جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading

راهبرد چین در توسعه کاربرد کلان داده‌ها و هوش مصنوعی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تلاش چین برای دست‌یابی به توانمندی هوش مصنوعی برای محاسبه عملکردهای نظامی و غیرنظامی با تسلط بر تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها آغاز می‌شود. تحقیق حاضر نشان می‌دهد که چین به‌شدت تلاش می‌کند تا در تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها به یک پیشتاز جهانی تبدیل شود. در نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در اکتبر 2017، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، بر لزوم «هماهنگ‌سازی هرچه بیشتر اینترنت، کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی با اقتصاد» تأکید کرد.

وب‌سایت اندیشکده رند آمریکا در تحلیلی نوشت: راهبرد ملی کلان‌داده‌ها، در صدر فعالیت‌های پکن قرار دارد و این فعالیت، همه جنبه‌های اقتصادی، نظامی، پلیسی و اطلاعاتی را دربرمی گیرد. شورای دولت جمهوری خلق چین با «طرح پیشبرد توسعه کلان‌داده‌ها» در سال 2015 تا حدی رویکرد کلی چین برای توسعه و کاربرد تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها را ترسیم کرد. سایر سازمان‌ها ازجمله، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت امنیت عمومی، ارتش و وزارت علوم و فناوری، فعالیت چشمگیری در کلان‌داده‌ها دارند. تحقیقات حاصل از منابع چینی حاکی از آن است که پکن برای دست‌یابی به موقعیت یک قدرت بزرگ، به دنبال به‌کارگیری کلان‌داده‌ها است.

درصحنه داخلی، هدف حزب کمونیست چین این است که از اهرم توانمندی تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها برای کنترل و نظارت شدید و فراگیر بر مردم چین استفاده کند. نیروهای امنیت عمومی چین احتمالاً برای بکار گیری تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها بیش از همه مشتاق هستند. در نبود قانونی که جمع‌آوری اطلاعات امنیت عمومی را محدود سازد، این ابزار قدرتمند، توانایی وزارت امنیت عمومی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد داد تا سوابق کیفری را عملاً با هر نوع اطلاعات مربوط به متهمان کیفری پیوند دهد. علاوه بر این، پیشرفت در تحلیل کلان‌داده‌ها مستقیماً پشتیبان کنترل و نظارت بر شهروندان چینی (مخصوصاً اقلیت‌های قومی) در مورد هر نوع علائم سرپیچی یا عدم وفاداری آن‌هاست. قرار است که «سامانه ملی اعتبار اجتماعی» (یک سامانه آنلاین که بر اساس ارزیابی رفتار مردم توسط دولت، دسترسی یا عدم دسترسی شهروندان به مزایای اجتماعی را امکان‌پذیر می‌سازد) تا سال 2020 آنلاین شود. چین تلاش می‌کند تا یک سامانه کلان‌داده‌ها در سطح ملی ایجاد کند که از توانایی جلوگیری از جرم و نارضایتی سیاسی قبل از وقوع آن برخوردار باشد. پکن این کار را از طریق نظارت بر عادت‌ها، روابط و نارضایتی‌های تک‌تک اعضای جامعه و ارزیابی گرایش آن‌ها به ارتکاب این رفتارها، انجام خواهد داد.

 

چین مرکز جهانی هوش مصنوعی تا سال 2030

در حوزه نظامی، چین علاقه ویژه‌ای به استفاده از کلان‌داده‌ها نشان داده است تا توانمندی‌های ارتش چین را ارتقا بخشد. ارتش چین امیدوار است که در استفاده از کلان‌داده‌ها دفاع ملی به‌قدری مهارت یابد که فضای جنگ اطلاعات را تحت کنترل داشته باشد (و حتی بر آن سلطه یابد) چراکه در برابر قدرت‌های بزرگ، کنترل اطلاعات حرف اول را می‌زند. برخی از مهم‌ترین حوزه‌های علاقه‌مند به استفاده از کلان‌داده‌ها در درون ارتش عبارت‌اند از فرماندهی، کنترل، ارتباطات، محاسبات، اطلاعات، شناسایی و نظارت؛ و همچنین، تجهیزات و نگهداری، لجستیک، مراقبت‌های بهداشتی، بسیج، آموزش، استخدام، مدل‌سازی و شبیه‌سازی و امنیت سایبری. علاوه بر این، استفاده از کلان‌داده‌ها دفاع ملی زیربنای فعالیت بلندمدت پکن برای تبدیل‌شدن به مرکز جهانی هوش مصنوعی تا سال 2030 است که رئیس‌جمهورشی جین پینگ در سخنرانی خود در نوزدهمین کنگره حزب بیان کرده است.

روشن است که پکن به تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها امید زیادی بسته است. تصور مشترک رهبران چین این است که به‌کارگیری کلان‌داده‌ها، برای تبدیل‌شدن چین به یک قدرت بزرگ واقعی کمک شایانی خواهد کرد. پکن قصد دارد تا از تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها در دولت و به‌طورکلی در کشور استفاده کند. واضح است که راهبرد ملی کلان‌داده‌ها در چین یک فعالیت سراسر دولتی است.

تحلیل کلان‌داده‌ها توانایی نیروهای امنیتی در انجام مأموریت‌ها را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد. رهبران چین معتقدند که تسلط بر تحلیل کلان‌داده‌ها موقعیت چین برای پیروزی در جنگ‌های نظامی آتی بین قدرت‌های بزرگ را بهبود خواهد بخشید. آن‌ها همچنین معتقدند که پیشتازی در حوزه اطلاعات، چین را به مرکز هوش مصنوعی جهان یا بقول رهبران این کشور، به یک تصمیم‌گیرنده اطلاعاتی تبدیل خواهد کرد.

به‌طورکلی، گزارش‌ها حاکی از آن است که چین دارای طرح‌های خاص برای توسعه کلان‌داده‌ها است. مسلماً تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها به تلاش چین برای ایجاد فناوری‌های نوآورانه بومی و جذب کسب‌وکارهای جهانی از طریق طرح جاده و کمربند سودمند خواهد بود. ارزیابی از چگونگی کاربرد تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها در اقتصاد و تحقیق و توسعه، به آمریکا امکان می‌دهد تا به دلایل پشت این سیاست‌ها پی برده و بتواند به رقابت با آن‌ها یا تکمیل فعالیت‌های خود بپردازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *