جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از راه‌اندازی دوباره روابط آمریکا – مصر تا ژنرال‌های رباتیک در پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ژنرال‌های رباتیک در پنتاگون، عدم ارتباط توافق امارات- اسراییل با صلح در فلسطین، جایگاه آلمان برای رهبری واکنش سخت اروپا به روسیه، نامتوازن بودن روابط آمریکا - مصر، هند و سیاست هند - اقیانوسیه، چین در اسارت نظام چند جانبه مبتنی بر قانون، اختلاف اروپا درباره آینده بلاروس و پیشرفت‌های ایران در آمریکای لاتین از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

فارین پالسی این فوکوس

کرونا و نفت: در حالی‌که قیمت‌های نفت پایین است و کشورهای ثروتمند با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، کووید-19 نقاط ضعفی را آشکار کرده است که ثروت بر روی آن‌ها سرپوش می‌گذارد.

آمریکا به یک سیاست جدید «همسایه خوب» در قبال آمریکای لاتین نیاز دارد: گروه‌های مترقی در حال تحت فشار گذاشتن دولت احتمالی بایدن برای آن هستند که سیاست هایش در قبال منطقه آمریکای لاتین را بر عدم مداخله، همکاری و احترام متقابل مبتنی سازد.

پنتاگون به دنباله ژنرال‌های رباتیک: راهبرد شناسان به طور جدی استدلال می‌کنند که ارزیابی میدان نبرد از جمله برای جنگ هسته‌ای باید به شکل روز افزونی به ماشین‌ها واگذار شود.

توافق امارات اسرائیل اصلاً ربطی به صلح ندارد: توافق امارات و اسرائیل که با میانجی‌گری آمریکا حاصل شده است اصلاً تظاهر به صلح برای فلسطینی ها نیست، بلکه یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران را تشدید می‌کند.

بروکینگز

جایگاه خوب آلمان برای رهبری واکنش سرسختانه اتحادیه اروپا به روسیه: مسموم کردن الکسی ناوالنی، منتقد برجسته سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روابط روسیه با کشورهای غربی را به بن بستی خطرناک کشانده است.

موشک‌های زمین به زمین، دولت‌های دموکراتیک و توازن متعارف نظامی آسیا: در ۲ اوت سال ۲۰۱۹ آمریکا به طور رسمی از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد خارج شد. این اقدام در پاسخ به آزمایش موشک کروز زمین به زمین روسیه بود، اما این مسئله تنها عاملی نبود که باعث شد واشنگتن به  این اقدام دست بزند. تقویت نیروهای موشکی بالستیک و کروز چین که عضو پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد نیست به شکلی جدی برتری نظامی متعارف آمریکا در آسیای میانه را از بین برده است.

نامتوازن بودن روابط آمریکا – مصر: تامارا کافمن ویتز، عضو ارشد مرکز سیاست خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز که اخیرا در خصوص سیاست مصر و روابط آمریکا-مصر در برابر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گزارش داده است، نوشت: در طول سال‌هایی که در خصوص روابط آمریکا و مصر کار کرده‌ام، هرگز ندیده بودم که این رابطه برای منافع آمریکا به اندازه امروز نامتوازن و بی‌فایده بوده باشد.

عامل اعتراضات جمعی در بلاروس چیست: در حالی که اعتراضات در بلاروس در خصوص انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو ادامه دارد، استیو پیفر توضیح می‌دهد که پاسخ دولت به کووید-۱۹ و دستکاری نتایج انتخابات چطور اعتراضاتی گسترده را در سراسر این کشور به راه انداخته است. او در عین حال هشدار می‌دهد که حمایت کنونی روسیه از دولت بلاروس می‌تواند نتیجه معکوس بدهد و افکار عمومی بلاروس را از روسیه دور کرده و به سمت غرب سوق دهد.

کارهایی که ترامپ نباید در خصوص کره شمالی انجام می‌داد و آنچه رئیس جمهور بعدی باید انجام دهد: مایکل اوهانلون توضیح می‌دهد که دولت ترامپ به جای دنبال کردن نابودی کامل تمام قابلیت‌های هسته‌ای کره شمالی به دنبال تجارتی متوسط دست کم به عنوان یک گام موقت خواهد بود. این امر مستلزم آن خواهد بود که کره شمالی به شکلی قابل راستی آزمایی تمامی قابلیت هایی را که برای ساخت بمب‌های بیشتر در اختیار دارد، در ازای لغو نسبی تحریم‌هایی کنار گذارد که اقتصاد کره شمالی را با مشکل مواجه کرده است.

ترامپ در سال 2017 با خطر جنگ با کره شمالی روبرو شد اما سپس با آغاز روند مذاکرات با کیم جونگ اون، از ترسی که ایجاد شده بود استفاده نسبتا خوبی کرد. متاسفانه حالا آن زمان گذشته است و ما تقریبا به جایی برگشته ایم که سه سال و نیم قبل کار را از آنجا آغاز کرده بودیم. کره شمالی دست کم در حال حاضر تسلیحات هسته‌ای یا موشک‌های دوربرد آزمایش نمی‌کند اما ممکن است آن آزمایشات دوباره از سر گرفته شود. این کشور هرگز از ساخت سلاح هسته‌ای دست نکشیده است. رییس جمهور بعدی، جو بایدن باشد یا دونالد ترامپ باید از این بن بست خارج شود.

کارنگی

چین اسیر نظام چند جانبه مبتنی بر قانون: بر کسی پوشیده نیست که روابط پکن و واشنگتن به شکلی روز افزون بدتر شده است. در اینجا توضیح داده می‌شود که چین چطور به قربانی موفقیت اقتصادی خودش تبدیل شد و چرا به نفع آمریکا است که روابطش با چین را بهبود بخشد.

مصر: گرایشات سیاسی اقتصادی و حقوق بشر: کنگره باید جهت دهی مجدد سیاست‌های کمک به مصر را رهبری و تعامل دولت با صندوق بین‌المللی پول به منظور پیشبردی نتایج سازنده‌تر را درخواست کند.

سیاست خارجی اروپا بعد از برگزیت: از بین رفتن سریع اعتماد میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر آینده همکاری سیاست خارجی اروپا سایه افکنده است. همان طور که تابستان پر حادثه سال ۲۰۲۰ نشان داد،این همکاری به شدت مورد نیاز است.

هند و سیاست هند-اقیانوسیه: طلوع چین چشم انداز امنیتی هند را تغییر داده و فرصت‌هایی را برای تعمیق شراکت‌های این کشور و تقویت وضعیت منطقه‌ای آن ایجاد کرده است.

نگذارید امارات همان بازیِ بن سلمان را با ما راه بیندازد: آمریکا باید قبل از حمایت بی‌قید و شرط از یک رژیم استبدادی عرب دیگر به وضوح روشن کند که از رابطه اش چه می‌خواهد و چطور باید از اهرمی که در قبال امارات در اختیار دارد، برای رسیدن به آن نتایج استفاده کند.

اختلاف اروپا درباره آینده بلاروس: مردم بلاروس به شکلی مسالمت‌آمیز برای آزادی خود تظاهرات می‌کنند، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا باید در کنار آمریکا برای حمایت از آنها اقدامات بیشتری انجام دهند.

کرونا شکنندگی آسیای میانه را به نمایش گذاشت: آسیای میانه تاکنون از شدت تلفات کرونا که در میان بسیاری از همسایگانش دیده شد، جلوگیری کرده است اما این بیماری همگانی مشکلات ساختاری و حکومتی درازمدت در این منطقه را آشکار ساخته است. این بیماری فقدان آمادگی بخش‌های بهداشت عمومی و واکنش‌های اضطراری در این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

رند

ایجاد ثبات در شرق سوریه بعد از داعش: اگرچه ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای شکست داعش در عراق و سوریه در چند سال گذشته گام هایی برداشته است اما پویش مبارزه با داعش هنوز تمام نشده است. نویسندگان کتاب «ایجاد ثبات در شرق سوریه بعد از داعش» نیازهای انسانی در شرق سوریه را ارزیابی کرده‌اند.

 افول نفوذ بین المللی آمریکا: نفوذ آمریکا چطور کاهش یافته است و چه کاری در این باره می‌توان انجام داد؟ نویسندگان این گزارش افول نفوذ بین‌المللی آمریکا در دو دهه قبل را دنبال و دلایل این افول را بررسی کرده‌اند و روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌توان این نفوذ را بازگرداند.

بگین سادات 

سیاست خارجی آمریکا در آستانه انتخابات: در حالی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سرعت نزدیک می‌شود، ارزیابی از سیاست خارجی آمریکا در حال انجام است و دولت ترامپ تغییراتی مفهومی را انجام داده است که به چین به عنوان یک دشمن و به روسیه به عنوان یک قدرت در حال محو شدن نگاه می‌کند و خاورمیانه و اروپا را از اولویت‌های خود خارج می‌سازد.

امریکن اینترپرایز

وقتی می‌شنوید «سوسیالیسم» به «کنترل» فکر کنید: وقتی کسی خودش را سوسیالیست می‌نامد یا می‌گوید که فکر می‌‌کند سوسیالیسم ایده‌های خوب زیادی دارد منظورش چیست؟ در کل اغلب ما متخصصین علوم سیاسی یا فیلسوف نیستیم و عباراتی مانند سوسیالیسم، کاپیتالیسم و لیبرالیسم را شنیده‌ایم.  موسسه نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۸ پرسشی را که اولین بار در سال ۱۹۴۹ پرسیده بود، به روز رسانی کرد: «از عبارت سوسیالیسم چه برداشتی دارید؟»

میدل ایست فوروم

پیشرفت‌های ایران در آمریکای لاتین: بیش از دو دهه است که ایران نفوذش در آمریکای لاتین را با کمک جریان موسوم به موج صورتی افزایش داده است. با وجودی که با مرگ هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در سال ۲۰۱۳ که معمار اصلی این جنبش بود، به نظر می‌رسید که این روند معکوس شده است اما نیروهای چپگرا بعد از برخی موانع ابتدایی حالا در حوزه هایی مهم بازگشته‌اند. تهران بار دیگر فرصت‌های تازه‌ای را برای نفوذ در این منطقه با هدف نهایی تهدید امنیت آمریکا با به چالش کشیدن سلطه این کشور در حیاط خلوتش در اختیار دارد.

شورای روابط خارجی اروپا

چرا آمریکا در مقابل دیوان بین‌المللی قرار گرفته است ؟: آمریکا سال‌ها قبل از این احتمال که دیوان کیفری بین‌المللی بتواند آمریکایی‌ها را تحت تعقیب قرار دهد دلخور شد. پیامدهای این موضوع اکنون خودشان را نشان می‌دهند.  طبق قانون آمریکا دولت این کشور می‌تواند علیه هر کشور، سازمان یا شخصی که تهدید غیر معمول و فوق العاده برای امنیت ملی آمریکا یا سیاست خارجی آن محسوب شود، تحریم‌هایی را اعمال کند. آمریکا درگذشته تحریم‌هایی را در رابطه با تروریسم و منع اشاعه، تسلیحات کشتار جمعی و علیه کشورهایی از جمله ایران، کره شمالی و سوریه اعمال کرده است. در تاریخ ۲۰ سپتامبر سال جاری مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام تحریم علیه دو مقام عالی رتبه دیوان کیفری بین‌المللی حرکت جدیدی را در سیاست آمریکا آغاز کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *