جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: ملاک آل سعود و امارات رضایت صهیونیست‌هاست

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که حکومت عربستان سعودی اقدام به تغییر شیوه های درسی و آموزشی خود کرد و پایه اساسی و سقف عملی تغییرات آموزشی را موضوع یهودیان صهیونیست و اسرائیل قرار داد(هرگونه مطلبی علیه صهیونیستها از شیوه های آموزشی حذف کرد)

وزارت بهداشت غزه: رژیم صهیونیستی عامدانه کودکان را ترور می‌کند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز(شنبه) با اشاره به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مراکز درمانی، گفت که بیمارستان‌های شمال نوار غزه به طور کامل تخریب شده‌اند و کودکان به طور عمدی و سازماندهی‌شده هدف قرار گرفته‌اند.

Loading

ضرورت تقویت چین‌شناسی در اروپا برای تهیه راهبردی واقع‌بینانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اروپا نیازمند نظامی برای شناخت چین است تا توان خود را برای برخورداری از ظرفیتی در درازمدت برای اقدام در برابر این کشور تضمین کند. حیاتی است که این مأموریت را در قالب سیاست خارجی و آموزشی تعریف کرد. ازاین‌رو، بسط شناخت چین از طریق آموزش باید بخشی از راهبرد اروپا در قبال چین باشد.

آندرئا فرنتسل و نادینه گودهاردت در تحلیلی که بنیاد علم و سیاست آلمان منتشر کرد، نوشتند: سند چشم‌انداز راهبردی کمیسیون اروپایی به تاریخ 12 مارس 2019 دیگر چین را کشوری درحال‌توسعه در نظر نمی‌گیرد، بلکه این کشور را بازیگر کلیدی جهانی و قدرت پیشرو در حوزه فناوری معرفی می‌کند. کمیسیون اروپایی تأکید دارد که گرچه چین شریکی برای همکاری و مذاکرات است، اما رقیبی اقتصادی و هماوردی سیستمی به‌ویژه از منظر مدل حکمرانی‌اش محسوب می‌شود.

در دوره همه‌گیری کووید-19 این رویکرد انتقادی به چین به میزان قابل‌توجهی در عرصه سیاسی، مطبوعاتی و جامعه اندیشکده‌ها افزایش‌یافته است. در غیاب توسعه اساسی شناخت از چین در سطح اروپا و در میان همه بخش‌ها بعید است بتوان بین روابط میان چین به‌عنوان شریک، رقیب و هماورد در آلمان و بالاتر از آن در سطح اروپا در بلندمدت تفاوتی قائل شد.

توسعه شناخت چین باید با تحصیلات دوران مدرسه آغاز شود. آموزش در سطح دبیرستان می‌تواند برای این مقصود کمک‌کننده باشد. شناخت بینافرهنگی هدف کلیدی دروس مربوط به چین در مدارس خواهد بود. یکی از مهارت‌های آموزشی در این خصوص، آموزش زبان و همین‌طور افزایش دانش جامعه‌شناسی فرهنگی درباره چین است. گرچه، شمار دانش‌آموزان حاضر در دوره‌های چینی در مدارس در سال‌های اخیر به‌شدت پایین و حدود 5000 نفر بوده است. این در حالی است که در آلمان هفت میلیون دانش‌آموز انگلیسی، 1.4 میلیون نفر فرانسوی و 464 هزار نفر اسپانیایی یاد می‌گیرند.

نکته مهم در خصوص شناخت چین در آموزش مدارس البته این است که این آموزش‌ها باید از منظر مالی و ایدئولوژیکی مستقل از دولت چین باشد. پیشنهادهای آموزش زبان و فرهنگی از طرف چینی در قالب سیاست خارجی باید به‌عنوان مکمل، مورد استقبال قرار بگیرد.

چین مدت‌هاست به اروپا آمده و به شکل فزاینده خود را تحمیل کرده و اعتمادبه‌نفس بالایی هم دارد. به همین خاطر است که اروپا در پی موضع مشترکی است و «راهبرد اروپایی قوی‌تری» را همان‌طور که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه اعلام داشته، نیاز دارد. ازاین‌رو، شناخت چین چالشی نه‌تنها برای آلمان بلکه برای اروپا محسوب می‌شود. حتی در آمریکا، فقدان شناخت از چین در حال حاضر محل بحث است.

بدون استقرار نظام پایدار شناخت چین در سراسر اروپا و ارتقای فشرده آن، در آینده نزدیک با کمبود تخصص درزمینهٔ چین مواجه خواهیم شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *