جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

موج اعتراضات جهانی به رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه بمباران مناطق مسکونی غزه

بر اساس آخرین اخبار رسیده از غزه،  توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر حملات خود را علیه مناطق شرق شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه از سر گرفته است. غرب خان یونس نیز با توپخانه ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از خطر مبالغه درباره هوش مصنوعی نظامی تا تأثیر ترامپیسم بر سیاست خارجی جمهوری‌خواهان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ماه‌های شکننده برای سیاست خارجی آمریکا، ماه‌های حیاتی برای همکاری دفاعی آمریکا-ژاپن، هلند و چگونگی مخفی کردن جنایات جنگی‌اش در اندونزی، روسیه و قدرت آمریکا در خاورمیانه، ترامپیسم و تغییر سیاست خارجی جمهوری‌خواهان، ژاپن بعد از استعفای آبه، خطرات مبالغه درباره هوش مصنوعی نظامی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

«نخست آمریکا» به قابل اشتعال‌ترین لحظات خود نزدیک می‌شود: ماه‌های قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری ماه‌هایی شکننده برای سیاست خارجی آمریکا است و اشتباه است اگر میزان ویرانی که ترامپ می‌تواند برای منافع آمریکا به بار آورد را دست‌کم بگیریم.

توافق امارات-اسراییل برای همه به غیر از فلسطینی‌ها موفقیت محسوب می‌شود: این‌که آیا توافق اسرائیل-امارات تأثیری پایدار بر منطقه دارد یا خیر به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت.

امنیت محاسبات ابری: یک آغازگر برای سیاستگذاران: حرکت به‌سوی محاسبات ابری امنیت سایبری را بهبود بخشیده است اما بدون ریسک نیست. ترسیم این خطرات و تأثیراتشان برای تضمین ایمن و امن ماندن این ابر ضروری است.

6 ماه حیاتی برای همکاری دفاعی آمریکا-ژاپن: ماه‌های باقی‌مانده از سال 2020 آن را به سالی مهم برای همکاری دفاعی آمریکا-ژاپن تبدیل می‌کند، این ماه‌هایی است که تردید سیاسی در هر دو پایتخت در جریان است.

ترکیه اراده اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه را محک میزند: مقامات ترکیه به یک مشاجره دریایی خطرناک با یونان و قبرس در شرق مدیترانه دامن می‌زنند. اتحادیه اروپا باید گفت‌وگو را دنبال و درعین‌حال در برابر اقدامات آنکارا برای قلدرانه پیش بردن مسیرش مقاومت کند.

بگین سادات

هلند چطور جنایات جنگی‌اش را چند دهه پنهان کرد: نبود چند دهه‌ای توجه بین‌المللی رسانه‌‌ای در هلند کمک کرد تا مقامات و نخبگان این کشور جنایات جنگی هلند در سرکوب انقلاب اندونزی در سال‌های 49-1948 را پنهان کنند. حالا که اغلب مرتکبان این جنایات مرده‌اند یا بسیار پیر شده‌اند یک تحقیق دراین‌باره آغازشده است. این کمرنگ سازی مسئولیت در قبال گذشته بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ هلند است.

کارنگی

آیا ترامپیسم سیاست خارجی جمهوری‌خواهان را برای همیشه تغییر می‌دهد؟: سیاست خارجی جمهوری‌خواهان از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ دچار تغییری پایدار شده است. درواقع توماس راس می‌گوید که حزب جمهوری‌خواه به حزب ترامپ تغییر شکل داده و احتمالاً سیاست خارجی جمهوری‌خواهان در سال‌های پیش رو باید با ترامپیسم روبرو باشد.

هوور

روسیه و قدرت آمریکا در خاورمیانه: هیچ‌چیزی عجیب‌تر از این عبارت نیست که روسیه در خاورمیانه یک تازه وارد است.

میدل ایست فوروم

آیا ترکیه به شمال لبنان می‌رود؟: بر اساس گزارش 19 اوت وب‌سایت العربیه مقامات لبنان نگران نشانه‌های رو به افزایش اقدامات ترکیه برای ایجاد قدرت و نفوذ در این کشور هستند. این گزارش از دو منبع ناشناس در دستگاه اطلاعاتی لبنان نقل می‌شود که به اقدامات اخیر ترکیه برای بردن سلاح به شمال لبنان اشاره دارند.

بروکینگز

ژاپن بعد از استعفای آبه چه می‌شود؟: استعفای شینزو آبه، در زمان تردیدهای عمیق و تنش‌های ژئوپلیتیک شدید، از پاندمی کرونا و رکود اقتصادی تا یک چین قاطع و آمریکایی که به داخل گرایش دارد، رخ می‌دهد.

بلفر

دولت جو بایدن چطور می‌تواند با کره شمالی مذاکره کند: اگرچه چشم‌اندازها خوب نیستند اما یک دولت جدید که رویکرد جدیدی را اتخاذ کند، می‌تواند یک بسته مذاکراتی را امتحان کند بااین‌حال اگر با شکست روبرو شد، آمریکا و کره جنوبی نباید وحشت‌زده شوند.

خروج از کودتای انتخاباتی ترامپ بسیار دشوار خواهد بود: اوضاع چقدر می‌تواند بد شود؟ آیا ترامپ می‌تواند با سرکوب آراء انتخابات نوامبر را بدزدد یا به‌راحتی از ترک کاخ سفید امتناع کند؟ این‌ها پرسش‌هایی است که این روزها در میان دموکرات‌ها مطرح می‌شود.

چتم هاوس

خشم در برابر الگوریتم: خطرات مبالغه درباره هوش مصنوعی نظامی: وابستگی رو به افزایش به هوش مصنوعی برای فن‌آوری‌های نظامی اجتناب‌ناپذیر است و تلاش‌ها برای توسعه این فن‌آوری‌ها به‌منظور استفاده از آن‌ها در میدان نبرد به‌سرعت پیش می‌رود. درهرحال توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان نهایی باید از قابل‌اتکا بودن این فن‌آوری‌ها اطمینان حاصل کنند.

آیا افول درازمدت دلار آغاز شده است؟: درنهایت سلطه دلار نمی‌تواند به‌طور دائمی بر افول نسبی اقتصاد آمریکا در جهان غلبه کند. در مقطعی چیز دیگری جایگزین دلار خواهد شد. اما این را با مسیری که قیمت دلار در برابر دیگر ارزها طی خواهد کرد اشتباه نگیرید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *