جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پیش‌بینی حضور ورزشکاران بیش از ۵۰ کشور در رقابت‌های بریکس

مسکو- ایرنا- وزیر ورزش روسیه گفت:‌ ورزشکاران بیش از ۵۰ کشور در رقابت‌های ورزشی بریکس که ۱۱ تا ۲۴ ژوئن (۲۲ خرداد تا چهارم تیرماه ۱۴۰۳) در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار می‌شود، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پنتاگون: خواهان جنگ با ایران نیستیم

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: نمی‌خواهیم شاهد جنگ با ایران باشیم، اما اقدامات لازم را برای  محافظت از اسرائیل و جلوگیری از جنگ فراگیر در خاورمیانه  انجام خواهیم داد.

Loading

نقش چین در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در انتخابات ریاست جمهوری 2016، حزب دموکرات آمریکا از روسیه به‌عنوان سپر بلا برای توجیه شکست خود استفاده کرد. مسکو به مداخله در این انتخابات از طریق انتشار اطلاعات نادرست متهم شد. پس از انتخابات، یک تحقیقات قضایی به راه افتاد که بدون ارائه سندی دال بر این اتهام، پایان یافت.

وب‌سایت شورای روابط بین‌الملل روسیه در یادداشتی نوشت: علیرغم فقدان شواهد مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، واشنگتن سال 2017 و 2018، تحریم‌هایی اقتصادی علیه شرکت‌های روسی اعمال کرد. این امر باعث وخامت هرچه بیشتر روابط آمریکا – روسیه شد که قبلاً به‌واسطه بحران 2014 اوکراین، تیره شده بود. کنگره آمریکا در اقدامی تلافی‌جویانه در برابر مداخله ظاهری مسکو در این جنگ، تحریم‌های جدیدی وضع کرد.

درواقع، روسیه به دیو خطرناکی تبدیل‌شده که به خاطر هر اتفاق ناخوشایندی (خواه مسمومیت سرگئی اسکریپال در سال 2018 یا ادعای بمباران شهروندان غیر شورشی در شرق حلب توسط روسیه) تنبیه می‌شود. بر این اساس، همه‌چیز تقصیر روسیه است، حتی اگر شواهد آن موجود نباشد.

در سال 2017، آمریکا و روسیه در یک تنش دیپلماتیک، کنسولگری‌های یکدیگر را تعطیل، تعداد کارکنان خود را کاهش داده و به تنش لفظی پرداختند. از آن زمان، هر دو کشور از یکدیگر فاصله گرفته و این اختلافات اخیراً با لغو چندین توافق کنترل سلاح (مانند پیمان‌های «آی ان اف» و «آسمان‌های باز») به اوج خود رسیده است.

در راستای همین سیاست، آمریکا اخیراً برای مدیریت مسائل دشوار به ضدیت با چین مبادرت کرده که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری مشهود است. هر دو نامزد ریاست جمهوری (جو بایدن و دونالد ترامپ) برای جذب حامی به ضدیت با چین متوسل شده و پیروزی خود را در رقابت اتخاذ موضع سخت در قبال پکن می‌جویند.

رئیس‌جمهور آمریکا برای تضمین پیروزی خود در دور دوم ریاست جمهوری‌اش، آشکارا چین را آماج انتقادات قرار داده است. وی پس از ناکامی در ارائه یک پاسخ مؤثر به همه‌گیری کرونا ویروس، در یافتن یک دستورکار کارآمد دیگر نیز با مشکل مواجه است. روسیه دیگر به تنهایی نمی‌تواند سپر بلای سوء عملکردهای سیاستمداران آمریکا باشد. چرا که این روایت برای مدت طولانی در رسانه‌های آمریکا بیان شده و دیگر برای مخاطب آمریکایی جذابیت ندارد.

اخیراً نیز آمریکا یک کمپین فشار حداکثری علیه چین تدارک دیده است. در سال 2018، یک جنگ تجاری تمام‌عیار بروز کرد که تحریم‌هایی علیه صنایع حیاتی چین ازجمله در بخش فن‌آوری پیشرفته این کشور را به دنبال داشت. شرکت‌های چینی «هواوی» و «زد تی ای» از بازار آمریکا اخراج شدند. همچنین، آمریکا به استفاده از این ابزار قدیمی تحریم علیه غول‌های فن‌آوری بسنده نکرده و مقامات چین در سین کیانگ و کسب‌وکارهای خارجی چینی در هنگ‌کنگ را نیز تحت محدودیت‌های مختلف قرار داد.

اکنون این چماق تحریم از دستور کار اقتصادی به ژئوپلیتیک و ایدئولوژی تغییر جهت داده است که در سیاست آمریکا در قبال چین تازگی دارد، هرچند که قبلاً در راهبرد ملی 2017 ترامپ، چین و روسیه به‌عنوان «قدرت‌های رقیب» قلمداد شده‌اند که «به دنبال به چالش کشیدن ارزش‌های آمریکا هستند».

همانند تنش دیپلماتیکی 2017 آمریکا-روسیه، امروز آمریکا و چین مأموریت‌های دیپلماتیک یکدیگر را موردحمله متقابل قرار داده‌اند. به‌عنوان‌مثال، از منظر ژئواستراتژیک، آمریکا در اواسط ژوئیه، ادعای چین بر دریای جنوبی چین را رسماً «غیرقانونی» خواند و تصریح کرد که به تقویت این سیاست خواهد پرداخت تا از توسل چین به‌زور جلوگیری کند.

هر دو کشور نمی‌خواهند در این بازی متقابل، به‌تنهایی نقش ایفا کنند. آمریکا برای مقابله با حزب کمونیست چین، پیشاپیش متحدان خود را برای تشکیل گروهی از کشورهای دموکراتیک فراخوانده است. فرانسه و انگلیس اخیراً تسلیم فشار دیرینه آمریکا برای متقاعد ساختن متحدان خود به دوری از فن‌آوری 5جی چین شده‌اند.

چین نیز به تقویت روابط خود با شرکای امتحان شده‌ی خویش (روسیه) پرداخته است. علیرغم اینکه تجارت متقابل چین و روسیه، در بحبوحه کووید-19، اندکی کاهش‌یافته است (کاهش 4 درصدی در مقایسه با سال 2019)، اما همکاری سیاسی در حال گسترش بوده است. اوایل ژوئیه، هر دو کشور همکاری نزدیک خود در سازمان‌های بین‌المللی را به نمایش گذاشته و تمدید قطعنامه کمک‌های بین مرزی در سوریه را وتو کردند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، 8 ژوئیه طی تماس تلفنی با پوتین وعده داد که چین همکاری با روسیه را در امور بین‌المللی و ازجمله در سازمان ملل تقویت خواهد کرد.

در حال حاضر، چین و روسیه همکاری عادی و نزدیک خود را ادامه می‌دهند. روند جدیدی در همکاری چین-روسیه در حوزه هماهنگ‌سازی اقدامات متقابل برای مقابله با فشار ایدئولوژیکی غرب در رسانه‌ها مشهود است. 24 ژوئیه، سخنگوی وزارت خارجه هر دو کشور ویدئوکنفرانسی در مورد اطلاعات برگزار کرده و در آن تایید کردند که قدرت‌های غربی با انتشار اخبار جعلی و اعمال محدودیت بر فعالیت روزنامه‌نگاران، به مداخله در امور داخلی چین و روسیه مبادرت می‌کنند.

تلاش آمریکا برای منزوی ساختن چین، چاره‌ای جز گسترش روابط با کشورهای همفکر برای پکن باقی نمی‌گذارد، خواه این کشور روسیه باشد یا هر کشور دیگری که برای همکاری آماده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *