جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

انقلاب بی‌‎سروصدا در بازار گاز اوکراین

شورای راهبردی آنلاین - رصد: به تازگی انقلابی در بازار گاز در اوکراین اتفاق افتاده است. این تحول چشمگیر بدون سروصدا و تبلیغات اتفاق افتاده، اما حاصل ۵ سال نبرد فشرده سیاسی است.

الکساندر خارچنکو در تحلیلی که شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: دولت اوکراین در تاریخ اول اوت چراغ خاموش تصمیم گرفت رژیم الزامات خدمات دهی عمومی (PSO) در بازار گاز را کنار بگذارد. این خدمات، نظام رگولاتوری بود که پیش از این به دولت امکان می‌داد تا قیمت گاز را برای خانوارها و شرکت‌های توزیع گرمایش منطقه‌ای معین کند. این سیستم موجب می‌شد که شرکت دولتی نفتگاز اوکراین نتواند به صورت مستقیم گاز را به مصرف کنندگان نهایی بفروشد و مجبور بود تا گاز را با واسطه عرضه کند.

در عمل، تغییر اخیر در بخش انرژی گامی انقلابی برای کل اقتصاد اوکراین محسوب می‌شود. همه خانوارهای اوکراینی به بازار گاز دسترسی پیدا می‌کنند و در همین حال شرکت‌های واسطه‌ای دیگر نخواهند توانست به‌واسطه دلالی که بعضاً ممکن بود پول نفتگاز را هم پرداخت نکنند، از رانت بهره ببرند.

دمیتری فیرتاش، از طبقه الیگارش صاحب ۷۵ درصد از این شرکت‌های واسط بود و سیستم سابق را در دوره ریاست جمهوری ویکتور یانوکوویچ ایجاد کرد. از آن زمان توانسته بود همه دولت‌های پس از او را متقاعد کند تا این سیستم را حفظ کنند. دولت کنونی اوکراین در نهایت توانست این سیستم شبهه‌ناک را تعطیل کند؛ سیستمی که به گفته منتقدان موجب شده بود شرکت‌های واسط بتوانند از طریق آن حدود دو میلیارد دلار به جیب بزنند.

در همین حال ممکن است است اقدامی ضد این انقلاب صورت گیرد. قطعاً بسیاری از بازیگران سیاست داخلی اوکراین که منافعشان از این بابت از دست می‌رود، بیکار نخواهند نشست.

برای صندوق بین‌المللی پول و دیگر شرکای بین‌المللی اوکراین حیاتی است تا از این اقدام دولت اوکراین حمایت کنند. در همین حال بار اصلی حمایت از این تصمیم انقلابی بر دوش مردم اوکراین است و بدون آن‌ها انقلاب در بازار گاز اوکراین دوام نخواهد آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *