جدیدترین مطالب

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

أحدث المقالات

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

تقابل سرنوشت‌ساز آمریکا و چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رویارویی فزاینده چین و آمریکا بسیار خطرناک شده است، زیرا این دو اقتصاد بزرگ جهان در حال حرکت در یک مسیر ناشناخته هستند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی اخیر خود در کتابخانه نیکسون به اقدام جدی علیه حزب کمونیست چین فراخوانده است. این اظهارات در حالی است که کنسولگری‌ها در هوستون و چنگدو به‌طور متقابل بسته‌شده و یک نظامی چین در سانفرانسیسکو توسط اف بی آی دستگیر شده است. می‌توان این وقایع را داغ‌ترین مرحله جنگ سرد جدید نامید.

فردریک کمپ در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: اکنون دوره‌ای منحصربه‌فرد است، زیرا آمریکا از زمان ظهور به‌عنوان قدرت جهانی هرگز با چنین رقیب سرسختی در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فنّاورانه، نظامی و حتی اجتماعی مواجه نشده است.

چنین دوره‌ای ازآن‌رو تازگی دارد که هیچ کشوری در تاریخ معاصر به‌سرعت چین ظهور نکرده است. در سال 1980، چین 2 درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص می‌داد درحالی‌که این میزان در سال 2019 به 20 درصد رسیده است. این امر پکن را برای اولین بار به‌عنوان یک چالش جهانی رویاروی آمریکا قرار داده است، درحالی‌که منحنی تکامل آن ناشناخته است.

آمریکا و چین پس از چهار دهه همکاری دوستانه، اکنون در شرایط یک تقابل شدید قرار گرفته‌اند که ممکن است برای دوره ما تعیین‌کننده باشد. این رقابت تلاشی برای «سلطه بر جهان» نیست که هیچ کشوری تابه‌حال به آن دست نیافته است. بلکه، ممکن است تأثیر چشمگیر بر «سرنوشت جهان» داشته و همه را اعم از دموکراسی یا دیکتاتوری، سرمایه‌دار خصوصی یا دولتی، تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین، این دوره به این دلیل منحصربه‌فرد است که رقابت چین-آمریکا با چهارمین انقلاب صنعتی و تحولات بی‌سابقه فنّاورانه ناشی از داده‌های کلان، هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، زیست مهندسی و… متقارن شده است.

واقعیت این است که تقارن این وضعیت با بدترین همه‌گیری قرن، به‌شتاب و عمق فاجعه می‌افزاید. این در حالی است که چین منبع این‌همه گیری بوده و به‌عنوان یک اقتصاد بزرگ پیشتاز، بزرگ‌ترین یاری کننده‌ی بالقوه برای رهایی از چنگال این‌همه گیری محسوب می‌شود.

برای درک مخاطرات این دوره، باید رویدادهای آتی را نسخه جدیدی از دوره بین جنگ جهانی دوم تا پایان سال 1945 و بحران موشکی کوبا در سال 1962 قلمداد کرد. در آن دوره، آمریکا و اتحاد شوروی بر سر کوبا در آستانه جنگ هسته‌ای قرار داشتند تا اینکه روابط خود را بر اساس الگوهای توافق هسته‌ای، دیدارهای مقامات این دو ابرقدرت و به رسمیت شناختن خطوط قرمز متقابل تنظیم کرده و از جنگی فاجعه‌بار جلوگیری کردند.

امروز، ترکیب تایوان و دریای جنوبی چین را می‌توان برلین [دوره جنگ سرد] و نقطه سرنوشت‌ساز منازعه جدید دانست که در آنجا، آمریکا تایوان را یک دموکراسی مستقل و دریای جنوبی چین را آب‌های بین‌المللی قلمداد کرده در حالی که چین آن‌ها را آب‌وخاک سرزمین خویش تلقی می‌کند.

پمپئو در سخنرانی تاریخی خود در کتابخانه نیکسون اشاره‌کرده است که سال بعد پنجاهمین سالگرد مأموریت‌های محرمانه هنری کسینجر به چین است که واقعیت پکن را به روی آمریکا و دنیای غرب گشود. نیکسون سال 1967 نوشته بود که «ما نمی‌توانیم چین را برای همیشه در انزوا رها کنیم تا به گسترش خیالات خود بپردازد، به نفرت خود بیفزاید و همسایگان خود را تهدید کند. در این سیاره کوچک هیچ جایی برای زندگی در انزوای توأم با خشم یک میلیارد انسان بالقوه توانمند وجود ندارد».

پمپئو بر روی این خطوط از مقاله نیکسون متمرکزشده و با ایجاد پیوند بین تلاش رئیس‌جمهور ترامپ و اهداف نیکسون گفته است: «نوع تعاملی که ما دنبال کرده‌ایم، در درون چین به تحولات مدنظر نیکسون منجر نشده است. ما کشورهای دوستدار آزادی در جهان، باید به‌طورجدی و خلاقانه چین را در جهت تغییر هدایت کنیم، زیرا اقدامات پکن، مردم ما و رفاه ما را تهدید می‌کند».

شکی نیست که در این سال انتخاباتی، سخنان پمپئو دارای مؤلفه سیاست داخلی نیز بوده است. احتمالاً ترامپ و مقامات ارشد وی نقدهایی را به یاد دارند که مایه بدنامی ریگان در کمپین وی علیه اتحادی شوروی به‌عنوان «امپراتوری شیطانی» شد. اما اکنون تاریخ مؤید حقانیت ریگان است. بنابراین، ترامپ از میراث ریگان استقبال کرده و رقیب انتخاباتی خود، جو بایدن، را برای مقابله با چین، ضعیف قلمداد می‌کند.

حتی اگر ترامپ در نوامبر شکست بخورد، معماران رویکرد سخت در قبال چین امیدوار هستند که این رویکرد سیاسی آن‌ها پایدار خواهد ماند. آن‌ها معتقدند که هر نوع رویکرد مؤثر برای مقابله با چین باید شامل سرمایه‌گذاری داخلی در فن‌آوری و زیرساخت، حل اختلافات سیاسی، ائتلاف با متحدان و دوستان و تعامل با چین در مسائلی باشد که هیچ کشوری به‌تنهایی قادر به حل آن نیست.

هر نوع دولت آمریکا برای مقابله با چین نیازمند راهبرد پایداری است که هنجارها و قوانین مسیر را بدون ایجاد اختلاف در جهان تنظیم کرده و آمریکا را وارد جنگی ناخواسته نکند. تنظیم چنین رویکرد درستی مستلزم سال‌ها کار و تلاش است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر