جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

نامه بسیار مهم ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ

ایران در پاسخ به مطالبی که در جریان نشست علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون یمن که مورخ ۱۴ مارس ۲۰۲۴ ذیل دستور کار وضعیت خاورمیانه (S/۲۰۲۴/۹۵۷۶) تشکیل شد، اعلام کرد: متأسفانه در این نشست، نماینده‌های ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کردند.

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

نارضایتی آمریکا از عدم استقبال متحدان از راهبرد ائتلاف‌سازی علیه چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار تشکیل «یک گروه جدید از کشورهای هم‌فکر و ائتلاف جدیدی از دموکراسی‌ها» برای مقابله با چین شده است. آمریکا قبلاً نیز در سال 2003 زمانی که نتوانست حمله به عراق را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند، چنین ایده‌ای را به‌عنوان مکانیسمی جایگزین مطرح کرده بود تا این حمله را مشروع سازد.

اسون بیسکوپ در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده اگمونت بلژیک آن را منتشر کرد، نوشت: امروز، واشنگتن از عدم واکنش مشتاقانه متحدان خود در ناتو به تلاش آمریکا برای معطوف ساختن تمرکز این ائتلاف به‌سوی چین ناراضی است. ازنظر اعضای اروپایی ناتو، مهم‌ترین هدف ناتو همچنان بازدارندگی در برابر روسیه است. ازنظر اتحادیه اروپا که به دنبال تدوین راهبرد خاص خود در قبال چین است، دولت ترامپ همراهی چندانی ندارد. اگرچه در پرتو نفوذ فزاینده چین، نگرانی اروپا در مورد استقلال خویش افزایش یافته است، اما هم‌زمان، اتحادیه اروپا خود را از راهبرد آمریکا به‌دقت کنار کشیده و آن را تهاجمی قلمداد می‌کند.

آمریکا با دور هم جمع کردن متحدان اروپایی و آسیایی خود در یک «ائتلاف دموکراسی‌ها» تحت رهبری آمریکا، امیدوار است تا آن‌ها را در مسیر راهبردی خود در قبال چین آرایش دهد. بااین‌حال، این اقدام آمریکا گامی مضاعف در جهت تقسیم جهان به دو بلوک رقیب خواهد بود که اتحادیه اروپا دقیقاً باید برای اجتناب از آن تلاش کند. یک جنگ سرد جدید، یعنی دودستگی متقابل اقتصادها و تلاش نظام‌مند برخلاف طرح‌های طرف دیگر، سیاست بین‌المللی را فلج کرده و اقتصاد جهان را به رکودی عمیق‌تر از رکود ناشی از کرونا ویروس فرو خواهد برد.

 

بی اعتمادی اتحادیه اروپا به آمریکا

در ائتلاف مدنظر آمریکا، درست همانند جنگ سرد، اروپا بازیگر ثانویه آمریکا خواهد بود با این تفاوت که این بار نقش خود را درصحنه‌ای ثانویه و به‌جای اروپا در آسیا ایفا خواهد کرد. منافع آمریکا و اروپا همپوشانی زیادی دارد، اما یکسان نیست. اتحادیه اروپا در مراقبت از منافع اقتصادی خود نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند.

به‌طورکلی، ازآنجایی‌که آمریکا می‌خواهد قدرت اول بلامنازع باشد، ظهور چین برای واشنگتن یک معضل محسوب می‌شود، اما برای اتحادیه اروپا این‌طور نیست. اگر چین به قوانین اساسی نظم جهانی احترام بگذارد، اروپا می‌تواند با این حقیقت کنار بیاید که چین یک قدرت بزرگ باشد.

 

ائتلاف مورد نظر آمریکا علیه چین، ائتلافی در خدمت منافع آمریکا  

ازاین‌رو، «ائتلاف دموکراسی‌ها» درواقع ائتلاف با آمریکا نخواهد بود، بلکه ائتلافی برای آمریکا و در خدمت منافع هرچه بیشتر آمریکا خواهد بود و منافع متحدان هم بدون شک تابعی از منافع آمریکا تلقی خواهد شد. اگر آمریکا واقعاً به فکر اتحاد متحدان خویش است، باید به‌جای تحمیل دستورات خود، با آن‌ها در سازمان‌های موجود، نظیر ناتو با صداقت بیشتر مشورت کند. واشنگتن به‌جای استفاده از تعرفه‌ها و تلاش برای تحمیل خواسته‌های خود، باید با بازیگران کلیدی نظیر اتحادیه اروپا همکاری کرده و دستور کار مشترکی ایجاد کند.

اگر قالب جدیدی مورد نیاز باشد، چنین قالبی باید از اختلافات موجود بکاهد. ائتلاف برای چندجانبه‌گرایی که فرانسه و آلمان در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2019 اعلام کردند، از «ائتلاف دموکراسی‌ها» سازنده‌تر خواهد بود. برای تقویت وحدت موجود در مسائل معین با هدف حفظ قوانین بین‌المللی، یک شبکه بهتر از یک سازمان خواهد بود. درواقع، هدف این نیست که در برابر چین یا هر کشور دیگر صف‌آرایی شود، بلکه باید چین و دیگران را متقاعد ساخت که رونق اقتصادی و ثبات سیاسی و امنیتی آن‌ها به نظم قانون محور وابسته است.

البته بسیاری از مسائل به رفتار چین بستگی دارد. چین کشوری اقتدارگرا و قدرتی بزرگ است. آمریکا و اتحادیه اروپا باید از حقوق بشر دفاع و باید از نقض اصول «یک کشور دو نظام» در هنگ‌کنگ انتقاد کنند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که چین یک قدرت بزرگ است، آمریکا و اروپا می‌دانند که در دفاع از این امور اهرم چندانی در اختیار ندارند.

از همه مهم‌تر، حتی اگر چین فردا به یک دموکراسی تبدیل شود، بازهم یک قدرت بزرگ و پیگیر منافع جهانی خود خواهد بود. چین دموکراتیک احتمالاً از ادعای خود در دریای جنوبی چین دست برنخواهد داشت، طرح جاده و کمربند را کنار نخواهد گذاشت و فعالیت‌های نفوذ خود در اروپا و جاهای دیگر را متوقف نخواهد کرد. اینجاست که منافع آمریکا و اروپا مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد و آن‌ها باید در صورت نقض نظم قانون محور توسط چین در برابر آن بایستند.

آمریکا و اتحادیه اروپا باید گفتمان حقوق بشر را تقویت کرده و فعالانه از قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی خود برای تعامل با چین در سیاست بین‌المللی (به‌جای سیاست داخلی چین) استفاده کنند. حتی اگر آمریکا و اروپا اقتصادهای خود را دو دسته سازند، چین سیاست‌های داخلی خود را تغییر نخواهد داد، زیرا نظام چین منافع حیاتی خود را درخطر خواهد دید.

اتحاد شوروی سابق هرگز سیاست‌های داخلی خود را تحت‌فشار غرب تغییر نداد. اتحادیه اروپا و آمریکا هنگامی با همدیگر در سیاست بین‌المللی از اهرم برخوردار خواهند بود که با ساده‌لوحی یک جنگ سرد راه نیندازند که همه در آن بازنده خواهند بود، بلکه در صورت لزوم با هوشمندی در برابر چین بایستند و در صورت امکان با این کشور همکاری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *