جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از احتمال خشونت در انتخابات آمریکا تا عوامل تعیین‌کننده سیاست خارجی روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: افکار عمومی آمریکا و اسرائیل در قرن ۲۱، عصر تغییر در زنجیره‌های تأمین جهان، دلایل بالا بودن احتمال بروز خشونت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برنامه پرهزینه اردوغان برای بازگشت شکوه و جلال به ترکیه، تغییرات اقلیمی و نقش ژئوپلیتیک جدید اروپا، انتظارات اروپا در صورت پیروزی بایدن، علل ناقص بودن برنامه مهاجرت و پناه‌جویی اتحادیه اروپا و عوامل داخلی تعیین‌کننده سیاست خارجی روسیه ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

مرکز بگین سادات

افکار عمومی آمریکا و اسرائیل در قرن ۲۱: افکار عمومی حمایتگر عامل مهمی در شکل‌گیری و توسعه رابطه خاص آمریکا-اسرائیل بوده است. این گزارش گرایش‌های بلندمدت در رویکردهای آمریکا در قبال اسرائیل از سال ۲۰۰۰ تاکنون را بررسی و تحلیل می‌کند.

عصر تغییر در زنجیره‌های تامین جهان: امروز دنیا بیش‌ازپیش به مکانی ناپایدار تبدیل شده است. این امر را می‌توان در نحوه تغییر زنجیره تأمین جهانی مشاهده کرد. تعداد رو به افزایشی از کشورها در حال بررسی تغییر وابستگی اقتصادی خود به چین و رفتن به سمت منطقه هندواقیانوسیه هستند. این روند با افزایش اختلافات میان غرب و چین رو به افزایش است.

 

بروکینگز

چرا خطر خشونت در انتخابات بسیار بالا است: درحالی‌که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شود، به نظر می‌رسد خطر بروز خشونت رو به افزایش است. لفاظی‌های آتشین، قطبی‌سازی سیاسی، نگرانی‌های مربوط به کووید-19، بسیج و ضد بسیج در رابطه با اعتراضات مربوط به سیاه‌پوستان و دیگر نگرانی‌ها، همگی خطراتی را در خصوص امنیت انتخابات و ایمنی عمومی مطرح می‌کنند.

آلمان باید برای دفاع از اروپا برخیزد: مهم نیست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ سوم نوامبر چه اتفاقی رخ بدهد، درهرصورت آلمان باید در خصوص دفاع اقدامات بیشتری انجام دهد تا به لنگر امنیتی اروپا تبدیل شود.

 

میدل ایست فوروم

برنامه پر هزینه اردوغان برای باشکوه ساختن دوباره ترکیه: ترکیه باوجود چرب‌زبانی‌های آتشین اردوغان، در حال حاضر رکود اقتصادی شدیدی را تجربه می‌کند.

ناگورنو قره‌باغ: ارزیابی کارهای اشتباه و درست: درحالی‌که پایان مناقشه نظامی آذربایجان و ارمنستان بر سر ناگورنو قره‌باغ به‌هیچ‌وجه نزدیک به نظر نمی‌رسد، یک عضو پارلمان روسیه سطح خطرات را تا اندازه قابل‌توجهی بالابرده است.

 

کارنگی

مصالحه‌‌ای برای ارمنستان و آذربایجان در دیدرس وجود ندارد: ناگورنو قره‌باغ همچنان یکی از فجیع‌ترین و پایدارترین منازعات در اروپا محسوب می‌شود. تا زمانی که ارمنستان و آذربایجان به این نتیجه نرسند که حل این مناقشه بیشتر به نفع آن‌هاست تا این‌که به‌زور متوسل شوند یا به دیگران برای حل این مشکل اجازه بدهند، این مسئله حل‌نشده باقی خواهد ماند.

تغییرات اقلیمی و نقش ژئوپلیتیک جدید اروپا: رقابت میان چین و آمریکا بر سر تغییرات اقلیمی فرصتی منحصربه‌فرد را برای اتحادیه اروپا فراهم آورده تا به یک بازیگر راهبردی جهانی در خصوص این مسئله تبدیل شود.

فرصتی در آفریقای شمالی: اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در آمریکا پیروز شود، مغرب می‌تواند مکانی مناسب برای تعامل بیشتر باشد.

انتظارات اروپا در صورت پیروزی بایدن چیست؟: مسئله واقعی که امروز رویاروی رهبران اروپایی قرار دارد این نیست که چطور می‌توان روابط ترانس آتلانتیک را به‌روزهای پیش از به قدرت رسیدن ترامپ بازگرداند بلکه این پرسش مطرح است که چطور باید چشم‌انداز جدیدی را برای آینده ترسیم کرد.

 

موسسه پترسون

فاز اول توافق تجاری ترامپ با چین و انتخابات آمریکا: دونالد ترامپ در مرحله اول توافق تجاری با چین در ژانویه ۲۰۲۰، ادعا کرد که در جنگ تجاری خود با چین موفق شده است.

 

اندیشکده رند

تعامل با کره‌شمالی، رویکرد پورتفولیو محور در قبال دیپلماسی: در پی شکست تلاش‌های آمریکا برای تعامل با کره شمالی در مذاکرات خلع سلاح، نویسنده این گزارش رویکردی را برای مذاکرات پیشنهاد و بررسی کرده است که روش پرتفوی نام دارد؛ این روش دلایل شکست‌های گذشته را در تلاش برای ایجاد برنامه اقدامی که در تمامی جنبه‌ها موفقیت‌آمیز ظاهر شود، بررسی می‌کند.

 

چتم هاوس

چرا برنامه مهاجرت و پناهجویی اتحادیه اروپا ناقص است: بعد از آتش‌سوزی فاجعه‌بار اردوگاه پناه‌جویان در یونان، کمیسیون اروپایی پیشنهاد‌های جدیدی را برای پرداختن به مسئله مهاجرت اعلام کرد؛ اما در آن سه نقص عمده وجود دارد.

 

بلفر

عوامل داخلی تعیین کننده سیاست خارجی روسیه: چرا روابط روسیه با غرب از همکاری در چند دهه گذشته به‌سوی دوره جدیدی از رویارویی در حال حاضر تغییر جهت داده است؟ برای درک کامل سیاست خارجی روسیه باید افراد، ایده‌ها و نهادها را به تحلیل دراین‌باره افزود. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *