جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

شکست مفتضحانه آمریکا در شورای امنیت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از شکست مفتضحانه در شورای امنیت سازمان ملل، واشنگتن به دنبال بازگرداندن تحریم‌ها برای تخریب بقایای توافق هسته‌ای است؛ اما آلمان، انگلیس و فرانسه می‌توانند این توافق را تا انتخابات آمریکا حفظ کنند.

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: آمریکا در نمایش تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده و دولت آمریکا به طور شرم آوری تنها ماند، به‌طوری‌که قطعنامه پیشنهادی وی در مقابل رﺃی مخالف چین و روسیه و رﺃی ممتنع 11 کشور دیگر، تنها یک رﺃی (جمهوری دومینیکن) آورد.

با این حال، دولت ترامپ عقب نشینی نکرده است. دونالد ترامپ در واکنش به این رﺃی تهدید کرده است که «آمریکا مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد»، اصطلاحی برای بازگشت تحریم‌هایی که طبق توافق هسته‌ای 2015 (که آمریکا از آن خارج شده است) به حالت تعلیق درآمده اند.

بازی حول موضوع تحریم تسلیحاتی همواره مقدمه هدفی بزرگتر بوده است؛ یعنی تخریب باقی پل‌هایی که بازگشت به توافق 2015 را امکانپذیر می‌سازد. اکنون دولت ترامپ به دنبال باز گرداندن تحریم‌های بین‌المللی با استفاده از مفاد همان توافق هسته‌ای است که ترامپ دو سال پیش کاخ سفید را از آن خارج کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، این قمار اخیر دولت ترامپ مخالفت دیگر قدرت‌های جهانی را درپی داشته است.

از یک طرف، روسیه و چین در برابر این اقدام آمریکا استدلال حقوقی و فنی اقامه کرده اند که آمریکا با خروج از توافق هسته ای، حق مکانیسم ماشه را از خود سلب کرده است. این امر منطبق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافق هسته‌ای است که به وضوح مقرر می‌دارد تنها کشورهای طرف توافق هسته‌ای می‌توانند به مکانیسم ماشه متوسل شوند.

با این حال، این نزاع بیش‌تر سیاسی است تا حقوقی. در نزاع سیاسی (که ظاهرا مطلوب کشورهای اروپایی است) آمریکا هیچ مشروعیتی برای توسل به مکانیسم ماشه ندارد، زیرا این کشور با انگیزه تخریب این توافق چندجانبه، در دو سال اخیر پایه‌های این توافق را تضعیف کرده است.

ایران مهم‌ترین عاملی است که پس از فعال شدن مکانیسم ماشه، سرنوشت توافق هسته‌ای را رقم خواهد زد. ایران تا به حال نیز به کمپین فشار حداکثری آمریکا پاسخ داده که افزایش سطح غنی سازی، عبور از دیگر محدودیت‌های مقرر بر برنامه هسته ای، حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و تهدید به خروج از ان پی تی از جمله ی آنهاست.

با این حال، محاسبات تصمیم گیرندگان در تهران تحت تاثیر واقعیت‌های سیاسی و عملی پس از بازگشت تحریم‌ها خواهد بود و در اینجا، واکنش دیگر طرفین توافق هسته‌ای (فرانسه، انگلیس، آلمان، چین، و روسیه) حیاتی خواهد بود. این کشورها به حفظ حیات برجام، حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، متعهد هستند.

آمریکا با شکست در تمدید تحریم تسلیحاتی، اکنون ادعا می‌کند که شمارش معکوس 30 روزه‌ای برای تبادل نظر آغاز خواهد کرد و پس از آن تحریم‌های لغو شده علیه ایران دوباره برقرار خواهند شد. این دوره تبادل نظر عمدا طوری تنظیم شده است که قبل از اکتبر تمام شود، چراکه در آن زمان تحریم تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد و ریاست روسیه در شورای امنیت سازمان ملل نیز آغاز می‌شود، دوره‌ای که واشنگتن احتمالا با موانع بیشتری مواجه خواهد بود.

در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، احتمالا شورای امنیت سازمان ملل به صحنه آشفته‌ای تبدیل خواهد شد که در آن، اعضای این شورا به سه گروه کلی تقسیم خواهند شد.

نخست، آمریکا (عمدتا از طریق فشار سیاسی و اقتصادی) به دنبال جلب حمایت از خود خواهد بود تا در پایان دوره تبادل نظر 30 روزه، برخی از اعضای شورا با اجرای تحریم‌ها موافقت کنند. دولت ترامپ احتمالا از تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا بهره خواهد گرفت.

گروه دوم دنباله رو چین و روسیه خواهند بود که هر دو مخالف این اقدام آمریکا هستند. این گروه نه تنها با اجرای تحریم‌های سازمان ملل مخالفت خواهند کرد بلکه از طریق اقداماتی همچون جلوگیری از تصویب کمیته سازمان ملل برای نظارت بر اجرای این تحریم ها، موانعی نیز بر سر اجرای آنها ایجاد خواهند کرد.

گروه سوم به رهبری فرانسه، انگلیس و آلمان، همچنان در این عقیده استوار خواهند ماند که توافق هسته‌ای تا جای ممکن باید حفظ شود. این سه کشور طی بیانیه‌ای در ماه ژوئن تاکید کردند که از فعال کردن یک طرفه مکانیسم ماشه حمایت نمی‌کنند. با این حال، این گروه اگرچه با برنامه هسته‌ای مخالفت جدی دارند اما رویکرد آنها شامل آن اقدامات انسدادی روسیه و چین نخواهد بود. کشورهایی نظیر هند، کره جنوبی و ژاپن احتمالا پیرو این رویکرد خواهند بود. این کشورها از بیانیه مشترک عمده اعضای شورای امنیت حمایت خواهند کرد که اقدام یکجانبه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

بازگرداندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران مستلزم مجموعه اقداماتی است که این اقدامات به اتفاق نظر در میان اعضای اتحادیه اروپا نیازمند است. در چنین فرایندی، اتحادیه اروپا باید تا جای ممکن به اصلاح توافق هسته‌ای پرداخته و از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران جلوگیری کند. تا به حال، طرفین باقی مانده در توافق هسته‌ای در حفظ این توافق موفق بوده‌اند، پس می‌توانند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از آن صیانت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *