابط با اسرائیل ممکن است با همان شدتی که ترامپ تلاش داشت با فروش اف-۳۵‌ها پیگیری کند، پیش نرود، اما دولت‌های خلیج (فارس) دستور کارهایی فراتر از خرید جت‌های جنگنده دارند و فرصت را برای گرم کردن روابط با دولت بایدن پس‌ازاین دوره گذار از دست نخواهند داد.

در همین حال روند عادی‌سازی روابط آن‌ها با اسرائیل در حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، سفر و گردشگری ادامه خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *