جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

افراطیون راست‌گرا تهدیدی در حال ظهور برای انتخابات آمریکا

شورای راهبردی آنلاین رصد: درصورتیکه دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌رو با شکست مواجه شود؛ گروه‌های راستگرای به شدت مسلح در آمریکا آماده شورش علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند، و این خطری فوق‌العاده برای دموکراسی آمریکا محسوب میشود.

بروس هافمن، کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون که به مدت چندین دهه در خصوص تروریسم و شورش پژوهش و مطالعه کرده است، طی پرسش و پاسخی که وب‌سایت این اندیشکده منتشر کرد، به تبیین خطر رو به افزایش افراطیون راست‌گرا برای انتخابات و دموکراسی آمریکا پرداخت:

تهدید نیروهای افراط‌گرا به مختل کردن انتخابات آمریکا و کلید زدن ناآرامی‌ها در پی برگزاری آن تا چه اندازه واقعی است؟ 

این تهدید بسیار واقعی است. برگزاری و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری، درزمانی که جامعه آمریکا به لحاظ سیاسی به‌شدت قطبی‌سازی شده، باعث بروز نگرانی‌هایی شده و دونالد ترامپ برای کاهش این نگرانی‌ها هیچ کاری انجام نداده است. او در بهار گذشته، حتی پیش از آغاز رأی‌گیری‌ها، سلامت انتخابات را زیر سؤال برد. ترامپ ماه گذشته نیز در نوادا اعلام کرد که دموکرات‌ها برای تقلب در این انتخابات تلاش می‌کنند، زیرا این تنها راهی است که با توسل به آن می‌توانند در انتخابات پیروز شوند؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که برخی از حامیان متعصب ترامپ در جنبش‌هایی که ذهنیتی توطئه پرداز دارند، وعده داده‌اند که در صورت شکست در انتخابات به خشونت متوسل خواهند شد.

 

کدام گروه جدی‌ترین تهدید محسوب می‌شود؟

مشکل اینجاست که درباره یک جنبش یکدست یا حتی منسجم حرف نمی‌زنیم، بلکه از ده‌ها گروه، کانون، تعاونی و دیگر نهادهای ملی، ایالتی و محلی با درجاتی مختلف از سازمان‌دهی و انسجام صحبت می‌کنیم. بسیاری از آن‌ها به‌شدت مسلح هستند و طیفی از دیدگاه‌های طرفدار برتری سفیدپوستان، حامی اصلاحیه دوم و آنارشیستی رادارند. طبق یکی از برآوردها، حدود ۳۰۰ گروه مختلف شبه‌نظامی با حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار عضو کاملاً مسلح و اغلب آموزش‌دیده نظامی در هر ایالت آمریکا فعال هستند.

درخواست‌های آشکار برای انقلاب و شورش، مسئله‌ای نگران‌کننده‌تر محسوب می‌شود. این گروه‌های افراطی در حال برنامه‌ریزی و منتظر چیزی هستند که آن را ضیافت بزرگ می‌نامند که یک جنگ داخلی جدید در آمریکا خواهد بود. بین ماه‌های فوریه و آوریل سال جاری تعداد صفحات فیس‌بوک و گروه‌هایی که حامی شورش هستند ۶۰ درصد افزایش داشت. پیش از آنکه فیس‌بوک این صفحات را ممنوع کند تعداد این گروه‌ها به ۱۲۵ گروه با بیش از ۷۳ هزار دنبال کننده رسیده بود.

 

آیا در حال حاضر این تهدید در مقایسه با ماه‌های قبل جدی‌تر شده است؟

بله. قرنطینه‌های کرونایی در سراسر آمریکا تنش‌ها و مواضع سیاسی قطبی‌سازی شده را تااندازه‌ای افزایش داده است که شاید از دهه شصت میلادی تاکنون مشابه آن دیده نشده بود. بااین‌حال حوادثی مانند آتش زدن ساختمان اداره پلیس مینیاپولیس در ژوئن گذشته ونیز اغتشاشات در دیگر شهرها در صدر اخبار و رسانه‌های اجتماعی قرار داشته است. پیش‌بینی برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری مورد اعتراض، به بروز وضعیتی اسف‌بار منجر شده که در آمریکا تا آنجا که بسیاری به یاد دارند، بی‌سابقه بوده است.

 

شما تا چه اندازه نگران فعالیت‌های آنلاین و آفلاین این گروه‌ها در خیابان‌ها هستید؟

من بسیار نگران هستم. واژه‌ها مهم هستند. این حجم بی‌وقفه از پست‌ها، توئیت‌ها و پیام‌های حاوی فحاشی، برای درگیر کردن، خشمگین کردن، افراطی کردن و انگیزه دادن و درنهایت برانگیختن اقدامات مخاطبین برنامه‌ریزی‌شده است. نتیجه، ایجاد یک فضای بسیار متزلزل و غیرقابل‌پیش‌بینی است که اف.بی.آی و وزارت امنیت کشور در هشدارهایی به آژانس‌های اجرای قانون در سراسر کشور به‌شدت در خصوص آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

اماکن اخذ رأی چگونه حفاظت خواهند شد؟ برای تضمین برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه به چه نوع حضور امنیتی رسمی نیاز است یا انتظارش می‌رود؟

صادقانه بگویم مشخص نیست. یک اداره اجرای قانون فدرال اخیراً توضیح داد که اف.بی.آی و وزارت دادگستری به‌طور فعال در خصوص راه یافتن خشونت به انتخابات و اماکن اخذ رأی برنامه‌ریزی می‌کنند. درعین‌حال روشن نیست که ده‌ها هزار شورای محلی انتخابات و آژانس و اداره اجرای قانون در سطح ایالتی، محلی و قبیله‌ای در صورت حضور افراد مسلح یا مأموران خودخوانده در اماکن رأی‌گیری برای تهدید یا ارعاب رأی‌دهندگان چه‌کار خواهند کرد. مشخص نیست که واکنش این نهادهای افراطی درصورتی‌که نتیجه انتخابات به تأخیر بیافتد یا رئیس‌جمهور دوباره انتخاب نشود، چه خواهد بود. به‌طور خلاصه باید گفت که این انتخابات ملی برخلاف انتخاباتی است که آمریکایی‌ها در طول عمرشان تجربه کرده‌اند. اطمینان به یک‌روند انتخاباتی و انتقال قدرت منظم که آمریکایی‌ها آن را مسلّم می‌دانسته‌اند، حالا به شکل رو به افزایشی زیر سؤال رفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *