جدیدترین مطالب

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

نظامی‌سازی فضا و تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنش‌ها و خطرات مناقشه هسته‌ای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هسته‌ای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بین‌المللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاش‌های تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌پردازد.

آیا نشست بین‌الافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمده‌اند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی» بحث و گفت‌وگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیح‌الله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.

تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.

Loading

أحدث المقالات

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

نظامی‌سازی فضا و تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنش‌ها و خطرات مناقشه هسته‌ای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هسته‌ای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بین‌المللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاش‌های تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌پردازد.

آیا نشست بین‌الافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمده‌اند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی» بحث و گفت‌وگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیح‌الله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.

تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.

Loading

اشتباه راهبردی ترامپ در قبال ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اتکای واشنگتن به تحریم‌ها و فشار حداکثری امکان رسیدن به توافقی جدید برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران را دشوارتر کرده است.

ولی نصر در تحلیلی که نشریه فارن پالیسی منتشر کرد، نوشت: پس از شکست ماه گذشته آمریکا در شورای امنیت، یعنی زمانی که فقط جمهوری دومینیکن از قطعنامه آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کرد، اکنون مبرهن است که راهبرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران در دستیابی به اهداف خود شکست خورده است.

تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران برای اعمال راهبرد فشار حداکثری آسیب‌هایی به اقتصاد ایران وارد کرده، اما این توافق همچنان پابرجاست. هر چه دولت آمریکا بیشتر تلاش کرد تا این توافق را به نابودی بکشاند، بیشتر خود را در انزوا یافت و ایران را سرسخت‌تر.

بخت اندکی برای حصول پیشرفت در قبال ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد. در همین حال ایران ممکن است مزیت را در این ببیند که برای کاهش فشار بر اقتصاد خود منتظر تعامل با رئیس جمهور بعدی آمریکا بماند. تهران خواستار آن است که دولت بعدی در آمریکا به توافق ۲۰۱۵ بازگردد. گرچه حتی دولت احتمالی جو بایدن هم که گفته است چنین کاری می‌کند، احتمالا خواستار توافقی فراتر از توافق کنونی و حصول توافق جامع هسته‌ای باشد، اما باخت ترامپ در این قمار، رسیدن به چنین نتیجه‌ای را بعید ساخته است.

در چهار سال اخیر ترامپ با سبعیتی بی‌سابقه از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران استفاده کرده است. دولت او در یک روز در سال ۲۰۱۸ حدود 700 تحریم جدید را علیه این کشور اعمال کرد. عمق و گستره این تحریم‌ها موجب قطره چکانی شدن صادرات نفت ایران شده، ایران را از دسترسی به نهادهای مالی بین‌المللی محروم کرده، موجب تعمیق بیکاری و تورم اقتصاد ایران شده و دسترسی این کشور را به اقلام بهداشتی برای مقابله با انفجار همه‌گیری کرونا در ایران قطع کرده است. ترامپ آشکارا به جهان اعلام کرده است که واشنگتن توانایی بی‌رقیبی در اعمال ضربه و درد اقتصادی دارد؛ اما این نمایش بی‌سابقه قدرت، ثمربخش نبوده است و به میزان قابل توجهی امکان تلاش برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران را نامحتمل کرده است.

استفاده حداکثری ترامپ از تحریم‌ها سیاستی است که بیش از اندازه مورد استفاده قرار گرفته، به‌طوری که هم متحدان و هم دشمنان آمریکا را هوشیار ساخته و موجب شده که نه فقط بر مقاومت دیپلماتیک هماهنگ متمرکز شوند، بلکه در تدابیر اقتصادی متقابل با هدف دور زدن سلطه دلار بر نظم مالی جهانی سرمایه‌گذاری کنند. برای نمونه در یک ماه گذشته پکن بانک‌های خود را ترغیب کرد اتکای خود به شبکه سوئیفت را که عموما برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاهش دهند که دلیل آن مستعد بودن این نهاد به تسلیم شدن در برابر فشار آمریکا است. چین به وضوح در پی از بین بردن توان آمریکا برای اعمال فشار بر دشمنان خود از طریق منع دسترسی آن‌ها شبکه‌های مالی بین‌المللی است. افزایش مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا، ایجاد حمایت بین‌المللی از فشار بر ایران را دشوارتر خواهد ساخت. رسیدن به این هدف نیازمند کاهش تعداد تحریم‌های آمریکا و نه افزایش آن‌هاست.

دولت اوباما از تحریم اقتصادی برای واداشتن ایران به مذاکره برای توافق هسته‌ای استفاده کرد. ترامپ انتظار داشت تا به صورت فوری این قاعده را بازسازی کند؛ اما این بار فشار به ایران مشوقی داد تا مقاومت کند. با وجود افزایش فشار اقتصادی، ترامپ فقط ایران را به مضاعف ساختن سرمایه گذاری در برنامه هسته‌ای ترغیب کرده است.

ایران همین حالا هم تعدادی از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را کاهش داده و به فعالیت‌های غنی سازی خود ادامه داده است.

این اجماع نظر در ایران ایجاد شده است که دفعه پیش در محاسبات خود اشتباه کرده و در حالی که اهرم اندکی داشته، خیلی زود با آمریکا وارد مذاکره شده و به همین خاطر بود که مقامات دولت ترامپ توانستند بدون هزینه از توافق هسته‌ای خارج شوند و فشار حداکثری را بر ایران اعمال کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *